Pepsi Startet 19.Juli.2008 Del på Facebook Startet 19.Juli.2008 (redigert) Hei Har en helt ny Stingray 220 med Mercruiser 12o HK Turbodiesel. Problemet er at med 5-7 personer i båten er den omtrent umulig å få i plan. Sliter med å få opp turtallet og den ligger lenge og graver i sjøen før den går opp i plan. Og når den er i plan så har jeg ingen ting å akselere med. Usikker på hvor problemet ligger, propell, turbo, evt?? Forslag?? Kan jo ikke være meninga at en Daycruiser ikke skal gå i plan? Båten er tross alt registert for 8 personer. Redigert 19.Juli.2008 av Pepsi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Med en 22-23 fot daycruiser og 120 hesteren til Mercruiser tror jeg ikke du skal forvente å få den enklelt i plan med 5-7 mennesker. Det at båten har oppdrift-egenskaper som gjør at den kan godkjennes med opptil 8 personer gjør ikke at den skal kunne gå i plan med 8 personer. Denne båten leveres sikkert med langt større motorer også. Jeg hadde 17 fot med 90hk 2-takt, en skikkelig sprek motor med 3 forgassere. Den gikk ikke i plan med mer enn 6 personer. Jeg tror derfo ikke det er noe galt med motoren din. Slik er det bare, 1,7 liter og 120 hk er ikke all verden. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 At den er registret for å tte personer betyr ikke at den nødvendigvis klarer å komme i plan med dette antallet med din motor, da en som regel har flere motorvalg ved nykjøp av daycruiser, jeg kjenner ikke denne båten så godt, men ser ikke bortifra at den er som den skal være, men er den ny, er det jo heller ikke noe vanskelig å ta opp problemstilling med forhandler skulle jeg tro, monterer du ett par hydrauliske eller elektriske trimplan, vil du imidelertid kunne løse mye av problemet, i tilleg kan du trimme båt sideveis ved skjevlast og sidevind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slett meg Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Desverre så er det slik det er! Du kan prøve med en lettere propell ,montere trimplan hvis du ikke har fra før. Det er dette som er problemet med disse båtene. Det rurtallet du oppnår med disse 6 personene skal du kunne trekke 10% i fra når du marsjer. Oppnår du 4000rpm må du ikke kjøre kontinuerlig over 3600. Om du med tom båt opnår 4400rpm kan du kruse med 4000. Husk å varme motoren skikkelig opp før du drar på plan med full båt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Husk alltid å varme opp motoren før du drar på er en gylden regel på enhver motor, men motorer med alluminiumstopp som denne er ekstra skjørbar på dette området, toppen ryker fort om du ikke tar hensyn til dette.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Husk å varme motoren skikkelig opp før du drar på plan med full båt! Flott at du får med dette Byggmester, her syndes det mye og mange motorer kunne levd et mye lengre liv, jeg legger også til at det tar minst dobbelt så lang tid å få olja varm så ikke bare se på vanntemperaturen ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Ser av forhandlers annonse på Finn at båten kan leveres med forskjellige motoralternativer i tillegg til den motor du har i båten; Triton 225 kan også leveres med de nye CM QSD motorene på 150hk, 170hk og 230 hk, eller 220 hk MerCruiser bensin. Ser ut som din båt har den aller minste motoren som båten leveres med, fordel på pris, men altså noe mindre fleksibel med hensyn til vekt du kan ha ombord og fortsatt komme opp i plan. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Vi hadde en Nidelv 690 med samme motor. hadde flaps på den. Planet helt greit med familien ombord - men fullastet med 7 voksne var den tung i hekken. Måtte flytte litt på folk for å komme ut av bølge vår. Bruk flaps og tilt aktiv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Matt Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Har selv en 2 år gammel Stingray 24 med samme motor. Dette er altfor små motorer i slike båter, og importøren har kun gjort dette for å få ned prisene på båtene.(mht hk avgifter og lignende). Hensyn til om motor passer båtene er ikke tatt, så min motor har hatt havari med sprekk i stempel pga overbelastning. (aldri kjørt hardt på kald motor, alt av servicer o.l. er gjort fagmessig etc). Til tross for dette blir motor fort svært varm, jeg kan ikke marsje mer enn 16-18 knop over tid pga temperaturen og toppfarten er 23 av oppgitte 28 knop. Med nesten tom tank og kun meg i båten !! Saken er nå advokatmat da dette er store mangler på båten og kjøpet kreves hevet. Til dere som har opplevd noe av det samme, gå tilbake på importøren i LARVIK OG KLAG !!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kimosabi Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Disse båtene skal vel strengt tatt ha minimum 200hk å rutte med? 1.7 er greit på en Ask. Beetle men veldig mye større bør ikke båtene bli. Nå har jo 1.7 blitt 2.0 også.:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.