norspeed Startet 20.Juli.2008 Del på Facebook Startet 20.Juli.2008 Jeg vil dele en skummel erfaring, jeg gjorde nylig, med andre båtfolk. Jeg kjøpte to nye 20 l. bensintanker på Biltema. De leveres uten "hurtig tanktilkobling" så jeg kjøpte med to tanktilkoblinger og en motortilkobling til slangen. Alt var fryd og gammen inntill koblingene ble utsatt for bensin. Da løsnet, etter kort tid, de foringene som holder kulen og fjæren på plass og bensinen sprutet. Nå har jeg syrefaste koblinger fra Watskiutvalget. Delenummerene på delene jeg kjøpte er: 25-690 og 25-689 Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 biltema er og blir best Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
EivindBu Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 oi.. Som alltid når folk forteller om erfaringer fra biltema er det engangstilfeller. Biltema pleier og holde lov. Sånt som skjer... Ellers tror jeg slangene til biltema er helt okei. Har hatt min i 6 år. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Dette var jo alarmerende opplysninger `norspeed`. Har du kontaktet Biltema.? Vær oppmerksom på at det er forskjellige tilkoblinger på motorsiden. Hva slag motor har du.? Sitér dette innlegget Link to post
norspeed Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 oi.. Som alltid når folk forteller om erfaringer fra biltema er det engangstilfeller. Biltema pleier og holde lov. Sånt som skjer... Ellers tror jeg slangene til biltema er helt okei. Har hatt min i 6 år. I dette tilfelle så er det et togangstilfelle. Begge tanktilkoblingene gikk fra hverandre. Har ellers greie erfaringer med det meste av Biltema sine varer. Sitér dette innlegget Link to post
norspeed Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) Dette var jo alarmerende opplysninger `norspeed`. Har du kontaktet Biltema.? Vær oppmerksom på at det er forskjellige tilkoblinger på motorsiden. Hva slag motor har du.? Jeg har ikke vært borte på Biltema enda. Jeg vet de tar koblingene tilbake og alt det der. Nå hendte dette hjemme i hagen mens båten sto på hengeren. Jeg tenker på hvordan det ville vært å oppleve dette midtfjords og i endel sjø. Hva slag motor jeg har er irrelevant i denne sammeheng all den tid jeg bruker samme type han og hun kobling på tanken og slangen. Det var hunkoblingene som gikk fra hverandre. (Ellers så er det en Suzuki DT 115 jeg har.) Redigert 20.Juli.2008 av norspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Hei igjen, jeg bare leste at du kjøpte del nr 25-689 og 25-690, som ifølge katalogen er til Mercury. Kan vel ikke være helt irrelevant, da de har til Suzuki også. Sitér dette innlegget Link to post
norspeed Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) Hvis man setter hun-delen på tanken og han-delen på slangen og har slange koblet direkte på silen inne i motoren så spiller det liten rolle hvilken motor delene er beregnet på. Det viktigste er at det er han og hun av samme type slik at de passer sammen. Redigert 20.Juli.2008 av norspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Nå gikk det opp for meg , når du kobler slangen direkte på "silen" inne i motoren blir det bra. Trodde du hadde en hurtigkobling på motoren. Beklager min enfoldighet. Sitér dette innlegget Link to post
norspeed Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 No problem chagall. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Hei ! er 15 år og har kjøpt min første båt, og er ikke erfaren. .... Ellers tror jeg slangene til biltema er helt okei. Har hatt min i 6 år. Med fare for å spore av denne tråden, så har jeg problemer med å tro at alle innlegg er helt faktabasert. Hvordan kan man være 15 år og uerfaren i ett innlegg, for så å ha hatt en Biltema bensinslange i 6 år i et annet innlegg? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
logget av Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Deler til drivstoffsystemer i båt skal tilfredsstille spesifikke krav og dette bør man som båteier ta på alvor. For et par måneder siden stakk jeg innom Aktiv service for å kjøpe mer drivstoffslange til en aggregatinstallasjon. Jeg ble temmelig forbauset over at en såpass stor leverandør ikke hadde slange som tilfredsstilte kravet, men så viste det seg at de også hadde et rundskriv som fortalte de ansatte at de ikke kunne levere dette pr. dags dato. Dessverre er det ikke alle leverandører som er like seriøse som Aktiv servise, og derfor bør man som båteier ta dette med i betraktningen når man skruer og ordner ting selv i båten. Det var nettopp to mennesker som omkom i en buss på grunn av farlige gasser fra et strømaggregat, og dette skal være teknisk umulig i en båt hvis forskriftene følges. Dette tar jeg bare opp fordi det her på båtplassen er en del diskusjoner om forskjellige ”billige” løsninger som inkluderer bruk av bærbare enheter som går på fossile drivstoff. Min oppfordring er: Vær forsiktig med dette for ansvaret og konsekvensene kan være store. Sitér dette innlegget Link to post
