frosten Startet 19.Juli.2008 Del på Facebook Startet 19.Juli.2008 Hei igjen! Driver fortsatt å vurderer et båtkjøp. Denne gangen er det en 1995 modell Bayliner 2051 ss,med Mercruiser 4,3LX/V6.Er dette en bra motor? Noen som vet noe om selve båten også? Legger ved et bilde av motoren. Takker for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 (redigert) Dette er vel en av de gamle sliterne til Mercruiser. GAmmel teknikk som er forståelig for mange. Er litt skeptisk om motoren er saltvannskjølt. Da nærmer du deg alvorlig den grensen man har for holdbarhet på motoren. MEn om jeg ser rett er dt en kjølevannstank på høyre side av bildet ditt. Redigert 19.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 (redigert) Denne motoren er saltvannskjølt. Tanken du ser Bitteliten, er oljetank for drevet. Hvis du ikke tenker på den i fremkant som er oljetank for servoen. Motorene er solide, med lavt effektutttak i forhold til kubikk. Blottet for avansert elektronikk. Enkle og rimelige å vedlikeholde. Saltvannskjøling betyr kortere levetid. Redigert 19.Juli.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
frosten Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Ok,men denne i tilfelle gående i ferskvann fra nå av.Har det noen betydnig på levetida? "Lavt effektuttak i forhold til kubikk",betyr det at den ikke bruker enorme mengder med bensin ved moderat kjøring også? Er ute etter en båt jeg kan ha noen år uten altfor store kostnader på service/vedlikehold og i tillegg kan brukes normalt uten å være redd for å bruke hele lønna på bensin.. Hva er normal levetid på en sånn motor om den har vært på jevnlig service? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 (redigert) Det at den går i ferskvann fra nå av har ikke noen virkning på hvordan motoren er i dag. Saltvannskjølt bensinmotor tenker jeg 10-15 års levetid - der 15 år er litt mer enn hva jeg hadde forventet. I klartekst ville jeg aldri kjøpt denne motoren -men jeg er nok litt sær i denne sammenhengen Forbruket på en bensinmotor avhenger av hvor mye hk du bruker på marsjfart. Regn med 2-3 hk/liter/time. Om motoren er på 220 hk (som mange av disse er i dag) vil den da bruke ca 70-100 liter i timen på maks. På marsfart tar du kanskje ut 70% av dette - da kan du vel grovt regne med rundt 60 -70 liter i timen kanskje. Redigert 19.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 "Lavt effektuttak i forhold til kubikk",betyr det at den ikke bruker enorme mengder med bensin ved moderat kjøring også? Nei, det betyr at det er tatt ut lite hester av et stort slagvolum. En god egenskap hos en båtmotor mener jeg. Det betyr at motoren skal holde lenge med normal service og bruk. Hvis ikke saltvannet spiser den opp da. Det er den største fienden til en motor som ikke har lukket kjølekrets. Det går som regel først ut over risere og manifolder. Enkelt å skifte. Kostnaden ligger på 2-4000 pr. side. Ikke helt enkelt å sjekke tilstanden på disse, men man får gjerne et inntrykk når man ser motoren. Ser ut som den har fått godt stell motoren på bildet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Saltvannskjølt bensinmotor tenker jeg 10-15 års levetid - der 15 år er litt mer enn hva jeg hadde forventet. Av nysjerrighet, hvor lang levetid vil du til sammenligning si at en saltvannskjølt dieselmotor har eller kan forventes å ha? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Whistler Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Motoren på bildet tror jeg er en 190 hk. MPI motorene (som kom senere) har 220 hk. Nå fant jeg den på Finn. Oppgitt til 180 hk. Pen båt. Samme som 2052 LX, men med lavere overbygg og "sports seating". 2052 fikk nytt overbygg igjen i 1998 og ble avsluttet i 2000. Videreført som 212. Senere "gjennoppstått som 652 (som er produsert i Bulgaria). Godt skrog 20 grader V-bunn. Burde gjøre oppgitt maksfart uten problem. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SeaRaymond Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) Forbruket på en bensinmotor avhenger av hvor mye hk du bruker på marsjfart. Regn med 2-3 hk/liter/time. Om motoren er på 220 hk (som mange av disse er i dag) vil den da bruke ca 70-100 liter i timen på maks. På marsfart tar du kanskje ut 70% av dette - da kan du vel grovt regne med rundt 60 -70 liter i timen kanskje. Til info kan jeg fortelle at jeg har en 99 modell 5 liter v-8 fra mercruiser med toporters forgasser, på fullt bruker denne 65 liter i timen (38 knop), på marsjfart 21-28 knop bruker den 32-48 liter i timen, antar denne v-6 eren har et enda mer "moderat" forbruk?? Hadde tidligere en 7,4 liter med fireporters forgasser 91 modell, denne brukte 95 liter på bånn spiker (330 hk) Redigert 20.Juli.2008 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Saltvannskjølt bensinmotor tenker jeg 10-15 års levetid - der 15 år er litt mer enn hva jeg hadde forventet. men dette er jo bare fordommer av deg... 25-30 år er heilt vanlig på sjøvannkjøling. sjøvannskjølte bensinmotorer var helt vanlig i tidligere tider og de fra 70 tallet har begynt å ta kvelden nå de siste åra. at brist i manifolder har laget mange ras før den tid kan så være men det kan man ikkje skrive i det regneskapet men på manglende ettersynkontoen. en 4.3 V6 mpi er oppgitt til 15 gallons / hour på full spiker. 