Jump to content

Kabel til stereo i båt


folkvord

Recommended Posts

du kan bruke hvilkensomhelst ledning. ta gjerne en gammel skøyteledning om du vil. om det kun er en spiller så drar dette så lite strøm at du trenger ikkje noe fancy greier. men kople til en sikring på rundt 10A helt nære batteriet. den på spilleren hjelper lite om det blir kortslutning noe annet enn i sjølve spillerern.

Link to post
Share on other sites

du kan bruke hvilkensomhelst ledning. ta gjerne en gammel skøyteledning om du vil. om det kun er en spiller så drar dette så lite strøm at du trenger ikkje noe fancy greier. men kople til en sikring på rundt 10A helt nære batteriet. den på spilleren hjelper lite om det blir kortslutning noe annet enn i sjølve spillerern.

 

Kan jeg bruke en slik RCA kabel også?

 

rcaat8.th.png

Link to post
Share on other sites

Hei og god natt...

Prøv nå i hvertfall å unngå sikring på 10A om du ikke har et anlegg som gir > 100 W uteffekt...

Normalt vil sikring på 3-5 A være tilstrekkelig. Har du for stor sikring vil du risikere å ødekegge anlegget ved event. kortslutning......

Link to post
Share on other sites

De fleste spillere har sikring på baksiden av spilleren. Vanlig bilsikring, ofte 10 eller 15 amp. Du trenget bare koble ledningen som står + til pluss på batteriet og ground til negativ. Kobl også ledningen merket memory eller lignende sammen med pluss. Du ser på disse ledningene omtrent dimensjonen du trenger (ikke rare greiene). Det enkleste måten å koble spilleren er å kjøpe en adapter med løse ender og koble til kontakten som står på spilleren. Du kan også klippe ledningene før kontakten viss spilleren likevel skal stå i båten for all fremtid. Vær opmerksom på å koble riktig + og -, spilleren kan få tendenser til discorøyk om du mikser disse, and that's not part of the show. :cool:

Link to post
Share on other sites

JA, det kan du om ikke anlegget er av " Disco" størrelse....

 

Ok, en slik vanntett boks som viser på bildet har jeg. Om jeg skal bruke RCA kabelen, er det samme om det er den røde eller hvite enden som går til batteriet, eller må for eks. Den hvite enden på +

på batteriet å den røde på -

 

Håper du forstår hva jeg mener :D

 

 

rcaboksne1.th.png

Link to post
Share on other sites

RCA kabelen skal koples til en ekstern forsterker, dette er signalkabler, og disse skal ikke koples til strøm!!!

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bruke en slik RCA kabel også?

 

rcaat8.th.png

nei dette er som sagt signalkabler for tilkobling av ekstern forsterker, tenker du har en rød, en sort og en gul ledning som skal tilkobles strøm, les bruksanvisning nøye om du er usikker på dette feltet, eller få noen som har gjort dette før, er fort gjort å gjøre skade hvis ikke.

 

Sort = - (negativ) og kobles til - på batteri.

 

Rød = + (positiv) kobles vanligvis via tenningsnøkkel, slik at den slåes av når en vrir av tenningen, men i ditt tilfelle kobles den vel rett på + på batteriet, med 5-10 A sikkring

 

Gul= + (positiv) denne er for spillerens internminne (for at den skal huske dine forhåndinnstilte radiokanaler etc), denne skal alltid forsynes med +, dvs normalt utenom tenningsnøkkel, brytes strømmen til denne må du stille inn annlegget for hver gang.

 

Så i ditt tilfelle der den skal kobles direkte på batteriet, kan du godt koble rød og gul til samme + ledning, og den sorte til - selvsagt, men som sagt hver sikker for oppkobling...

Link to post
Share on other sites

De fleste spillere har sikring på baksiden av spilleren. Vanlig bilsikring, ofte 10 eller 15 amp. Du trenget bare koble ledningen som står + til pluss på batteriet og ground til negativ.

 

skal det være en dårlig fleip? hva hjelper det med sikring på spilleren om strømledningen kortslutter ..

Link to post
Share on other sites

Nei det trenger du ikke, de selger kabelstrekkere på Biltema for en billig penge, både røde og blå..;-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Men ledningene bak er veldig korte å rekker ikke bort til batteriet, må jeg gå å handle nye da eller?

 

Du må skjøte ja, så du må finne/låne/kjøpe x antall meter med ledning, blir det mange meter bør du gå opp litt i kvadrat på ledningen .

 

Kjøp også med en sikrings holder ( med rett sikring, størrelsen står på spilleren eller i dokumentasjonen ), den skal monteres MAX 30 cm ifra batteriet

( på + ledningen, den røde )

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
nei dette er som sagt signalkabler for tilkobling av ekstern forsterker, tenker du har en rød, en sort og en gul ledning som skal tilkobles strøm, les bruksanvisning nøye om du er usikker på dette feltet, eller få noen som har gjort dette før, er fort gjort å gjøre skade hvis ikke.

 

Sort = - (negativ) og kobles til - på batteri.

 

Rød = + (positiv) kobles vanligvis via tenningsnøkkel, slik at den slåes av når en vrir av tenningen, men i ditt tilfelle kobles den vel rett på + på batteriet, med 5-10 A sikkring

 

Gul= + (positiv) denne er for spillerens internminne (for at den skal huske dine forhåndinnstilte radiokanaler etc), denne skal alltid forsynes med +, dvs normalt utenom tenningsnøkkel, brytes strømmen til denne må du stille inn annlegget for hver gang.

 

Så i ditt tilfelle der den skal kobles direkte på batteriet, kan du godt koble rød og gul til samme + ledning, og den sorte til - selvsagt, men som sagt hver sikker for oppkobling...

Har en Blaupunkt spiller i båten der jeg lurer på hvordan denne er koplet. Har på dashbordet en hovedbryter som gir strøm til radio, og trodde i utgangspunktet at denne var koblet tilsvarende tenningsnøkkelen i bil (Rød kabel i eksempelet ovenfor). Men, når jeg slår av og så på igjen denne bryteren starter ikke radioen selv om den i utgangspunktet var på. Forhåndsprogrammerte radiokanaler huskes, men klokken huskes ikke. Jeg mistenker at gul og rød er koblet sammen, dvs. all strøm brytes når jeg slår av hoved bryteren. Kommentarer?

Link to post
Share on other sites

Her var det mange svar. Noen gode, noen ikke så gode.

 

I båt bør man bruke fortinnede ledninger, det et ikke noe krav men etter noen år vil "vanlige"kabler fort korridere og kontaktpunkter bli dårilge med det resultat at ting slutter og fungere.

 

Ved nyinstalasjon er det en fordel å trekke nye kabler fra sikringboks til enheter som skal instaleres. Dette gjelder også minus ledningen. Rød til pluss sort til minus. Minste dimensjon er 2,5mm2 (det er min mening)

 

Det er ofte en missforståelse at 12 volt er enklere å koble opp enn 240volt.

Effekt (Watt) er lik spenning gange strøm.

 

P=U*I

 

Når spenningen reduseres fra 240 til 12 volt (20 ganger) øker strømmen tilsvarende for samme effekt.

Jeg tviler på om noen hadde brukt en lampettledning til en greie som drar 40 kW! Men i båten brukes det alle mulige slags ledninger med avtappninger til nye ting uten å tenke på dimensjoneringen.

Det virker helt, til det ikke virker!!!! Og da kan det være vanskelig å finne feilen.

 

Så jeg er ening med de som sier at dersom du må spørre, ikke gjør det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...