Jump to content

Jeg har ødelagt mine planker(seter) Nye?! Kjøpt.. Lister?


EivindBu

Recommended Posts

Jeg hadde pusset på plankene jeg har i båten (Rana 14 425) som jeg tror har kommet originalt fra produsent i over 10 minutter. Planen var å olje dem. Altså ingenting skjedde etter ti minutter så jeg prøvde å dytte pussemaskinen litt ned. Da gikk det hull. :headbang: Da jeg prøvde å pusse baustykket til båten gikk "finer-strekene" vekk. :headbang: Alt gikk rett og slett i dass. :headbang: Jeg betalte 4000 av båten, og nå har det steget til 8000. :headbang: NÅ skal jeg ha nye plater.... :nonod: 2 timer senere... Jeg var nødt til å løpe fra maskinen for å rekke bussen opp til maritim. :crazy: Jeg endte opp med å kjøpe finerplater, med plastlaminat. 1600 ,- :eek::smiley: Båten som jeg trodde skulle ende på 11000, har nå strekt seg til 17000. Kjøpte samt, låsbeslag og til bensintank vester hva enn det måtte være. :smiley:

 

Dette har gått fra en enkel plastbåt til et prosjekt. :yesnod: Jeg så på forskjellige lister til å ha rundt platen på biltema. Men stål og annet metall blir vel litt vanskelig å kutte til. Hva med for eks eike lister? :confused: Skru inn eller lime.. Som du ser hadde jeg en hank til å løfte opp de gamle platene. Men denne vartrykt nedi planken. Dette blir vanskelig. Løsning? (I). :tongue: Finnes det noe lignende flatt som ligger oppå så jeg slipper å skjære ut?

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21316/bilde_1.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21316/bilde_2.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21316/bilde_3.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21316/bilde_4.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21316/bilde_5.jpg

 

Må innrømme at jeg ikke skjønnte opplasting av bilde-systemet. :blush:

 

 

 

 

- Takk :flag:

Link to post
Share on other sites

Du har slipt deg gjennom det ytterste laget i fineren. Vanskelig å reparere dette, du må i så fall lime på bladfiner (ca 1mm tykt treverk). Tror det er vanskelig å få pent. Alternativet er å bytte ut hele platen. Om du firer litt på kravene er maling en måte å kamuflere uhellet på.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg finlest første innlegget ditt. :blush:

Svaret på kantlister blir at jeg vet ikke. Hva er gjort på de gamle platene?

Kan du gjenbruke noe her? Mulig du kan forsegle kantene med å mette med epoxy.

 

Løfteringene er felt ned. Litt forsiktig bruk av stemjern og hammer så fikser du det. Finn noe kapp og tren på det først.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Eivind,

 

Jeg har nettopp begynt å pusse noe finer selv. På bordet til båten er det i hjørnene, der det ikke er list, limt på 1 mm tre-struktur. Jeg kommer ikke i farta på hva det heter for noe, men jeg vet det blant annet brukes til å kle høyttalere med så de skal se ut som de er lagd av tre. Finnes i mange materialvarianter. Sjekk ut sider for DIY høyttalere og leverandører av MDF. De vet hvor du får tak i dette. ...Ja, jeg tror jeg fant det. Det heter bladfiner / tynnfiner.

 

oslofiner

 

finerimport

 

lyd-interior

 

hustvedtgruppen

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Someone? Anyone?

 

BP ! Våkn opp...

 

PPFFFFTTT !!

 

Det kan være at folk har lagt seg vet du, ta det med ro, de aller fleste inlegg her får svar om ikke med en gang.....kl 22.30 på kvelden :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt eikelister og trelim på byggmakker. Skal lime og spikre et par spiker på hver side. Legger ut bildet når det er gjort. Det eneste problemet jeg sitter igjen med nå ER... Jeg trenger en krok eller en hank til å løfte lokket opp med.. ?? Alle de har på biltema skal trykkes ned. Jeg har ikke mulighet for dette. Da dette blir svært vanskelig. Noen som vet hvor jeg kan skaffe lignende som ikke ligger nedi platen?

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt eikelister og trelim på byggmakker. Skal lime og spikre et par spiker på hver side. Legger ut bildet når det er gjort. Det eneste problemet jeg sitter igjen med nå ER... Jeg trenger en krok eller en hank til å løfte lokket opp med.. ?? Alle de har på biltema skal trykkes ned. Jeg har ikke mulighet for dette. Da dette blir svært vanskelig. Noen som vet hvor jeg kan skaffe lignende som ikke ligger nedi platen?
Det finnes egnet utstyr for å frese et spor til disse håndtakene. Evetuvelt kan du borre flere mindre hull til de går sammen til et passe stort. Hullsag og meisel burde også være et brukbar metode.
Link to post
Share on other sites

Takk skal sjekke om jeg kan låne verktøyet. :yesnod: Er det ingen spessiel form man må ha for å skjære ut formen?. Er nå akkurat ferdig med å lime å spikre på eikelistene rundt den ene platen, :flag: så det nå faktisk ligner på en benk eller lokk eller hva det nå skal kalles:P :lol: Tok meg en god time!

Mye finere enn de gamle. :puke: Nå vet jeg ikke om jeg skal ha hank til å løfte det opp. Kanskje det blir litt overdone da jeg har hengsler og låsbeslag på denne kassen. :nonod:

 

hele_plate_forfra_...jpg

Hele platen ferdig med eikelister. Jeg syntes den ble veldig fin, betydelig finere enn den gamle som kommer her.

 

gammel_plate_midt..jpg

Denne hadde stålkanter, og som du ser ble de nye mye finere. :smiley: Her ser du også med dørkbeslag, som er lagt ned i treet.

 

ny_plate_kant.jpg

Her ser du eikelistene, disse må jeg ha for å hindre at fineren skal suge opp vann da dette er en sterkt utsatt plass! Ble jo veldig fint også, uten disse var det bare en plate.. :crazy:

 

hele_hvit_plate..jpg

Bakfra!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...