Kodvaag Startet 20.Juli.2008 Del på Facebook Startet 20.Juli.2008 Jeg har en Joda 7500 som gjør 24.8 gps knop med fulle tanker. Ved ca 17-18 knop legger den baugen helt ned og planer. Lener seg innover ved sving i full fart, stabil og fin rett frem i alle hastigheter. Men... rett under planingsterskelen (trodde jeg var ferdig å bruke det ordet da jeg solgte skjærdgårdsjeepen) lager den "Scand Baltic" hekkbølger. Kan disse bølgene reduseres med en flaps? Og, hvilken type flaps? Har vært på en båttur nå, med vekt av passasjerer ikke helt i midten. Deplasementfart = båten ligger nesten rett i vannet, umerkelig at vi er skjevt lastet. Planefart = båten legger seg på skrå. Kan jeg montere hydrauliske flaps på ei snekke, eller kommer jeg i avisa da? Vil en fast flaps kanskje gjøre at den går på nesa i full fart? (Den går helt perfekt på toppfart nå, innbiller meg at skroget tåler 100 hk mer) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Crescent 535 HT Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Jeg ville gått for hydrauliske. Da har du justeringsmuligheter i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Planefart = båten legger seg på skrå. Båten din planer på kjølen, og det vil den fortsatt gjøre med flaps. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Thorlyn Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Har samme problemet med agderen.. min er av eldre modell med kjøl og planer på denne ved 18-19 ca.. Men.. båten er helt håpløst følsom for skjevlasting ved fart fra 12 knop og oppover.. bare at kona forflytter seg eller jentungen så få båten slagside og kan skjære skummelt i sjøen.. vurderer og montere hydrauliske flaps men vil det hjelpe?? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kodvaag Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Båten din planer på kjølen, og det vil den fortsatt gjøre med flaps. Nei. Dette skjer kun med ganske tung skjevlast. Båten min har nesten ikke kjøl. Propellen er trukket opp "inni skroget" i en ganske høy tunell, og kjølen er så liten at akslingen (ø 50mm) ligger helt i bunnen av kjølen. Kjølen beskytter derved kun øvre halvdel av propellen. Det går et flyndrejern fra kjølen, på skrå nedover og under propellen og roret. Problemet oppstod kun med en tung person sittende på siden bak. Når denne personen satt seg på midten så går båten helt flatt og fint. Når en vanlig tung person (f.eks jeg på usle 75 kg) flytter meg så merkes det ikke på båten i planefart. Da ligger den helt flatt på vannet. Det er *ikke* snekkeskrog under vannlinjen på en Joda 7500. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Hebbe Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Om det i hele tatt er kjøl på den vil den begynne å ballansere på denne når farten blir stor nok. I beste fall er dette en halvplaner og den vil også begynne å plane på kjølen (som alle halvplanere) ved høy nok fart. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Kodvaag Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Om det i hele tatt er kjøl på den vil den begynne å ballansere på denne når farten blir stor nok. I beste fall er dette en halvplaner og den vil også begynne å plane på kjølen (som alle halvplanere) ved høy nok fart. Når jeg går på toppfart ligger båten flatt i vannet (Baugen like lavt som hekken, akkurat som når ved stilleligge) Slipper jeg den ned til 2500 rpm så riser den baugen/synker nedi bak sånn at den går med baugen i været. Reduserer jeg pådraget til ca 1200 rpm igjen, så legger den seg flatt, akkurat som ved fullfart og stilleligge. Er du helt sikker på at den "halvplaner", hva nå det er for noe? Hekksjøen ser sånn ut: (Ja, han har redningsvest på til vanlig) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Crescent 535 HT Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Dersom båten går godt i sjøen er det vel det samme hva det kalles. Kjøp deg hydrauliske trimflaps Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Da blir det det i tillegg til nedenstående liste å gjøre i vinter... Skal ta båten hjem denne første vinteren for å kunne stå på gårdsplassen hjemme og "mekke" siden det er så mye... Diverse: Innjustere gear/gasshendel OK! Montere hydraulisk styring Isolere motorrom og stuerom/propelltunell bak Bedre ventilasjon/kaldlufttilførsel i motorrom Montere dobbelt opp med slangeklemmer og kuleventiler på alle skroggjennomføringer Store skiver på turboflens Skifte turbo pga eksoslekkasje grunnet rust Montere lensepumpe (art.nr. 25-190 Biltema) Støpe igjen hull i siden etter vhf antennen Grunne/male trustlagerbrakett og annet ulakkert metall under dekk Montere varmtvannstank (har ny liggende) Skifte vindu toalett Montere skjult brannslukningsapparat Navman 2100 dybde instrument, montere Montere ekspansjonstank Snekkerutbedringer: Stive av gulv under utebord Stive av gulv under innebord Stive av gulv under førerplass Felle ned håndtak i dørkplater både inne og ute Montere pianohengsler bakpå/under lokk til: -Propan rom -Trekantet trinn -Trappetrinn kabin -Lokk hengeskap Korte ned hengeskap 15-20 cm i dybden Montere cabindør -Kjøpe hengsler og låskasse (en til toalettet også) -montere sammen selve døren -montere karmer og dør -montere stopper som kan holde døren fast i åpen posisjon Montere låsebeslag pantry dører Deksel over propanbrenner: Kutt i to og monter hengsler Montere veggplater inni stikkøye Lage servanthylle/innredning bad Montere skai på vegg, belegg på gulv bad Montere plate under cabindør inni cabin (montere sammen med trinn?) Elektriske utbedringer: Reparere Tankmåler Montere Radio Montere høyttalere Bytte generator, sjekke tilkoblinger OK! Skifte høyre vinduspussermotor Montere senter vinduspusser Koble vinduspussere slik at parkering virker Installere intervallrele til viskerne Feste antenne skikkelig/skift med kortere gummipisk Fikse signalhorn Fikse lanterner Legge opp skikkelig sikret plusskabel fra batterier til dashbord Lage serviceluke til adkomst inni dashbord fra cabin Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Snekker'n Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Dette var en lang liste! Håper du oppretter en egen tråd når den tid kommer, og holder oss oppdatert over utviklingen. Det er alltid interessant å se hvilke løsninger som blir valgt. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.