Vapor3 Startet 18.Juli.2008 Del på Facebook Startet 18.Juli.2008 Da var jeg så uheldig at båten sank. Båten er tett nå og lekker ikke inn vann men motoren er et større problem. Hva burde jeg gjøre for å få motoren til å svive som ei klokke? Det var vann til over pluggen. Heldigvis hadde jeg tatt ut magneten så den er tørr og fin. Har dere noen tips. Vi er 5 gutter på 16 år . Det er 2 av oss som kan skru. Vi står med et lite problem! Sitér dette innlegget Link to post
Puma 420 Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 (redigert) Oiioii, ut i båten gutter, tapp av olje, opp med alle høl i motoren, renn på med olje og sveiv. Fyll på med ny olje, ta med drivstoff på kanne til å kjøre den på. kjør frem drivstoff, luft, og prøv å få starta den snarest -dere har bare tida og veien for å berge motoren Har dere tilgang til ferskvann så spyler dere den utvendig før dere begynner redningsaksjonen. Redigert 18.Juli.2008 av Puma 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Dette er en bensinmotor med magnettenning. Lufting er derfor ikke tema. Tømme forgasseren for vann derimot er lurt. Noen etterfølgende oljeskift må også til. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 (redigert) Kjenner disse gutta jeg. Er det noen som kan litt om disse Sleipner motorene som kan tegne og forklare litt om bruken, oppstart osv. Tror de trenger all den hjelpa de kan få og jeg kan sørgelig lite om sånne gamle motorer.. Redigert 18.Juli.2008 av bmhe (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
SveinHa Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Hei og velkommen til Båtplassen Ingen grunn til panikk men vann som har kommet inn i motoren må ut raskest mulig. Tapp av olje og tørk ut av bunnpannen (regner med der er en veivluke på siden av motoren som gjør det rimelig enkelt å komme til) men bruk lo-frie filler. Denne her er vel sideventilert så evt. vann i sylinderen renner ut mer eller mindre av seg selv når motoren tørnes. Ta ut pluggen og se i sylinderen om der er vått. Spray gjerne ned litt rustløser/fuktfordriver om der har vært vann der. Forgasseren bør demonteres og rengjøres, gjerne med ferskvann først for å få bort saltvannet. Pluggen bør nok skiftes men det kan godt være nok å vaske den i ferskvann og tørke den. Der skal ikke mye salt til før gnisten finner seg en helt annen vei enn den skal... Flaks at magneten var demontert. Ny olje og bensin og fyr i gang Et triks for å starte Marna 2-sylindret bensinmotor som jeg lærte i barndommen (samme prinsippet gjelder nok på denne): Hold inne choken, sveiv til du hører den tar et godt sug i forgasseren, slipp choken og dra den over topp så skal den være i gang. Har sett mange som sliter som galne i sveiven for å få gang på disse sakene her men denne enkle teknikken fungerer i alle fall glimrende på Marna 8-11 hk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
gon Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Sleipner 4,5 -hester er en svært robust motor som på ingen måte tar skade av en dukkert. Alt som er nødvendig å gjøre er sagt over. Det aller viktigste er å forebygge at stemplet setter seg i sylinderforinga. Det kan nemlig skje fort. Fyll derfor på med et eller annet fuktfordrivende middel, og ikke la stemplet stå stille for lenge om gangen. Men intet er så galt at det ikke er godt for noe: sannsynnligvis har saltvannet løst opp sot og koksdannelser på stempel og topp. Motoren bør kunne startes etter SveinHas oppskrift i løpet av noen timer etter opptak. Lykke til! gon Sitér dette innlegget Link to post
Vapor3 Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Hvilken olje burde jeg fylle på en Sleipner 4/5 hk 1954 modell? å hvor skal jeg fylle det på? Sitér dette innlegget Link to post
Vapor3 Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Takk for hjelpen Det virket som det hjalp Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 fått start på båten? da blir det kanskje båttur med dama alikevel? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
gon Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Bra! Motoren din skal ha ren 30-olje (samme olje som man bruker på gressklippere), ikke 10-30, og den skal ikke fylles mer opp enn at en liten rørstubb, som er plassert i underkant av veiva, slår ned i olja. Fyll samme olje i vekeapparatet som er festet til sylinderen. gon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.