Jump to content

Er Mercruiser 4,3LX/V6 en bra motor?


frosten

Recommended Posts

Denne motoren er saltvannskjølt. Tanken du ser Bitteliten, er oljetank for drevet. Hvis du ikke tenker på den i fremkant som er oljetank for servoen.

 

Motorene er solide, med lavt effektutttak i forhold til kubikk. Blottet for avansert elektronikk. Enkle og rimelige å vedlikeholde. Saltvannskjøling betyr kortere levetid.

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post

Ok,men denne i tilfelle gående i ferskvann fra nå av.Har det noen betydnig på levetida? "Lavt effektuttak i forhold til kubikk",betyr det at den ikke bruker enorme mengder med bensin ved moderat kjøring også? Er ute etter en båt jeg kan ha noen år uten altfor store kostnader på service/vedlikehold og i tillegg kan brukes normalt uten å være redd for å bruke hele lønna på bensin.. Hva er normal levetid på en sånn motor om den har vært på jevnlig service?

Link to post

Det at den går i ferskvann fra nå av har ikke noen virkning på hvordan motoren er i dag. Saltvannskjølt bensinmotor tenker jeg 10-15 års levetid - der 15 år er litt mer enn hva jeg hadde forventet. I klartekst ville jeg aldri kjøpt denne motoren -men jeg er nok litt sær i denne sammenhengen :wink:

 

Forbruket på en bensinmotor avhenger av hvor mye hk du bruker på marsjfart. Regn med 2-3 hk/liter/time. Om motoren er på 220 hk (som mange av disse er i dag) vil den da bruke ca 70-100 liter i timen på maks. På marsfart tar du kanskje ut 70% av dette - da kan du vel grovt regne med rundt 60 -70 liter i timen kanskje.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
"Lavt effektuttak i forhold til kubikk",betyr det at den ikke bruker enorme mengder med bensin ved moderat kjøring også?

 

Nei, det betyr at det er tatt ut lite hester av et stort slagvolum. En god egenskap hos en båtmotor mener jeg. Det betyr at motoren skal holde lenge med normal service og bruk. Hvis ikke saltvannet spiser den opp da. Det er den største fienden til en motor som ikke har lukket kjølekrets. Det går som regel først ut over risere og manifolder. Enkelt å skifte. Kostnaden ligger på 2-4000 pr. side. Ikke helt enkelt å sjekke tilstanden på disse, men man får gjerne et inntrykk når man ser motoren. Ser ut som den har fått godt stell motoren på bildet ditt.

Link to post

Motoren på bildet tror jeg er en 190 hk. MPI motorene (som kom senere) har 220 hk.

 

Nå fant jeg den på Finn. Oppgitt til 180 hk.

 

Pen båt. Samme som 2052 LX, men med lavere overbygg og "sports seating". 2052 fikk nytt overbygg igjen i 1998 og ble avsluttet i 2000. Videreført som 212. Senere "gjennoppstått som 652 (som er produsert i Bulgaria).

 

Godt skrog 20 grader V-bunn. Burde gjøre oppgitt maksfart uten problem.

Link to post
Forbruket på en bensinmotor avhenger av hvor mye hk du bruker på marsjfart. Regn med 2-3 hk/liter/time. Om motoren er på 220 hk (som mange av disse er i dag) vil den da bruke ca 70-100 liter i timen på maks. På marsfart tar du kanskje ut 70% av dette - da kan du vel grovt regne med rundt 60 -70 liter i timen kanskje.

 

Til info kan jeg fortelle at jeg har en 99 modell 5 liter v-8 fra mercruiser med toporters forgasser, på fullt bruker denne 65 liter i timen (38 knop), på marsjfart 21-28 knop bruker den 32-48 liter i timen, antar denne v-6 eren har et enda mer "moderat" forbruk?? :smash:

 

Hadde tidligere en 7,4 liter med fireporters forgasser 91 modell, denne brukte 95 liter på bånn spiker (330 hk)

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Saltvannskjølt bensinmotor tenker jeg 10-15 års levetid - der 15 år er litt mer enn hva jeg hadde forventet.

men dette er jo bare fordommer av deg... 25-30 år er heilt vanlig på sjøvannkjøling. sjøvannskjølte bensinmotorer var helt vanlig i tidligere tider og de fra 70 tallet har begynt å ta kvelden nå de siste åra. at brist i manifolder har laget mange ras før den tid kan så være men det kan man ikkje skrive i det regneskapet men på manglende ettersynkontoen. :cheers:

 

en 4.3 V6 mpi er oppgitt til 15 gallons / hour på full spiker. 56 liter.

Link to post

Har hatt endel amerikanske v8 fra tidlig 90 tall og oppover. har aldri vært borti at motoren går på grunn av tæring, menn pass godt på at ikke manifoilene går, for da kan det renne saltvann inn i sylinderene. Har imidlertid bare vært borti en som har hatt dårlige manifoiler. Manifoiler får du fra usa for 4-6000kroner.

 

Manifoilene går selv om det er færskvannskjøling på motoren, for på de aller fleste mercruiser motorene så er manifoilene saltvannskjølt uansett.......

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Enkle gode motorer. Relativt rimelig vedlikehold og meget god deletilgang både originalt og "uoriginalt".

Båten er helt ok. Litt lite plass under fordekket på disse så du skal ikke være store karen hvis du vil overnatte i den. Ellers er det standard god Bayliner kvalitet.

Er du ikke motorkyndig selv bør du absolutt la et verksted sjekke motor og drev skikkelig når du kjøper.

Redigert av Brynjar (see edit history)

.

.

bmhe

Link to post
  • 5 år senere...

Denne motoren er saltvannskjølt. Tanken du ser Bitteliten, er oljetank for drevet. Hvis du ikke tenker på den i fremkant som er oljetank for servoen.

 

Motorene er solide, med lavt effektutttak i forhold til kubikk. Blottet for avansert elektronikk. Enkle og rimelige å vedlikeholde. Saltvannskjøling betyr kortere levetid.

Mulig dumt spørsmål.. Men egen oljeland for drev? Snakker vi olje til tilten da?

Link to post

Mercruiser drev har en såkalt outdrive lube monitor, altså en tank som er tilkoblet drevet slik at ved en eventuell lekkasje vil drevet etterfylles med girolje til korrekt nivå (det sitter enveisventil i lokket på tanken) Du vil da se på nivået på tanken om drevet lekker og det er også alarm hvis tanken går tom.

Volvo penta har ikke denne løsningen da de har betydelig større oljevolum i drevet men på det nye Ocean X drevet sitter det sensor i drevet på oljenivå og evt vann samt føler for vann i belgen.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Hei...har en toports forgaser som jeg så i dag da jeg tok av dekslet/flammedemperen for å se etter...

Blokka ble byttet for noen år siden..skal bytte manif.+raisere i vinter..håper denne motoren holder lenge da...går som en klokke i dag.

Takk for din nyttige kunnskap DD...(du kjører H-D går jeg utifra navnet ditt fra gamle dager) (-;

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...