Fluctus Startet 19.Juli.2008 Del på Facebook Startet 19.Juli.2008 Redningselskapet har laget en quiz i Aftenposten. Bra tiltak MEN? Jeg ser at det stadig tilbakevendende spørsmålet dukker opp: En seilbåt, et nyttefartøy og en motorbåt er på kryssende kurs i norsk havområde. Hvem har vikeplikt for hvem? Svaralternativer: 1. Motorbåten har vikeplikt for nyttefartøyet og nyttefartøyet har vikeplikt for seilbåten 2. Motorbåten og seilbåten har vikeplikt for nyttefartøyet 3. Nyttefartøyet og motorbåten har vikeplikt for seilbåten Er det noen som en gang for alle kan svare (helst med henvisning til regler) om hva som faktisk gjelder her! Jeg har jo min egen mening om dette, men har egentlig ingen peiling på hva som er formelt korrekt.... Sitér dette innlegget Link to post
bjaas Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Noen pinnebåtsjåfører tror de alltid har forkjørsrett og holder på å bli rent i senk av store nyttefartøy. _Båtfolk_ vet at et stort nyttefartøy svinger og stopper noe langsommere enn småbåter med og uten seil, og holder seg på respektfull avstand. Dette er et felt hvor svært få kan bli klok av skade. Skaden er som oftest så grundig at det ikke er så mye igjen å bli klok med..... Sitér dette innlegget - ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn Link to post
880 Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 I mitt hode har man alltid vikeplikt for nyttefartøy. Enten man fører seilbåt eller motorbåt. Unntaket kan vel være dersom seilbåten eller motorbåten er vesentlig større enn båten som går i nyttetrafikk. Tror nok ikke at dette gir deg det svaret du er på jakt etter, men fungerer for meg.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Capitaine Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Til Otilie! Dette spørsmålet du refererer til i Aftenposten sin quiz, har vært diskutert mye. Tar du et søk på forumet, vil du se at er debattert mye rundt det. Ifølge flere skal det visstnok være snakk om en skrivefeil slik at det skulle ha stått havneområde istedet for havområde. Er det snakk om et havneområde, er dette det riktige svaret på spørsmålet "En seilbåt, et nyttefartøy og en motorbåt er på kryssende kurs i norsk havneområde. Hvem har vikeplikt for hvem?" "2. Motorbåten og seilbåten har vikeplikt for nyttefartøyet" Er det snakk om et havområde, er dette det rette svaralternativet: "3. Nyttefartøyet og motorbåten har vikeplikt for seilbåten" Her er reglene som regulerer plikt til å holde av veien i henhold til "fartøytype" og "størrelse": FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) Kapittel I. Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen. Del B - Regler for styring og seilas Avsnitt II - Fartøy som navigerer i sikte av hverandre Regel 18. Ansvar mellom fartøy Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet: (a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske, (iv) et seilfartøy, (b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske, © skal et fartøy som holder på med å fiske mens det er underveis så vidt mulig holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere. (d) (i) Et hvilket som helst fartøy, unntatt et fartøy som ikke er under kommando eller et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, skal såfremt omstendighetene tillater det, unngå å hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et fartøy som er hemmet av sitt dypgående og som viser de signalene som er nevnt i regel 28. (ii) Et fartøy som er hemmet av sitt dypgående skal navigere med særlig forsiktighet og ta fullt hensyn til de forhold som derved oppstår. (e) Et sjøfly på vannet skal, i alminnelighet, holde godt klar av alle fartøy og unngå å hindre eller vanskeliggjøre deres seilas. Under omstendigheter hvor det er fare for sammenstøt, skal det følge reglene i denne del. (f) (i) Et WIG-fartøy skal, når det letter, lander og flyr over vannflaten, holde godt klar av alle andre fartøy og unngå å genere deres seilas. (ii) Et WIG-fartøy som opererer på vannflaten, skal oppfylle reglene i denne del som et maskindrevet fartøy. 0 Endret ved forskrift 31 aug 2006 nr. 1016. Avsnitt I - Fartøys navigering under alle siktforhold Regel 9. Trange farvann (b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp. © Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp. Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer (i) Et fartøy som holder på med fiske skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst fartøy som følger en seilingslei. (j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei. (k) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med et arbeid som vedrører navigeringens sikkerhet i et trafikkseparasjonssystem er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å utføre dette arbeid. (l) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp en undervannskabel i ett trafikkseparasjonssystem, er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å kunne utføre arbeidet. Avsnitt II - Fartøy som navigerer i sikte av hverandre Regel 13. Innhenting (a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. Avsnitt III - Fartøy som navigerer under nedsatt sikt Regel 19. Fartøy som navigerer under nedsatt sikt (a) Denne regel gjelder for fartøy som ikke er i sikte av hverandre når de navigerer i eller nær et område med nedsatt sikt. (b) Ethvert fartøy skal gå med sikker fart avpasset etter de rådende omstendigheter og nedsatte siktforhold. Et maskindrevet fartøy skal ha sitt maskineri klar til øyeblikkelig manøver. © Ethvert fartøy skal ta nøye hensyn til de rådende omstendigheter og nedsatte siktforhold når det etterkommer reglene i avsnitt I i denne del. (d) Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, skal avgjøre om en nærsituasjon kan utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle skal det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås: (i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet, (ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers. (e) Unntatt når man er kommet til at det ikke er fare for sammenstøt, skal ethvert fartøy som tilsynelatende forenom tvers hører tåkesignalet fra et annet fartøy eller som ikke kan unngå å komme i en nærsituasjon med et annet fartøy som er forenom tvers, redusere farten til minste styrefart. Om nødvendig skal det stoppe helt og i alle tilfelle navigere ytterst varsomt inntil faren for sammenstøt er over. Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann. Regel 43. Små fartøy Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy. Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Takk Capitaine - det er vel dette svaret jeg håpet på Det er vel da riktig å si at: 1. Det kun er den særskilte regel 44 som benytter begreper som lystfartøy og nyttefartøy. Og den omtalte regelen gjelder kun i trange farvann, sterkt beferdet lei og havneområder (hva nå enn disse tingene egentlig er...) - og er i tillegg en "mest mulig" regel. Altså langt fra en absolutt vikeplikt i norske havområder. 2. Alle andre regler er rimelig logiske med tanke på at man skal ta hensyn til manøvreringsevne og aktivitet (fiske etc.) - og ikke hvorvidt fartøyet er et nyttefartøy el.l. Det gjenstår riktignok noe tolkning (som ikke er noe problem for meg - siden jeg holder meg unna det meste...). Jeg ser for meg det idiotiske i at en husbåt skal vike for en Taxibåt Konklusjonen er vel at det er feil i fasiten til Aftenposten Og desverre tror jeg ikke dette er en tilfeldig skrivefeil, men resultatet av en generell forvirring. Men jeg blir jo bekymret når det kommer fra Redningsselskapet da Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 det idiotiske i at en husbåt skal vike for en Taxibåt Ja, på land er det alltid taxien som må vike for huset. Og noen ganger da viker jeg så mye at jeg ikke får opp døra. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.