gebe Startet 19.Juli.2008 Del på Facebook Startet 19.Juli.2008 Seilbåt. Grunnstøting ca. 4,5 knop. Blykjøl 2,10 m, båt ca. 7 tonn/35 fot. Noe avskrap på kjølen. Ingen sprekkdannelse synlig i forkant av kjøl mot skrog. I bakkant 3 små (2-3 cm) knapt synlige rifter(?) . Invendig overhodet ingen skade. Skrog i laminat etter SCRIMP metoden. Står godt på kjølen uten påviselig belastning. Kan noen si om disse smårifter bør behandles særskilt. Båt var samtidig oppe for stoffing og la først på ett strøk epoxy i bakkant kjøl. Bør og kan mere gjøres? Finnes det noen veiledning om hvordan slike skader skal vurderes? Engstelig nybåt eier. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 (redigert) hei og velkommen ombord på Baatplassen Ville sjekket kjølen også - se at den ikke er skjev. Vet om blykjøler som har bøyd seg ved grunnstøting. Men i og med at du har blykjøl vil nok den ha tatt opp en del av kreftene i og med at den er myk. Hva slags båt er det? Dette fordi kjølinnfestingens konstruksjon har mye å si for vurderingen. De små riftene - har du bilder? Lurer på om det er fordypninger som har lagt sprekkene - kan i så fall være delaminering som ikke synes utvendig. Redigert 19.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Du skriver ikke hva slags kjøl du har, men ut fra størrelse og dybde vil jeg tro det er en finnekjøl eller T-kjøl. Et annet spørsmål er om det er ren blykjøl eller stålblad med blybulb. Det er uansett store krefter i sving med de relativt korte kjølene, og jeg ville så absolutt få noen til å sjekke sprekkene i bakkant. Særlig viktig er det dersom båten er kaskoforsikret, for det kan bli dyre reparasjoner. De blir enda dyrere dersom du utsetter dem. Sitér dette innlegget Link to post
gebe Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Båten er en J 109. Vet ikke mye om kjølen, men er rel. kort med en blybulb. Hva kan sjekkes annet enn inspeksjon og evt. banking etter delaminering? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Står båten på land eller er den på vannet nå? Vet ikke hvordan man sjekker for delaminering - men vet at glassfiberskader kan se uskyldige ut på utsiden Sitér dette innlegget Link to post
gebe Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 På vannet nå etter stoffing. Det er litt overdrevet å kalle det sprekker; krakelering er kanskje riktigere, men ikke desto mindre er de lokalisert i bakkant av kjølen. Har banket ut området og det er ingen resonansforskjeller. Hadde ikke sett dette om jegm ikke hatt lett spesielt . Jeg tenker meg gelcpoat krakelering, men er selvfølgelig usikker på om de kan være gjennomgående tilbalsalaminatet. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Jeg ville fått et autorisert verksted til å sjekke krakelleringene. Slike ting forringer båtens verdi fryktelig hvis det ikke er dokumentert at det er ufarlig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Plastbåt, sterk i strekk og svak i trykk. Det er slik fysikken er for denslags laminater. Når du går på grunn, vil kjølen strekke laminatet i forkant. Der tåler det meget stor belastning. Kjølen vil trykke inn laminatet i bakkant, der tåler det heller lite. Det er grunnen til at du ser krakeleringer. Ellers som innlegget til Sun Flyer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.