Jump to content

tennings innstilling chevrolet 305 small block

CptShaw

Recommended Posts

hei!holder på og prøve og finne ut av hvordan tenningen skal stilles inn på min chevrolet 305 small block.(83)mod.vet at sylinder 1.skal stå på øvre dødpunkt og at rotoren på fordeleeren skal peke mot sylinder 1.når den er på tdc.men...på min svingnings demper er det 2 streker,og en halv omdreining til på svingnings demperen kommer enda en strek med skala på.hvilke av disse strekene på svinings demperen skal jeg gå ut ifra for og finne tdc?og når jeg har fått den på tdc og rotoren peker mot sylinder 1.er det så bare og sette på ledningene til tennpluggene utifra tenningsrekkefølge da?altså når rotoren peker mot syl.1.er ledningen på lokket til fordeleren som står over rotoren i denne pos.til tennplugg nr.1?

setter enormt pris på svar:)da jeg håper og få ut båten min i år:)

Mvh Thomas

Det skal bare være ett stort grovt hakk i demperen som indikerer ØD. Gult klistremerke med grader pleier å dette av tidlig.

Ta av ventildeksel over syl.nr1 og ta ut pluggen.

Turn motor til der du tror det er, bekreft at stempel er i topp med skrutrekker i hullet. (vær forsiktig så du ikke skader gjenger osv)

Sjekk at begge ventilene er lukket for sylinder nr.1 samtidig.

Rotor skal peke på hakk i kanten av fordeler (grunninnstilling)

Sett på ledninger iht tenningsrekkefølge

Juster siden med lampe.

ok...men på svingningsdemperen min er det ingen klistremerker.alle streker og grade skala er printet på med fluoriserende maling.men når stempelet er på tdc.så skal det akurat ha nådd toppen,og er på vei ned igjen ikkesant?

TDC= Top dead center eller på norsk øvre dødpunkt (ØD), så det stemmer, stempelet er på topp i denne posisjon.

Alle stemplene er selvsagt ikke på topp samtidig, så du må lokalisere hvilket som er på topp dersom det ikke fremgår av merkingen på svinghjulet, fremgangsmåten har jo Svartrøyk beskrevet i ett tidliger innlegg.

Velkommen til BP forresten!

Edited by SeaRaymond (see edit history)