Jump to content

Komplisert skilt ved innseiling til havneanløp


xpress666

Recommended Posts

Skiltet ser slik ut :

 

no_5.jpg

 

Klarer ikke å finne ut av dette! Betyr en av 3 følgende :

 

1. Havnevesenet eller brovakt nås på VHF arbeidskanal 5

 

2. Anngir friseilingshøyde i meter under luftspenn eller bro

 

3. Maksimal hastighet 5 knop

 

 

Har aldri sett dette skiltet før, noen som VET hva dette er?

 

Takker på forhånd

Redigert av xpress666 (see edit history)

Kl D1 Sjøkaptein
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Windy 43 Typhoon

2x TAMD 73 EDC

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Båtplassen. Flotte opplysninger du angir. Kan du også fortelle hvor i landet du har sett dette skiltet?

Det viktigste er hvor høy friseilingen er under broen i forhold til din høyde.

Dersom din høyde er mer enn brohøyden kan du kalle opp kanal 5 på VHF og få mer informasjon.

Link to post
Share on other sites

Dette er IKKe noe skilt jeg har sett, men ett skilt som figurerer i båtførerprøven godkjent av sjøfartsdir. Jeg har selv kl D1, men har som sagt ALDRI sett dett skiltet før.

 

Jeg antar at det anngir friseilingshøyden men ville ikke gi noen føringer for svarene som måtte komme.

 

 

Mvh

 

Ø.J

Redigert av xpress666 (see edit history)

Kl D1 Sjøkaptein
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Windy 43 Typhoon

2x TAMD 73 EDC

Link to post
Share on other sites

Tok Båtførerprøven i vinter, og dette var et av spørsmålene.

Det er vist en fartsbegrensning.( svarte feil)

Sensor opplyste at dsse skiltene var på vei til å fases ut.

 

 

 

 

Komentar til Bildet til MajorAndy

 

Tenkte Diesel 5 nm om styrbord

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Denne skiltserien er begynt å komme; dere har kanskje sett "anker med skråstrek over" - litt sånn biltankegang - kanskje for å imøtekomme de som "kjører båt" :wink:

 

Det skiltet du viser, med et litt større tall, betyr maks hastighet.

På et lignende skilt, bare med en sort trekant som kommer ned fra toppen som en "pil" betyr tallet maks friseilingshøyde. Som sagt: litt biltankegang . . . .

 

Skilt for maks totalvekt har jeg ennå ikke sett på sjøen, men det kommer sikkert når bare veidirektoratet får farten på blyantene sine :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sensor opplyste at dsse skiltene var på vei til å fases ut.

 

Det tror jeg må bero på en misforståelse, det er nemlig disse skiltene som nå skal innarbeides.

 

De som fases ut er de gamle som hadde "et helt vers" av typen:

 

SAKTE FART

OVERTREDELSE BLIR PÅTALT

HAVNEFOGDEN

 

De skiltene var ikke alltid like enkle å forstå for folk som ikke er så heldige å kunne norsk :wink:

 

Merk dere forskjellen mellom fartsgrenseskilt og max høyde; den minner om det vi har på landeveien, altså med en pil som kommer ned ovenfor når tallet angir høyden.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker for svar, men, det er bestandig ett men, her er det flere som sier at dette skiltet også kan anngi en fartsbegrensning. Er det noen som klarer å snoke opp en eller annen form for offentlig instans som omtaler dette skiltet? Slik det er nå så er det det jeg definerer som "synsing".

 

Setter stor pris på om det er noen som gidder å legge denne tråden død ved å fremlegge dokumentasjon på hvorvidt dette gjelder fart eller friseilings høyde.

 

 

Ø.J

Kl D1 Sjøkaptein
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Windy 43 Typhoon

2x TAMD 73 EDC

Link to post
Share on other sites

Setter stor pris på om det er noen som gidder å legge denne tråden død ved å fremlegge dokumentasjon på hvorvidt dette gjelder fart eller friseilings høyde.

 

1) Hvis du har et sort tall, på hvit bunn i en rød ramme. Da angir tallet en fartsgrense.

