Jump to content

Stingray 220 med Mercruiser 12o HK TD. Vanskelig å få i plan


Pepsi

Recommended Posts

Hei

 

Har en helt ny Stingray 220 med Mercruiser 12o HK Turbodiesel.

Problemet er at med 5-7 personer i båten er den omtrent umulig å få i plan.

Sliter med å få opp turtallet og den ligger lenge og graver i sjøen før den går

opp i plan. Og når den er i plan så har jeg ingen ting å akselere med.

Usikker på hvor problemet ligger, propell, turbo, evt?? Forslag??

 

Kan jo ikke være meninga at en Daycruiser ikke skal gå i plan? Båten er tross alt registert for 8 personer.

Redigert av Pepsi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med en 22-23 fot daycruiser og 120 hesteren til Mercruiser tror jeg ikke du skal forvente å få den enklelt i plan med 5-7 mennesker. Det at båten har oppdrift-egenskaper som gjør at den kan godkjennes med opptil 8 personer gjør ikke at den skal kunne gå i plan med 8 personer. Denne båten leveres sikkert med langt større motorer også. Jeg hadde 17 fot med 90hk 2-takt, en skikkelig sprek motor med 3 forgassere. Den gikk ikke i plan med mer enn 6 personer. Jeg tror derfo ikke det er noe galt med motoren din. Slik er det bare, 1,7 liter og 120 hk er ikke all verden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

At den er registret for å tte personer betyr ikke at den nødvendigvis klarer å komme i plan med dette antallet med din motor, da en som regel har flere motorvalg ved nykjøp av daycruiser, jeg kjenner ikke denne båten så godt, men ser ikke bortifra at den er som den skal være, men er den ny, er det jo heller ikke noe vanskelig å ta opp problemstilling med forhandler skulle jeg tro, monterer du ett par hydrauliske eller elektriske trimplan, vil du imidelertid kunne løse mye av problemet, i tilleg kan du trimme båt sideveis ved skjevlast og sidevind :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Desverre så er det slik det er! Du kan prøve med en lettere propell ,montere trimplan hvis du ikke har fra før. Det er dette som er problemet med disse båtene. Det rurtallet du oppnår med disse 6 personene skal du kunne trekke 10% i fra når du marsjer. Oppnår du 4000rpm må du ikke kjøre kontinuerlig over 3600. Om du med tom båt opnår 4400rpm kan du kruse med 4000. Husk å varme motoren skikkelig opp før du drar på plan med full båt!

Link to post
Share on other sites

Husk å varme motoren skikkelig opp før du drar på plan med full båt!

 

Flott at du får med dette Byggmester, her syndes det mye og mange motorer kunne levd et mye lengre liv, jeg legger også til at det tar minst dobbelt så lang tid å få olja varm så ikke bare se på vanntemperaturen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ser av forhandlers annonse på Finn at båten kan leveres med forskjellige motoralternativer i tillegg til den motor du har i båten;

 

Triton 225 kan også leveres med de nye CM QSD motorene på 150hk, 170hk og 230 hk, eller 220 hk MerCruiser bensin.

 

Ser ut som din båt har den aller minste motoren som båten leveres med, fordel på pris, men altså noe mindre fleksibel med hensyn til vekt du kan ha ombord og fortsatt komme opp i plan.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har selv en 2 år gammel Stingray 24 med samme motor. Dette er altfor små motorer i slike båter, og importøren har kun gjort dette for å få ned prisene på båtene.(mht hk avgifter og lignende). Hensyn til om motor passer båtene er ikke tatt, så min motor har hatt havari med sprekk i stempel pga overbelastning. (aldri kjørt hardt på kald motor, alt av servicer o.l. er gjort fagmessig etc). Til tross for dette blir motor fort svært varm, jeg kan ikke marsje mer enn 16-18 knop over tid pga temperaturen og toppfarten er 23 av oppgitte 28 knop. Med nesten tom tank og kun meg i båten !!

 

Saken er nå advokatmat da dette er store mangler på båten og kjøpet kreves hevet. Til dere som har opplevd noe av det samme, gå tilbake på importøren i LARVIK OG KLAG !!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...