Jump to content

Problem med peilepinne tamd41a


LTKH

Recommended Posts

Har kjøpt meg ny båt, fungerer flott...men så har et lite problem dukket opp.

 

Skulle peile olje nå, midt i ferien, også vil ikke peilepinnen ned i hullet lengre. Får den ned til det står igjen 20cm, da stopper den, virker som om det er i overgang fra rør til bunnpanna.

 

Har andre opplevd noe lignende?

 

Kan jeg ikke bare tette hullet midlertidig med el.tape slik og få sett på dette etter ferien, olje trykk er fint!

Link to post
Share on other sites

Prøv å snu den litt, det er ikke alle peilepinner som går ned i alle stillinger. Prøv å vrid den 45 grader, så 90 grader etc, men begynn med pinnen helt ute hver gang. Om du ikke skulle få den ned så er det i seg selv ingen fare, men bruk gjerne litt "lerret-tape" slik at du ikke får noe dritt nedi. Forøvrig er det ikke lett å ta oljenivå lest ut fra trykket(trykket endrer deg med temperaturen, lavere trykk jo varmere olje) og motoren din bruker nok noen liter olje i løpet av ferien, så du bør forsøke å få den nedi.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sjekk at ikke gummislangen som forbinder røret til blokka er hoppet av.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei Alle!

 

Takk for svar,

 

Jeg sjekket overgang, den er i solid stål slik jeg kan se det på utsiden. Tørt og fint.

Jeg kappet peilepinnen, skal vel klare og finne en slik en til.(ligner mistenkelig på volvo 240/740 pinnene!)

 

Har gått 3 timer i dag i tildels frisk bris, fungerer fint. Skal etterfylle LITT olje før vi går videre!

Vi går i følge med en større båt så skulle alt gå skeis har vi slepe kapasitet i umiddelbar nærhet.

Nei har satt den i riktig hull!!!

 

Har nå ankret opp på Røvær utenfor Haugesund, på Røvær Kulturhotell.

 

Denne plassen kan anbefales! god mat, høfflige og blidt vertskap. Rimelige priser! Føler oss virkelig velkommne!

 

Ha en fortsatt fin kveld båtplassen!

Redigert av LTKH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...