Jump to content

Bruk av f.eks impregnert i båt - til dørk


FreddyB

Recommended Posts

Hei.

 

Eg sit og funderar på dette med dørken i båten min, og korleis eg skal få lag denne på ein solid og god måte. Så slo det meg.. Er det mogeleg å benytte impregnerte terassebord og bygge dørkplater av dette? Har ikkje behov for at ting skal sjå så inn i hamperæva bra ut nedi båten, sidan eg mest truleg kjem til å legge eit "teppesett" i båten etter kvart.

 

Det eg tenker då, er å legge 4 lengder i fartsretning, og så legge terassebord kant i kant (med ørlite mellomrom) oppå desse igjen. Men spørsmålet er: fins det nokon grunn til at dette IKKJE skal la seg gjere? Sånn reint sett vekk i frå det estetiske..? Sidan det er ein trebåt - som dei siste 7-8 åra har levd sitt liv på land. Det eg MÅ gjere no, er å få båten på vatnet og komme i gang med bruken av den. Har gått lei av den før, fordi eg har tenkt for omfattande og "vanskelig" - så no er det kynismen lenge leve, og så ta ting ETTER at båtlivets gleder igjen er opplevd.

 

Grei midlertidig løysing, eller stay clear?

Yo mama so fat, when she dances, she makes the band skip..

 

Forland Plattgatter - Olida.

Link to post
Share on other sites

Sikkert greit nok som enkel løsning uten for mye stress. Du bør nok male/beise bordene godt på begge sider før du legger de, trykkimpregnert er ikke hva det en gang var...

Skal ikke være noe poeng i å ha mellomrom heller, når treverket tørker trekker det seg sammen og lager små sprekker som vann kan renne gjennom f.eks.

 

Hvis primærmålet er å få båten bruksklar fortest mulig er det bare å dure på. Det meste går an :)

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Det skulle neppe være noe i veien for å gjøre det slik men en mahognybeis for terrasse er nok å anbefale sånn rent utssende messig. I min mahogny båt fra 60 talet var dørk lemmene øaget slik du beskriver men da i mahogny. I plastbåten vår som er en sillver viking er det brukt lemmer av terrasse bord til dørk, noe åpning bør du legge mellom bordene med engang

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

.............. sidan eg mest truleg kjem til å legge eit "teppesett" i båten etter kvart............

Tepper i trebåt :crazy::eek:

 

Jeg har brukt trykkimp. til fundament for motorkassa. Det ble veldig bra. Jeg synes ikke det er nødvendig å beise eller male. Det ser veldig bra ut med bare olje.

Husk at trykkimpregenert vanligvis er ganke fuktig når du kjøper det, så du må regne med en del krymp, og så er det som regel mye stor kvist.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

"Teppe" som i eit underlag som gjer til at ungane syns det er greit å gå utan sokkar og sko i båten.. Får håpe det roar ned dei viltre auga dine litt. :cheers: Om ikkje, får du ta deg ei øl og nyte bordtenniskampen.. :lol:

Yo mama so fat, when she dances, she makes the band skip..

 

Forland Plattgatter - Olida.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...