Jump to content

Sleipner 1syl 4/5 Hk, vært under vann...


Vapor3

Recommended Posts

Da var jeg så uheldig at båten sank. Båten er tett nå og lekker ikke inn vann men motoren er et større problem. Hva burde jeg gjøre for å få motoren til å svive som ei klokke? Det var vann til over pluggen. Heldigvis hadde jeg tatt ut magneten så den er tørr og fin. Har dere noen tips. Vi er 5 gutter på 16 år :cheers: . Det er 2 av oss som kan skru. Vi står med et lite problem! :confused:

Link to post
Share on other sites

Oiioii, ut i båten gutter, tapp av olje, opp med alle høl i motoren, renn på med olje og sveiv. Fyll på med ny olje, ta med drivstoff på kanne til å kjøre den på.

kjør frem drivstoff, luft, og prøv å få starta den snarest -dere har bare tida og veien for å berge motoren :cheers:

 

Har dere tilgang til ferskvann så spyler dere den utvendig før dere begynner redningsaksjonen.

Redigert av Puma 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

 

Ingen grunn til panikk men vann som har kommet inn i motoren må ut raskest mulig. Tapp av olje og tørk ut av bunnpannen (regner med der er en veivluke på siden av motoren som gjør det rimelig enkelt å komme til) men bruk lo-frie filler. Denne her er vel sideventilert så evt. vann i sylinderen renner ut mer eller mindre av seg selv når motoren tørnes. Ta ut pluggen og se i sylinderen om der er vått. Spray gjerne ned litt rustløser/fuktfordriver om der har vært vann der. Forgasseren bør demonteres og rengjøres, gjerne med ferskvann først for å få bort saltvannet. Pluggen bør nok skiftes men det kan godt være nok å vaske den i ferskvann og tørke den. Der skal ikke mye salt til før gnisten finner seg en helt annen vei enn den skal... Flaks at magneten var demontert. Ny olje og bensin og fyr i gang :cool:

 

Et triks for å starte Marna 2-sylindret bensinmotor som jeg lærte i barndommen (samme prinsippet gjelder nok på denne): Hold inne choken, sveiv til du hører den tar et godt sug i forgasseren, slipp choken og dra den over topp så skal den være i gang. Har sett mange som sliter som galne i sveiven for å få gang på disse sakene her men denne enkle teknikken fungerer i alle fall glimrende på Marna 8-11 hk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sleipner 4,5 -hester er en svært robust motor som på ingen måte tar skade av en dukkert. Alt som er nødvendig å gjøre er sagt over. Det aller viktigste er å forebygge at stemplet setter seg i sylinderforinga. Det kan nemlig skje fort. Fyll derfor på med et eller annet fuktfordrivende middel, og ikke la stemplet stå stille for lenge om gangen. Men intet er så galt at det ikke er godt for noe: sannsynnligvis har saltvannet løst opp sot og koksdannelser på stempel og topp. Motoren bør kunne startes etter SveinHas oppskrift i løpet av noen timer etter opptak. Lykke til!

gon

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bra! Motoren din skal ha ren 30-olje (samme olje som man bruker på gressklippere), ikke 10-30, og den skal ikke fylles mer opp enn at en liten rørstubb, som er plassert i underkant av veiva, slår ned i olja. Fyll samme olje i vekeapparatet som er festet til sylinderen.

gon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...