56 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Denne båten bruker ca 1,25 l/nm på marsj 30 kts med V8/5.0 . Jeg vil tippe at den med en V6 som er noen kilo lettere vil bruke marginalt mindre. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Penny Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Er dette samme grunnkonstruksjon som sto i Chevrolet Blazer? I så fall burde hvertfall tilgangen på billige reservedeler være sikret? Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Har hatt endel amerikanske v8 fra tidlig 90 tall og oppover. har aldri vært borti at motoren går på grunn av tæring, menn pass godt på at ikke manifoilene går, for da kan det renne saltvann inn i sylinderene. Har imidlertid bare vært borti en som har hatt dårlige manifoiler. Manifoiler får du fra usa for 4-6000kroner. Manifoilene går selv om det er færskvannskjøling på motoren, for på de aller fleste mercruiser motorene så er manifoilene saltvannskjølt uansett....... Sitér dette innlegget Link to post
oddeee Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Jeg har en mercruiser 4,3 v6 1994 mod på 175hk.. å den er vertfall snill på drivstoffet. under 30 liter i timen på mars. Hvordan kan man skjekke manifoilene da? :) spør jeg dumt nå? hehe Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Du må skru dem av og kikke inni dem om de er tette av rust.... Eller du kan ta tjansen og kjøre så lenge de holder, og så skifte hele skiten ,det er kanskje det billigeste Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
Brynjar Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 (redigert) Enkle gode motorer. Relativt rimelig vedlikehold og meget god deletilgang både originalt og "uoriginalt". Båten er helt ok. Litt lite plass under fordekket på disse så du skal ikke være store karen hvis du vil overnatte i den. Ellers er det standard god Bayliner kvalitet. Er du ikke motorkyndig selv bør du absolutt la et verksted sjekke motor og drev skikkelig når du kjøper. Redigert 20.Januar.2009 av Brynjar (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
snurresprett Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 Denne motoren er saltvannskjølt. Tanken du ser Bitteliten, er oljetank for drevet. Hvis du ikke tenker på den i fremkant som er oljetank for servoen. Motorene er solide, med lavt effektutttak i forhold til kubikk. Blottet for avansert elektronikk. Enkle og rimelige å vedlikeholde. Saltvannskjøling betyr kortere levetid. Mulig dumt spørsmål.. Men egen oljeland for drev? Snakker vi olje til tilten da? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 (redigert) Mercruiser drev har en såkalt outdrive lube monitor, altså en tank som er tilkoblet drevet slik at ved en eventuell lekkasje vil drevet etterfylles med girolje til korrekt nivå (det sitter enveisventil i lokket på tanken) Du vil da se på nivået på tanken om drevet lekker og det er også alarm hvis tanken går tom. Volvo penta har ikke denne løsningen da de har betydelig større oljevolum i drevet men på det nye Ocean X drevet sitter det sensor i drevet på oljenivå og evt vann samt føler for vann i belgen. Redigert 30.April.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 Mange takk for godt svar:) Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Mange folk her inne med mye kunnskap...flott! Om noen kan gi meg litt mer info angående.... Engine Serial number: 0F 760872 Transom nr.: 0F 65i630 Drive Serial nr.: 0F 70 3622 Mercruiser 4,3 LX med byttet blokk og Vortec betegnelse på begge oljedekslene så jubler jeg... (-: Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 (redigert) Tja, hva lurer herren på? Hvis serienummeret stemmer med innmaten har du en 1996 modell motor. Har du toport eller fireports forgasser eller har du TBI? Redigert 20.Juni.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Hei...har en toports forgaser som jeg så i dag da jeg tok av dekslet/flammedemperen for å se etter... Blokka ble byttet for noen år siden..skal bytte manif.+raisere i vinter..håper denne motoren holder lenge da...går som en klokke i dag. Takk for din nyttige kunnskap DD...(du kjører H-D går jeg utifra navnet ditt fra gamle dager) (-; Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Hvis denne kvalifiserer så..... Nicket har med musikkpreferanser å gjøre ja. Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 nå snakker vi...!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.