Jump to content

Hva slags bensin på gammel 2-taks påhenger?


paaland

Recommended Posts

Har kjøpt meg en eldre båt med en 87' modell Mariner 40 hk. Er ny på dette med påhenger og lurer på hva slags bensin jeg skal ha? Står i service heftet at den skal ha "vanlig bensin" minst 92 oktan. I 1987 var det vel blyholdig 98 oktan som var vanlig bensin. Skal ha 2% olje iblandet, det er greit, men hva gjør jeg i dag? Velger jeg 95 eller 98 blyfri? Finnes det noe sted som selger 98 oktan bly lenger?

 

Takk

Link to post
Share on other sites

sånn ellers så kom vel 95 oktan blyfri i 1984 eller før

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

se der ja

jeg minnes bare det ble mye snakk om og stadig flere pumper med 95 blyfri rundt 1984-86

Da var det snakk om at de nyeste motorene kunne bruke denne bensinen.

Men ikke de fra 70 tallet og tidligere.

 

Noe jeg har lært senere bare er sprøyt siden nesten alle utenbordsmotorer den gang var 2taktere...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

jeg minnes bare det ble mye snakk om og stadig flere pumper med 95 blyfri rundt 1984-86

Da var det snakk om at de nyeste motorene kunne bruke denne bensinen.

 

Stemmer nok at den kom til Norge på den tiden ja .

 

Mange Amerikanske biler ifra rundt 1975 kom jo med katalysator og var egentlig beregnet for blyfri bensin, noe vi ikke hadde på berget på den tiden...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder olje skal du bruke 2% TCW-3 godkjent 2-taks olje ( for utenbords motorer ).

 

Arne Kjetil

 

Er det viktig med TCW-3 godkjent olje. Det sto ingenting om det på totaktsolja fra Esso.

Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...