Jump to content

mer futt i mercruiser 2,5 120hp?


janti

Recommended Posts

kjøpte akkurat ny propell til båten, gikk opp i stigning littegrann, med resultat av å få en passelig marsjfart, men gikk 2 knop treigere på full-gass siden eg mistet 500 omdreininger,...

det er montert en bilforgasser på motoren som jeg vet er i minste laget, noen som vet om det finnes alternativer til å kjøpe original, eller om det finnes "trimforgassere" som er bra?...vil jo altid ha litt mer...

 

eller det er noe annet man kan gjøre for å få litt mer futt i motoren..?

Link to post
Share on other sites

En motor må ha mye kald luft og rikelig med bensin. Monterer du en større forgasser kan effekten øke. Å føre kald luft direkte til forgasseren hjelper også.Videre kan du optimalisere motoren for ett gitt turtall ved å kjøpe spesial kamaksliger og innsug! Du kan selvfølgelig gjøre enda mere også men da snakker vi maskinering og porting!

Link to post
Share on other sites

for det første må du bare legge den nye propellen på hylla. motoren yter ikkje alle sine hk uten den oppnår max oppgitt turtall. du må evt sjekke specs på original forgasser mot den du har. er den du har nå mindre diameter på så kan det vær å hente på å bytte , hvis ikkje blir det bere opp i ball. der e kun to måta å øke effekten på. enten ved å øke dreiemomentet eller å øke turtallsområdet. denslags trimming med enda større forgasser en original vil gi marginal effekt anna enn ved ved høyere turtall men hjelper lite om ikkje motoren tåler det..

 

ellers kan du finslipe kanaler i manifoldane dine om det er litt grov støp og du har mykje tid og lite å gjer :wink:

 

finjustere tenninga er nok det enkleste som kan gi god uttelling om den er ute av posisjon.

Link to post
Share on other sites

prøvde meg litt fram med tenninga og det hjalp 2 knop da er eg oppe i 4200 omdr. maks turtall skal være 4200-4600, så det er ikkje mye som skal til, farten er nå like stor som med den gamle propellen, så denne blir nok ikke lagt på hylla!

virker som farten øker omtrent likt med omdreininga, så kunne da fått 4 knop til...vurderer å kjøpe ny originalforgasser, er nok litt mindre diam enn originalt, så den får sikkert litt for lite luft!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...