EivindBu Startet 18.Juli.2008 Del på Facebook Startet 18.Juli.2008 Hva slags NYE motorer kan man få under 20 kg? Dette med tanke på en venn som er i usa.. som putter den i bagasjen.. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Vekt på 9,9?.For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Så sant du skal ha 4 takter er vel svaret ingen. Kan du få tak i en 2 takter er det vel flere valg vil jeg tro - men det er ikke så lett å finne info om de ettersom de ikke er i salg i Norge lenger Sitér dette innlegget Link to post
EivindBu Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 IKKE? rare greier. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Min 8 hk Tohatsu som er samme motor som 9,9 veier 37 kg. Det er slik det er med 4 taktere. Trege og tunge. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Jeg tror ingen 9,9 veier under 20 kg , sjekk www.boat.no Sitér dette innlegget Link to post
EivindBu Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Espen..?? :P Hva slags modell er yamaha en din? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Så at LaSa i Son hadde en Yamaha VMax 9,9 i butikken. det er vel en 2 takter - er det ikke? Sitér dette innlegget Link to post
EivindBu Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 er ikke sikker. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 (redigert) Hei, du kan vel få vennen din i USA til å ta med en Mercury 3,5 hk. Den går sikkert som håndbagasje. Veier ca: 18 kg. Redigert 18.Juli.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Yamaha V-max veier godt over 30 kg. Men enig med espen c; er det da noen 9,9hestere som veier under 20 kg? Sitér dette innlegget Link to post
EivindBu Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 neppe.. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Om det er snakk om motor til jolle der den skal av og på, er det et slit. Begriper ikke at folk orker å løfte av og på nærmere 40 kg daglig. Jeg ville kompromisset på kraft og valgt en to-takter på 5-6 hk. Du halverer vekta og vel så det. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Så lenge små 2-taktere har vært tilgjengelige har vel i flere år nå de letteste motorene sett opp mot ytelse i HK vært flere av Tohatsu sine motorer: 3,5 Hk på kun 12,5 kg 5 Hk på 19 kg (eller var det 20 kg?) 9,8 Hk på 26 kg (eller var det 25?) Nå når de siste 2-takterne forlater forhandlerne må man vel noen kg opp? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Tohatsu 9,9 veier 37 kg Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Tohatsu 9,9 veier 37 kg Ja, men 2-takteren på 9,8 Hk (samme motorblokk som Tohaktsu's 8 Hk 2-takt) veier bare 25 kg (eller var det 26?). Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Javisst - og 4 takteren er tyngre og tregere. Men lukter ikke like vondt og bruker mye mindre bensin. Vår brukes stort sett hver dag til småturer - og så langt har det gått ca 8 liter bensin Sitér dette innlegget Link to post
EivindBu Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 25 kilo interresant, da kan jeg bare betale et par hundre dollar for overvekt. ikke det engang.. 50 dollar kanskje(I) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 (redigert) Hvordan skal du frakte denne greia da - om den skal sendes som bagasje under dørken på flyet trengs emballasje. Vet ikke om du har sett kassen en påhenger kommer i? Om du skal ha tak i en slik lettvekter tror jeg du må kjøpe brukt. Ser at Mercury ikke selger små totaktere i USA Redigert 19.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Javisst - og 4 takteren er tyngre... Ja og ikke bare litt heller det - ca 50 % tyngre DET er mye når den flere ganger i løpet av sommeren skal hektes av og på en jolle. Men nå er det ikke alle som stadig vekk tar av og på motoren da ...og tregere. NIX - definitivt ikke. 9,8 hesteren til Tohatsu er ikke så kraftig mht bunndrag og planingsevner som 9,9 hk og da verken 4-takter eller 2-takter. Men lukter ikke like vondt og bruker mye mindre bensin. Det er nok riktig - jeg foretrekker 4-taktere selv (pga fraværende 2-taktsoljelukt med mer) med unntak av for de bærbare motorene der ryggen min fremdeles kan slippe vesentlig billigere unna med 2-takter. Jeg har derfor både Tohatsu sin 3,5 Hk på kun 12,5 kg, 5 Hk på 19 kg og 8 Hk på 25 kg. (mulig det er 20 kg og 26 kg på de to siste). Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 NIX - definitivt ikke. 9,8 hesteren til Tohatsu er ikke så kraftig mht bunndrag og planingsevner som 9,9 hk og da verken 4-takter eller 2-takter. Så hvorfor er det så mange som klager over 4 takterne da? er det bare den lave vekten de vil ha? jeg har en klar oppfatning av at 4 takteren er tregere enn 2 takteren Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 "NIX - definitivt ikke. 9,8 hesteren til Tohatsu er ikke så kraftig mht bunndrag og planingsevner som 9,9 hk og da verken 4-takter eller 2-takter." Så hvorfor er det så mange som klager over 4 takterne da? Jeg skal ikke uttale meg om 9,9 Hk 2-takterne i forhold til 9,9 Hk 4-takterne. Jeg ville bare poengtere at Tohatsu 9,8 Hk er en MEGET lett motor i forhold til Hk. Men her må man skille mellom 9,8 hesteren som har litt lavere slagvolum og er basert på samme motor som den 8 Hk jeg har kontra den 9,9 hk med samme slagvolum som 15Hk. 9,8 hesteren yter nok 9,8 hk på høyt turtall, men den har ikke samme bunndrag og evne til å løfte en godt lastet jolle ut av plan som 9,9/15 hk motorene! Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
EivindBu Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Jeg er enig... Hører og virker som om den er tregere. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 (redigert) tror ikke du får rare motoren under 20 kg. en BF 2.5 veier 13 kg. (4T) hadde en 4/5 hk Nippon Gakki totakt og den veide 23 eller 27 kg og ristet og bråkte så jævlig at jeg byttet den med en BF8. NGen brukte mye mer bensin og, Honda 4T trenger minst 200 timer innkjøring før de slipper og da har de etterhvert mye bedre ytelser enn når de er nye samt at tennpluggvalg kan være veldig avgjørende mht midrange og topp (Denso kan her være et bedre alt enn NGK) 4 takterens mye bredre dreiemomentskurve gir den en mykere aksellerajon som ofte er tilsiktet på større motorer men dette kan oppfattes som at de er tregere av utrente personer/brukere....... Redigert 19.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Er det noe forskjell i støynivået mellom 2- og 4-taktere på så små motorer som 5hk? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
chagall Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Er det noe forskjell i støynivået mellom 2- og 4-taktere på så små motorer som 5hk? Hei, i denne størelsen vil jeg absolutt anbefale 2- takter. Prøvde en 4- takt Honda 5 hk 1- sylinder, som jeg syntes hadde en forferdelig lyd, samtidig med en voldsom vibrasjon i forhold til tilsvarende 2- takter. 1 sylinder 4- takt "keep clear". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.