EivindBu Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Snekkern, jeg har nettopp kjøpt min første båt. Men VÅR familie har hatt biltema slangen i 6 år på vår skibsplast daycruiser. Jeg beklager..: ) Å ja, jeg er uerfaren Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Har akuratt gjort samme erfaring også.. kjøpte ny tank og slange + kobling til suzukien på jolla.. Tanken lekker i lokket med det resultat at bilen nå stinker.. koblingen inn på motor lekker som en sil nå man skal pumpe med belgen.. For et par år siden kjøåte jeg slange samme sted med belg.. Universal.. Den holdt nøyaktig EN sesong så sprakk belgen.. Nå er jeg drit lei av bingo kvalitet Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Ingar Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Min erfaring er at gummislanger fra Biltema har en helt uakseptabel dårlig kvalitet. Monterte noen kjølevannsslanger for 3 måneder siden, disse ser nå skikkelig morkne ut. Samme med en bensinslange etter bare 3 uker! Det er tydligvis varmen i motorrommet som påskynder aldringen, har rester av de samme slangene liggende i kjelleren og de ser helt fine ut. Skal ta dette opp med Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 hadde en tank fra BT for noen år siden som i løpet av veldig kort tid sprakk ved gjennomføringen til slangestussen. svenskene sier: ligg unna tenningsdeler fra Biltema - kanskje det og gjelder drivstofftilbehør..... Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Sier ALLE Svenskene det? Sjøl har jeg dårlig erfaring med bensintank / slanger slangen/pumpa var helt morken etter et år. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Snekkern, jeg har nettopp kjøpt min første båt. Men VÅR familie har hatt biltema slangen i 6 år på vår skibsplast daycruiser. Jeg beklager..: ) Å ja, jeg er uerfaren Erfaring kommer ikke rekende på ei fjøl og derfor har man et regelverk som rettleder i spørsmål hvor man kan være i tvil. Kort forklart så er regelverket en eneste stor kunnskapsdatabase. Det er ikke enkelt for hvermansen å se nytten av andres erfaringer, for regelverket bygger på minimumskrav og forteller ikke hvorfor standarden er satt. Det at en komponent har vart i mange år har lite med saken å gjøre, for kravene er satt ut fra det faktum at ting kan går galt, og da skal man også ha en minimum forutsigbarhet på forskjellige områder. Vi som arbeider i bransjen ser flere feil som gjøres, og jeg kan nevne et enkelt eksempel på hvordan vi kan merke avvikene. Det stilles blant annet krav til isolasjonen på kabel i båt, og når vi skjøter kabel så forsegler vi skjøten med blant annet krympestrømpe med lim. Når vi da bruker varmluftpistolen under krympingen så er det mange elektriske ledninger som blir brunsvidd. Den er rett og slett ikke temperaturbestandig. Så ligger kanskje ledningene klamret sammen med drivstoffslangene som også er dårlig kvalitet. (Klamring av drivstoffslanger og ledninger er jo selvfølgelig forbudt). Hvis det da oppstår en feil så skulle vi aller helst sett at kone, barn og eventuelle passasjerer fikk den tiltenkte tid til å få på seg redningsvester, finne grab bagen etc. før de gikk i redningsflåten eller i verste fall i vannet. 20 års erfaring betyr ikke nødvendigvis at man har gjort det riktig. Når drivstoffslangen løses opp innvendig og partikler setter seg i dyser etc. så er det ikke sikkert slangen var så billig i praksis heller. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Sier ALLE Svenskene det? svensker jeg kjenner personlig som arbeider i bruktbilsegmentet - selv om det er noen år siden..... har og noen egne erfaringer som bekrefter dette - aq140/B21.... Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Må si meg enig med `The Scrutinizer`(for en gangs skyld) , når det gjelder kvaliteten på plasttanker. Etter tyveri av tanken til min 9,9 hk fant jeg ut å kjøpe ny tank hos Biltema. (Var jo mye billigere enn en original.) Første turen endte i motorstopp etter 2-3 min kjøring. Etter mye var det vacuum på tanken enda lufteskruen var åpen. Måtte kjøre med tanklokket halvveis avskrudd for å komme frem. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) jeg har prøvd vanlige bensinslanger til bil også, et år etter var de full av sprekker biltema har mye rart og bla verktøy o.l kjøper jeg men deler til bil og båt NEI TAKK jeg har gang på gang erfart at jeg legger heller på litt og kjøper merkevarer - det lønner seg på sikt uansett hvor mye de sier at det er store kjente fabrikker osv som leverer til BT så holder jeg meg unna Redigert 20.Juli.2008 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
pantzatt Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Av og til mottar butikkene feilproduserte varer. Det skjer over alt. Tipper dere som klager her har fått noen sånne "mandagsvarer". Har selv hatt både slanger koblinger og tank fra biltema, helt uten lekkasje og vakuum. Men om ingen gir beskjed til butikken, blir heller ikke varene byttet ut eller tilbakekalt!!! (det var en oppfordring) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Har desverre samme erfaring med Tank og slanger til båt fra Biltema: - De grå slangene er altfor stive og lekker i tilkoplingspunktene - Håndpumpa på slangen var helt morken etter 1 år, og begynte å lekke - Korkpakningen på tanklokket sitter dårlig og har lett for å falle av når det blir åpnet/fylt bensin Dette gjelder alle de 3 tankene jeg har, hvorav 2 er kjøpt for 3 år siden, og den siste for 2 år siden I tillegg kjøpte jeg 1 m bensinslange i metervis til å bruke på et strømagreggat, og den er blitt helt oppfliset, helt tydelig at den ikke tåler bensin. Den lakk på 2. sesongen. Dette er FARLIG hvis den hadde vært montert i en båt. Så at de slangene de nå selger i metervis var av en ny type, så de er kanskje blitt forbedret. Jeg burde gitt beskjed til Biltema, men har ikke gjort det .... Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Jeg har både slange og kobling ifra biltema på min båt nå..Har ikke hatt noe problemer med det enda..brukt nå i ca 2mnd Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
SveinHa Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Jeg burde gitt beskjed til Biltema, men har ikke gjort det ....Det bør du ABSOLUTT gjøre Når Biltema ikke får beskjed om disse dårlige/farlige varene kan du ikke heller regne med at de forbedrer seg :smash: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.