paaland Startet 18.Juli.2008 Del på Facebook Startet 18.Juli.2008 Har kjøpt meg en eldre båt med en 87' modell Mariner 40 hk. Er ny på dette med påhenger og lurer på hva slags bensin jeg skal ha? Står i service heftet at den skal ha "vanlig bensin" minst 92 oktan. I 1987 var det vel blyholdig 98 oktan som var vanlig bensin. Skal ha 2% olje iblandet, det er greit, men hva gjør jeg i dag? Velger jeg 95 eller 98 blyfri? Finnes det noe sted som selger 98 oktan bly lenger? Takk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
espenal Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Du trenger minst 92 oktan, kan godt fylle det hos jet. Men 95 og 98 funker også. Om den skal ha bly vet jeg ikke, men du får i såfall kjøpt noe som heter bly erstatning på de fleste bensinstsjoner, som du kan helde i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 (redigert) Kjøp vanlig 95 oktan blyfri, 2-taktere trenger ikke bly, vanlige standard motorer trenger heller ikke høy oktan bensin ( hard trimmet trenger det ). Når det gjelder olje skal du bruke 2% TCW-3 godkjent 2-taks olje ( for utenbords motorer ). Arne Kjetil Redigert 18.Juli.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
paaland Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Takk for kjappe og gode svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 sånn ellers så kom vel 95 oktan blyfri i 1984 eller før Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 sånn ellers så kom vel 95 oktan blyfri i 1984 eller før Si rundt 1975....... Ak Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 se der ja jeg minnes bare det ble mye snakk om og stadig flere pumper med 95 blyfri rundt 1984-86 Da var det snakk om at de nyeste motorene kunne bruke denne bensinen. Men ikke de fra 70 tallet og tidligere. Noe jeg har lært senere bare er sprøyt siden nesten alle utenbordsmotorer den gang var 2taktere... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 jeg minnes bare det ble mye snakk om og stadig flere pumper med 95 blyfri rundt 1984-86Da var det snakk om at de nyeste motorene kunne bruke denne bensinen. Stemmer nok at den kom til Norge på den tiden ja . Mange Amerikanske biler ifra rundt 1975 kom jo med katalysator og var egentlig beregnet for blyfri bensin, noe vi ikke hadde på berget på den tiden... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kongeskipet Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Når det gjelder olje skal du bruke 2% TCW-3 godkjent 2-taks olje ( for utenbords motorer ). Arne Kjetil Er det viktig med TCW-3 godkjent olje. Det sto ingenting om det på totaktsolja fra Esso. Sitér dette innlegget Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve? Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Jo , den skal være godkjent som TCW-3 olje. Du finner ESSo Aquaglide på denne listen. Se link: http://www.nmma.org/certification/programs....asp?y=TCW32008 Har ikke så gode erfaringer med denne oljen når det gjelder røykutvikling. p.s. husk det er forskjell på mopeder og påhengere, når det gjelder totaktsolje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain Barbossa Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 2% ESSO Aquaglide er helt OK. Har brukt denne på motorer av forskjellig årgang og gir ikke unormalt lite eller mye røyk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Hei, har vel aldri hørt om noe som heter 2% Esso Aquaglide. Prosent innblanding er avhengig av hva som er foreskrevet for den aktuelle motor. Har du noen gang prøvd noen annen 2-taktsolje. ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.