Jump to content

Hvilke nye motorer veier under 20kg?


EivindBu

Recommended Posts

Så lenge små 2-taktere har vært tilgjengelige har vel i flere år nå de letteste motorene sett opp mot ytelse i HK vært flere av Tohatsu sine motorer:

 

3,5 Hk på kun 12,5 kg

5 Hk på 19 kg (eller var det 20 kg?)

9,8 Hk på 26 kg (eller var det 25?)

 

Nå når de siste 2-takterne forlater forhandlerne må man vel noen kg opp?

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal du frakte denne greia da - om den skal sendes som bagasje under dørken på flyet trengs emballasje. Vet ikke om du har sett kassen en påhenger kommer i?

 

Om du skal ha tak i en slik lettvekter tror jeg du må kjøpe brukt. Ser at Mercury ikke selger små totaktere i USA

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Javisst - og 4 takteren er tyngre...

Ja og ikke bare litt heller det - ca 50 % tyngre :crazy: DET er mye når den flere ganger i løpet av sommeren skal hektes av og på en jolle. Men nå er det ikke alle som stadig vekk tar av og på motoren da :lol:

 

...og tregere.

NIX - definitivt ikke. 9,8 hesteren til Tohatsu er ikke så kraftig mht bunndrag og planingsevner som 9,9 hk og da verken 4-takter eller 2-takter.

 

Men lukter ikke like vondt og bruker mye mindre bensin.

Det er nok riktig - jeg foretrekker 4-taktere selv (pga fraværende 2-taktsoljelukt med mer) med unntak av for de bærbare motorene der ryggen min fremdeles kan slippe vesentlig billigere unna med 2-takter. Jeg har derfor både Tohatsu sin 3,5 Hk på kun 12,5 kg, 5 Hk på 19 kg og 8 Hk på 25 kg. (mulig det er 20 kg og 26 kg på de to siste).

Link to post
Share on other sites

NIX - definitivt ikke. 9,8 hesteren til Tohatsu er ikke så kraftig mht bunndrag og planingsevner som 9,9 hk og da verken 4-takter eller 2-takter.

Så hvorfor er det så mange som klager over 4 takterne da? er det bare den lave vekten de vil ha? jeg har en klar oppfatning av at 4 takteren er tregere enn 2 takteren

Link to post
Share on other sites

"NIX - definitivt ikke. 9,8 hesteren til Tohatsu er ikke så kraftig mht bunndrag og planingsevner som 9,9 hk og da verken 4-takter eller 2-takter."

 

Så hvorfor er det så mange som klager over 4 takterne da?

Jeg skal ikke uttale meg om 9,9 Hk 2-takterne i forhold til 9,9 Hk 4-takterne. Jeg ville bare poengtere at Tohatsu 9,8 Hk er en MEGET lett motor i forhold til Hk. Men her må man skille mellom 9,8 hesteren som har litt lavere slagvolum og er basert på samme motor som den 8 Hk jeg har kontra den 9,9 hk med samme slagvolum som 15Hk. 9,8 hesteren yter nok 9,8 hk på høyt turtall, men den har ikke samme bunndrag og evne til å løfte en godt lastet jolle ut av plan som 9,9/15 hk motorene!

Link to post
Share on other sites

tror ikke du får rare motoren under 20 kg. en BF 2.5 veier 13 kg. (4T)

hadde en 4/5 hk Nippon Gakki totakt og den veide 23 eller 27 kg og ristet og bråkte så jævlig at jeg byttet den med en BF8. NGen brukte mye mer bensin og,

Honda 4T trenger minst 200 timer innkjøring før de slipper og da har de etterhvert mye bedre ytelser enn når de er nye samt at tennpluggvalg kan være veldig avgjørende mht midrange og topp (Denso kan her være et bedre alt enn NGK)

4 takterens mye bredre dreiemomentskurve gir den en mykere aksellerajon som ofte er tilsiktet på større motorer men dette kan oppfattes som at de er tregere av utrente personer/brukere.......

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noe forskjell i støynivået mellom 2- og 4-taktere på så små motorer som 5hk?

 

Hei, i denne størelsen vil jeg absolutt anbefale 2- takter. Prøvde en 4- takt Honda 5 hk 1- sylinder, som jeg syntes hadde en forferdelig lyd, samtidig med en voldsom vibrasjon i forhold til tilsvarende 2- takter. :yesnod:

1 sylinder 4- takt "keep clear".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...