Jump to content

Ny motor prøvekjørt.

Slagskibet

Recommended Posts

Så er båten hentet på vekstedet,og ny motor prøvet en 3-4 timer.Ohhh,hvor herlig det var :nonod: VP TAMD 31 imponerte sammenlignet med den gamle VP TMD 30.50 hk mer hevet maks farten fra 14 til 18,7 knop uten minste tegn til astma og febertokter.Mindre støy  og mye mindre vibrasjoner var det også.Det eneste skåret i gleden er max turtall som stoppet på 3350 rpm.Motoren er designet for 3700-3900 så propellen byttes i løpet av sommeren.Nå står det på en med 18" stigning,med 19" tror verkstedet de siste 500 rpm kommer frem.Og det burde vel gi 1-2 knop mere fart.Hvor herlig å marsje 15 knop uten å tørke redselsvette av panna :sad:

Nå er det kun å finne ut hvorfor det var nesten umulig å få diesel på tanken i dag.122 liter tok jammen meg 40 minutter å få inn.Den har alltid vært "treg" men maken til i dag har jeg aldri sett.

Hei Thor!  :nonod: Gratulerer  :lol:

Det må være en deilig følelse å starte opp en flunkendes ny motor og høre den brumme fornøyd under dørken!

Misunnelse, misunnelse, æsj, æsj, æsj, (glad det ikke er meg  :sad:) ___________ :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei Thor!  :lol: Gratulerer  :lol:

Det må være en deilig følelse å starte opp en flunkendes ny motor og høre den brumme fornøyd under dørken!

Misunnelse, misunnelse, æsj, æsj, æsj, (glad det ikke er meg  :lol:) ___________ :sad:

Kan ikke du bare fyre opp din motor å høre den brumme da.  :lol: :lol: :lol:

Og gratulerer med ny motor thor  :nonod::lol:

Hvorfor gå via tanken? Du kan jo mate pumpen online istedet

Hadde gått direkte hadde det ikke vært for at slangen på pumpa hadde vært så kort:D:D

Luftinga er ok.Gubben på fyllestasjon snakket om at fylleslangen måtte være tett.og da vi

undersøkte så kunne det virke som det butter imot akkurat i innløpet av tanken.Nå foresvever

det meg i mitt tåkete hode at han jeg kjøpte båten av snakket en gang i tiden om at det var et filter i fylleslangen.Så slangen må ihvertfall også får en prøve å føle seg fram og kikke med speil.

Ikke noe filter i slangen som jeg trodde :flag: Men derimot  så fant jeg litt kondensvann.La opp slangen i en bue over utluftinga i skutesida og der hadde det samlet seg vann.Nesten lungesprenging når det ble blåst i slangen fra tanken.Etter å ha laget et lite hull og vannet var dreinet ut var det bare halv lungesprenging når det ble blåst.Så ble dubbedingsen i skutesida demontert,det er en sånn sak med 2 hull og netting.Nettingen var full av gammel voks :flag: Og utluftinga ble rengjort innvendig med en litt frynsete wire.En del salt kom ut.

Monterte sammen igjen og blåste uten lungesprenging.Nå får vi se ved  neste fylling,teskjea ligger standby.

Hjelper ikke dette skal tanken ut.Fyllestussen ligger på motsatt side av mannlokket og det er et skvalpeskokk så det går ikke an å se innløpet via fyllestussen.

Og,dypt i Slagskipets mørke indre hulrom der dukket det jammen opp et filter på returen av diesel som ble flyttet til en plass hvor en ikke trenger universalledd på nakke og armer for å komme til det for rengjøring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...