Jump to content

Forslag til reparasjon av dyserør


Gullfisk

Recommended Posts

Dyserør er tykkveggede rør og reperasjon av disse er ikke rett løsning, egen erfaring, må byttes.

Men dersom hullet er nær et koblingspunkt kan det kuttes og ny nippel settes på før montering....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en motor med et bronseloddet dyserør. Vet ikke hvorfor det var loddet, var slik da jeg kjøpte den og var fremdeles slik da den ble solgt noen år senere... Har lite tro på sveising da der lett kan bli slagg o.l. på innsiden og det vil ikke jeg ha i mine dyser...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det nød så sølvlodd røret. Har selv klart og knekke et dyserør under gange på en AQAD 31 Volvopenta diesel(139hk), hvor jeg kjørte til land i risør, sølvloddet rørene sammen og kjørte vidre langs kysten, byttet røret etter 3 uker for å være sikker at det ikke skjedde igjen. Hovedgrunn til at rør knekker slik som mitt er at de blir skrudd til og kommer i spenn.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Jeg la inn dette forslaget i en annen tråd, men kan jo gjenta det her om noen har invendinger.

 

Når jeg ser Bitteliten sine løsninger er jeg fristet til å gi et litt mer varig forslag, jeg er jo tross alt "Lim-Mann". Få tak i en kobberbit, denne bøyer du pent slik at den passer rundt en del av røret. Deretter kjøper du "Loc-Tite 577" og "Activator". Påfør Loc-tite på kobberbiten og spray activator på ferdig pusset og avfettet rør, deretter fester du denne mot røret med en klesklype. Vent 2-3 timer. Denne løsningen holder like lenge som resten av røret ! Loc-Tite 577 er ganske tykt og drypper derfor ikke, det er også bestandig mot diesel. For de som ikke tenker over det, Loc-Tite eller lignende produkter er ikke bare for låsing av gjenger, det er et fantastisk metall-lim med grådig god styrke. Finner du ikke Loc-Tite kan det være du finner "Omnifit Seal 50H" dette er samme produkt med blå i stedt for rød tube :yesnod:

 

Loc-Tite / Omnifit bnyttes for sealing i hydraulikksystemer og tåler ganske voldsomt trykk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ver oppmerksom på at motorer uten cr rail kan ha høye insprøytings trykk. En Bosch VP44 leverer 1850bars trykk. Jeg har en slik motor i bilen

Mange cr systemer har lavere trykk! Husk at alle rør må være like lange ellers blir tenninga feil!

 

Ville selv ha brukt slagloddings metode omjeg måtte mange høytrykks rør er faktisk slagloddet! Et annet alternativ er å bruke en stålklosse på størrelse med en fyrstikke eske. Sag den i to og lag gjenge hull i den ene og hull i den andre slik at man kan skru den dammen med t 6mm umbrako skruer.

Når den er sammen skrudd borr ett hull som er o.2mm mindre enn ht rør. Bruk locktite som nevt over og skru til. Forutsettet at det ikke lekker i et bend.

 

Denne metodikken blir brukt for å måle insprøytings trykk på slike motorer. Da monteres trykk giver i klossen!

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt lignende feil på en Ford motor. Sprekk på et dyserør. Prøvde å få sveiset lekkasjen, men det varte bare i 2 sekunder, så var lekkasjen der igjen. Det er forholdsvis stort trykk i rørene på Forden, så det skal litt til for å få det tett. Løsningen ble å bytte hele røret.

Grunnen til at det sprakk, var nok for dårlig klamring av rørene. Disse skal ha et lite klammer på seg alle sammen, slik at alle rørene henger sammen på ett vis. Ellers blir det for mye vibrasjoner p.g.a. støtene i drivstoffet. Har hørt om flere som har hatt samme trøbbelet fordi rørene ikke har vært skikkelig klamret.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange forslag. Nå er nytt dyserør på plass, og det ser bra ut. Tror jeg skal få meg en bit med tynn kobberplate å ha ombord for fremtiden, activator og Loctite 577 er allerede i sortimentet. VannTro sin løsning, kanskje i forbindelse med klossen til Byggmester, tror jeg kan være en fin nødrep.

Må få berømme Walberg Marineservice i Skjeberg for god service. Rør ble bestillt på fredag, og en av de som jobber der, stillte opp og leverte ut røret kl.11 på lørdag, selv om de ikke hadde åpent . :cheers::smiley:

Link to post
Share on other sites

Ellers kan løsningen være å ha et servicerør liggende blandt delelageret i båten, dette er et rør som er bøybart og leveres til de fleste koblinger. Veldig kjekt å ha i nødens stund. dette kan bøyes til som man ønsker og kan fungere til man får tak i orginalrøret, har benyttet dette ved flere anledninger.

Link to post
Share on other sites

Godt det ordnet seg så fort.

 

Mulig jeg husker feil Gullfisk, men er det ikke en Ford du har i båten din?

I så fall hadde jeg vært særs skeptisk til klippe og lime metoden på dyserør. Ford 2704 f.eks, har et åpningstrykk på 205 bar. Det er ikke akkurat lavt trykk i de rørene.

Men det er klart at holder dette limet, så blir jeg svært imponert.

Ellers er nok løsningen å ha et bøybart servicerør liggende. Har hørt om flere som har det.

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at du fikk orden på sakene og at ferien er sikret videre...

 

God Tur !

Hilsen tidligere Viksund 27 Culumbi eier :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...