Jump to content

Fjernmontert oljefilter - VP TAMD 31P?


sap_2000

Recommended Posts

Har kikket på en båt med en TAMD 31P motor.

På denne sitter oljefilteret langt ned på SB side av motoren og pga trangt morrom er det vanskelig å komme til. Filteret er montert horisontalt på blokka, så ser for meg at det blir mye klin og griseri ved filtersskift og ikke minst vanskelig å få rengjordt pga dårlig tilgang.

 

Så til saken. Har hørt om fjernmonterte oljefiltre, dog stort sett til større motorer. Disse består av en adapter som skrus inn istedefor eksisterende filter som med slanger er forbundet med en brakett som kan monteres hvor som helst som oljefilteret monteres på.

 

Noen som vet om noe slikt er å få tak i til 31 motoren? Har prøvd å søke litt, men ikke funnet noe av verdi så langt ... :nonod: Heter dette "remote oil filter" på Engelsk eller kalles det noe annet?

Takker for hjelp!

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fant noe som er ment til bil her. De har mange forskjellig kits ment til bil. Sikkert også noen som passer til 31 motoren da det stort sett går på type gjenger og diameter på filteret. Men ikke lett å vite hvilken.... :nonod:

 

Legger ved et bilde fra nettsiden over... Ingen som vet om forhandlere her i landet for tilsvarende produkter....? Dette må jo være praktiske greier for noen og enhver... :yesnod:

 

trd1122_w.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Filteret er montert horisontalt på blokka, så ser for meg at det blir mye klin og griseri ved filtersskift og ikke minst vanskelig å få rengjordt pga dårlig tilgang.

 

Mange nyere smo.filter har idag tilbakeslags-ventil på filteret. Dvs. oljen som er i filteret ikke renner ut.

Det er ikke sikker det vil bli så mye søl ved oljeskifte.

God ide å sjekke om TAMD 31 har denne type filtere - Volvo D4 bruker disse.

Link to post
Share on other sites

Enkle ting dette her. Til min motor skulle jeg montere oljekjøler som var sjøvanns kjølt. Motoren hadde ferskvannskjølt oljekjøler som ga oljetemp på over 120grader.. Det jeg gjorde var å dreie en sirkulær plate ca 20mm tykk med diameter litt større enn oljefilter, med oring spor inn mot motor. Jeg borret og gjenget hull slik at oljen bje ledet ut av denne skiva og tilbake via sjøvannskjølt ojekjøler med slanger i mellom. Funker fint som f. Kunne i prinsippet like godt hengt på et filter som en oljekjøler. Jeg monterte oljefilteret utenpå skiva som før. Alt ble festet med et rør som var gjenget M22.

Når det gjelder gris ved bytte så ja det står olje i filterer og det blir alltid søl. Liker mye bedre BMW s løsning der de bruker innsats filter og der senterskruen i lokket er avtappings ventil. Når du skifter olje skrur du ut denne skruen først. Venter litt tapper ut olja av bunnpanna og når du er ferdig tar du ut insats filteret som har rent seg tørrt i mellom tida. Det blir aldri søl av dette!

Link to post
Share on other sites

Det finnes også "originalt", se bildet i innlegg 28 her.

Riktignok kad42, men jeg regner med at det eneten er det samme, eller at de finnes noe tilsvarende til 31/41.

 

Er ikke dette noe alle KAD 42-43-44 og 300 har siden de har filteret montert på en brakett hengede og ganske høyt på BB side i forkant av ladeluftkjøleren som standard?

Ser at KAD 32 har filteret montert i fremkant under kompressoren på en slags brakett. På KAD 32 dekker en av slangene til kompressoren over der hvor filteret sitter på 31 motoren på same måte som de større KAD'ene. Den har jo samme blokk som 31 motoren, så det kan jo tenkes at de (VP) kan levere noe som funker til 31'en... Får sjekke med VP om det skulle bli aktuelt med denne 31 motoren....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Nå havnet jeg borti en skikkelig gammel tråd, men likevel.....

 

Siden jeg titter etter ny båt så kom jeg over dette bildet.

Dette er en 63-P i en P40(styrbord motor). Ombyggingen ser ut som den er gjort med original adapter fra VP(i henhold til fargen på adapteren).

bilde

 

Dette tyder vel på at adapter er å få kjøpt til de fleste motorer også originalt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...