Jump to content

Tett kjøling på Evinrude 25hk 1994-mod. Hjelp!


KaNi

Recommended Posts

Hei. Har en Evinrude 25hk 1994-mod som jeg har fått gang på. Nå viser det seg imidlertid at kjølinga er tett, den funker hvertfall ikke. Hva er det mest sannsynlig at det er? Regner med at det er tett en eller annen plass. Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg skal skru opp for å sjekke dette? Er det en innviklet jobb? Har akkurat skiftet stator og cdi-boks å denne motoren og gledet meg til endelig å ta en tur på havet. Så oppdaget jeg dette. Kjipe greier.... Noen som vet hvor jeg kan finne en manual til denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Er det kontrolstrålen som mangler eller går motorn varm? Det er vanlig at kontrolstrålen går tett på motorer som ikke blir kjørt nok i ferskvann.

 

Stikk ett strå eller noe som ligner opp i hullet , eller blås så kommer nok vannet. innpellere på evinruder er veldig bra skjelden de bør byttes så lenge motoren blir startet i vann.

Link to post
Share on other sites

Hei. Takk for svar.

Ok.. Jeg skiftet impelleren i går, men uten å ha erfaring med dette syns jeg den gamle så ganske ok ut. Er jo laget av gummi, og jeg kunne i grunnen ikke se at det var noen slitasje på den gamle, men nå er den nye på plass uansett. Skal jeg smøre med noe i "kammeret" der impelleren ligger? "Armene på impelleren er jo litt for lange slik at de må bøye på plass. Er det det samme hvilken vei de ligger?

En annen ting; den metallpakningen som ligger over impelleren i pumpehuset var VELDIG eirete. Den har jeg pusset og gjort helt ren. Kunne dette ha vært noen av grunnen til at kjølinga ikke funket? Impelleren går jo rundt på den plata på en måte...

 

Jeg har prøvd å blase gjennom slangen som går ned under motoren (der kjølevannet kommer ut) og det er helt åpent. Det samme er røret som kommer opp fra pumpehuset. Helt åpent. Kan det være drit oppe i motoren? Har ikke forsøkt å starte den enda. Er litt usikker på om jeg har gjort alt riktig med impelleren. Var liksom ingen jeg kunne spørre til råds, så måtte bare gjøre det selv og håpe på det beste. Hvis det er tett oppe i motoren, hvordan løser jeg det problemet?

Link to post
Share on other sites

dersom du bøyer vingene på den brukte vil du kanskje oppdage sprekker i gummien, da er den slitt, når du monterer ny skal vingene bøyes på plass, slik at de peker motsatt av dreierettningen på akselen, pass på at kilen er på plass, hvis ikke vil impelleeren slure på aksel, litt fett under montering skader ikke, men bruk helst syrefritt. groper over og under impeller kan resultere i lekkasje, slik at impelleren ikke får pumpet optinmalt. vurder skifte, skift også pakninger, ikke så dyert, og du slipper ta jobben igjen ved evt. lekkasje.

Link to post
Share on other sites

For å teste funksjonen på vann pumpa kan du sette girhuset ned i et kar med vann, koble til en mellom stor drill og se hva som skjer ( forutsetter at girhuset IKKE er montert på motor ).

Er mulig du må tenke litt kreativt for å få akslingen til å passe drillen......ei pipe som passer er ypperlig ( ifra pipe nøkkel sett ).

 

Mens girhuset er av motoren kan du også koble slangen direkte på vann røret opp i motoren, med godt trykk i krana kan du spyle godt igjennom hele systemet.

Kan muligens være en fordel å ta ut og bytte termostat ( sitter under kjøle kappe på toppen ), benytt gjerne anledningen til å fjerne avleiringer.

 

er jo litt for lange slik at de må bøye på plass. Er det det samme hvilken vei de ligger?

Du ser hvilken vei de vill bøye seg når du roterer akslingen, en ny impeller vil innordne seg uansett hvilken vei du monterer den, men det er greiest å få det rett ifra første stund .

Den har jeg pusset og gjort helt ren. Kunne dette ha vært noen av grunnen til at kjølinga ikke funket? Impelleren går jo rundt på den plata på en måte...

Hvis du kjøper vannpumpe kit så er den med, regner med at du kun kjøpte impelleren ??, men den skal være virkelig ille før pumpa slutter å pumpe.

 

Pass på å få alle pakninger og O-ringer på plass før montering, ha et tyyyynt lag med fett på tuppen av akslingen( la det gjerne være et eller 2 spor UTEN fett ), ha også på et tynt lag med fett på enden på vannrøret opp i motoren ( letter montering )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig at kontrolstrålen går tett på motorer som ikke blir kjørt nok i ferskvann.
Er det derfor kontrollstrålen gikk tett på min 9,9 hk som aldri hadde sett saltvann?

Jeg synes det er litt farlig med en slik uttalelse da det fort kan tolkes som at en motor ikke har fått godt nok vedlikehold fordi den har tett kontrollstråle :nono:

 

 

håpe på det beste. Hvis det er tett oppe i motoren, hvordan løser jeg det problemet?
Kan jo starte med å prøve å blåse litt der oppe også

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker for konstruktive svar. Kom akkurat inn døra etter en flott dag på havet med "Børøysund" som er her oppe i Stokmarknes i forbindelse med 100-årsjubileet :smiley:

Skal ta for meg motoren igjen i morgen tidlig. Er ganske spent på om jeg får det til å fungere...

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg byttet impelleren på min motor for en stund siden. Det funka fint før jeg gjorde det, med kontrollstråle og alt, men jeg byttet for å være sikker. Da jeg fikk skrudd alt sammen igjen tenkte jeg ikke på å entre røret som fører vannet opp i motoren inn i pumpehuset. Og da virker det selvfølgelig ikke, så pass på å få entret røret når du skal montere på undervannshuset igjen (hvis du ikke er litt smartere enn meg og allerede har passet på det :))

Link to post
Share on other sites

hehe :smiley: Joda, vannrøret er på plass. Vil bare si at motoren funket suverent. Vi har vært på havet i hele dag. Fisket 50 småsei og 3 torsk. Helt fantastisk. Har hatt med en kompis fra Seatle, og han var helt henrykt. "I've never fished with multiple hooks before." hehe... Flotte greier. 22 grader og blikkstille hav; da MÅ man bare kose seg ute på sjøen.

 

Nå skal jeg ta kvelden. Havet venter på meg igjen om noen timer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...