2) Hvis du i tillegg har en trekant med spissen ned over tallet, innenfor rammen, da angir tallet en friseilingshøyde.

 

Det er faktisk ikke vanskeligere enn som så . . . .

 

Og hvis du fortsatt ikke tror meg så kan du google på CEVNI og da får du opp diverse av denne typen.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

1) Hvis du har et sort tall, på hvit bunn i en rød ramme. Da angir tallet en fartsgrense.

2) Hvis du i tillegg har en trekant med spissen ned over tallet, innenfor rammen, da angir tallet en friseilingshøyde.

 

Det er faktisk ikke vanskeligere enn som så . . . .

 

Og hvis du fortsatt ikke tror meg så kan du google på CEVNI og da får du opp diverse av denne typen.

 

Da er det snublet mange plasser, for jeg har aldri sett dette trekant skiltet på noen bro, men derimot firkanskiltet, bor like ved en bro som fikk firkanskiltet for vel 10 år siden, før den tid hadde det ingen skilt!!!

 

Skal ta bilde når jeg kommer hjem uti neste uke å vise, mener bestemt jeg også har observert firkantskilt midt på andre brospenn også, så hvis det du sier er riktig, er det snublet mange plasser, heller mer å tro at dette skiltet har betydning for den setteingen det er i, står det på ett nes betyr det maks fart som angitt på skilt, henger det midt på ett brospenn med tallet 19 f.eks, seiler ikke jeg båten på 22 meter under denne :nonod:

 

er med på at om det er en sort "trekantpil" over skiltet er det nok riktigt for ett brospenn, men på "min bro" er denne sorte trekanten frahverende, trodde først du mente skiltutformingen var trekant...

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poseidon skriver ikke at skiltet er trekantet, det han sier er at dersom det er malt en trekant med spissen ned over tallet så viser dette friseilingshøyden.

 

Mvh,

Kjell

 

Ops, ser at Searaymond har redigert sitt innlegg mens jeg skrev dette, da er vi enige.

 

Her er forresten et foto av Strømme bru, tatt fra Nordåsvannet. Det vises dårlig, men man kan skimte skiltet med fri seilingshøyde (med trekanten), det er skiltet til høyre på bruspennet. Det andre skiltet angir bredden.

 

nordaasen3.jpg

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at "Kanal-fart" krever litt mer enn båtførerprøven :cryin:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

1) Hvis du har et sort tall, på hvit bunn i en rød ramme. Da angir tallet en fartsgrense.

2) Hvis du i tillegg har en trekant med spissen ned over tallet, innenfor rammen, da angir tallet en friseilingshøyde.

 

Det er faktisk ikke vanskeligere enn som så . . . .

 

Og hvis du fortsatt ikke tror meg så kan du google på CEVNI og da får du opp diverse av denne typen.

Der lærte jeg en ny detalj igjen (den med spissen ned)

Du får fakturere i sammen med D5LA til vinteren :wink:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at "Kanal-fart" krever litt mer enn båtførerprøven :cryin:

Ikke nødvendigvis mer, men det er litt andre forhold enn ute på sjøen og dermed er andre ting prioritert.

CEVNI-sertifikat er forøvrig obligatorisk ved fart på visse vannveier i Europa :wink::wink:

 

Du får fakturere i sammen med D5LA til vinteren :wink:

Takk for hyggelig hilsen, og blir du med på D5LA til vinteren så er denne "on the house" :wink::wink:

 

Men først skal vi gjøre oss ferdig med en lang og trivelig sommer i båten :sailing:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her fant jeg tilfeldigvis et bilde av det omtalte skiltet.

n792845064_3560443_9187.jpg

 

Her ser man den sorte trekanten "pil ned" som viser at dette er en høydeangivelse og ikke en angivelse av max tillatt hastighet - for 22 knop ville nok også ha vært i overkant midt inne i Haugesund havn.

 

Bildet ble forøvrig tatt for et par uker siden og den oppmerksomme leser vil straks kjenne igjen POSEIDON II som akkurat da fikk et kort besøk av redningskrysseren OSCAR TYBRING IV, på vei fra Bodø til Tananger med en av våre juniorer på feriejobb som styrmann ombord.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...