Jump to content

Livet i Bagenkop gjestehavn sørvest på Langeland


Sydvesten

Recommended Posts

Starer denne tråden i OT siden den mest sannsnylig havner her åkke som og siden jeg er skipper skuteløs så blir det også mest naturlig.... Har vært her i gjestehvanen siden løsrdag ettermiddag, har leid et sommerhus med fantastisk utsikt rett i gjestehavnen. Fra min terrasse så kan jeg bivåne det meste som hender i gjestehvanen....og det er tiltider ganske morsomt også.... Sitter på terrassen med en kald en med full rett til å kritisere alle som skal legge til i den tiltider friske vinden som har vært her siden lørdagen, kraftig pålandsvind rett inn i havnen, men lite bølge på grunn av moloer....

 

Har vært lettere i abstinens siden ICE ikke fungerte her hos meg, på tross av signalstyrke på 3 på routeren..... og ikke kom jeg på nettet via mibilen heller... Manglet telefonnummer til ICE support i går, men redningen kom fra baatplassen denne gangen også.... Takker til roaldbj som var så hyggelig å sende det på sms til meg, og jeg kom meg på nettet

 

Det er meget variert kvalitetet på de som ankommer havnen... jeg måtte imiderltid ta av meg sydvesten i går kveld da det kom inn en tysk Colin Archer skøyte på rundt 40 fot, muligens noe mindre... Det var første gangen jeg så en som virkleig dreide båten 90 grader opp mot vi9nden om en påle bare på akterspring og mye motorkraft..... Han hadde nok vært ute en vinternatt før (2 voksne og to barn ombord)... Ellers så ble jeg ikke like imponert over en Bavaria 44 med 6 tyskerere ombord som ankom havnen noe tidligere på dagen...... de havnet i uløkka og drev inn noen av pålene som er satt ut til fortøyning i havnen... De rotet da fælt før de kom seg unna disse pålene og fikk fortøyd noe lengere ut i havnen....

 

Ellers så driver jeg nå dank rundt her i havnen, med en kallde fra et nærliggende Brugsen udsalg... når jeg er nede på kaia så tar jeg i et tak der det trengs....

 

Legger ved et par bilder fra havnen, hvor det ikke har fullt hittil..... greit med plass, fine faseliteter, men man bør være glade i tyskere..... for de er definitivt i flertall her i havnen.. Fruen er hoffotograf for anledningen.. Vi kikker på muligen nye båter for oss i fremtiden, hun kikker på de over 40 fot og jeg på de under 40 fot. Vi blir neppe enig om viktigheten av størrelsen på dette området heller

 

 

Selv bor vi i hytte nummer tre fra venstre,med fin utsikt

bagenbp2.jpg

 

 

bagenbp1.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi blir neppe enig om viktigheten av størrelsen på dette området heller

 

:lol: tilbakevendende diskusjon....alltid.

 

Tja, det går da an å kose seg på land også, bare man er et sted nær sjøen :yesnod: Ser faktisk ganske så idyllisk ut, feriehus og gjestehavn på samme sted bidrar jo til at det skjer litt.

Jeg minnes å huske at du skulle til sørligere breddegrader for å jobbe, men samtidig er du altså på utkikk etter ny båt. Er det lang horrisont på denne planen da ?

 

God ferie og kos dere med de "kolde Danske"

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Livet i Bagenkop går videre.... De to siste nettene har havnen vært tilnærmet full (en dansk havn blir vel aldri helt full). Undeholdning er det jo her hver aften.... I går var det en tysker med nyere Hallberg Rassy på 35fot + som stod for en 15-20 minutters underholdning når han skulle fortøye her i havnen... Det blåste jo litt (5-6m/s) så jeg har jo forståelse for at han slet med å fortøye båten sin.. Mannskap var kun skipper og kaptein på båten..

 

Det er mye morsomme båter her, og de fleste er nok i størrelsen 30-35 fot og det er meget sjelden det glir inn en båt på over 40.... Har sett en båt med norsk flagg og den kom inn sent mandag kveld og gikk igjen før klokken 6 tirsdag morgen.... Eller så er det vel 90% tyskere her i havnen vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om Kaptein Båtløs trives i de danske farvann :wink:

Det er fantstisk å kunne sitte på terrassen og kritisere over lav sko alle som ikke kan håndtere farkostene sine.... Livet som sofaseiler i Danmark er dejligt... Kjærringen og guttvargen er på slottsbesøk, jeg holder fortet hjemme... noen må ta de tunge jobbene også....

 

Forøvrig fantastisk vær her i dag, er vel knapt nok vind å melde.... sol og pent vær..... havnen er tilnæremt tom for lystbåter på besøk.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Legger ut et bilde fra havnen klokken 12 i dag, da var havnen på det nærmeste tømt for båter... Forøvrig er det en flott DS båt på vei i bakgrunnen som jeg ikke helt fikk fatt på merket.... er vel rundt 40 fot...

 

23072008.jpg

 

Nå er havnen i ferd med å fylles opp igjen for kvelden og natten.... Det virker å være noe flere dansker her i kveld enn tidligere, men fortsatt er de i mindretall sammenlignet med tyskerne.....

 

Stemningen er god her i dag også, med dragspel musikk fra et eller annet sted.... og grillmatduften henger i luften

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fredag morgen klokken 07:15 pent vær men det er en liten bris fra øst her i dag... I går kveld kom det inn et vakre seilskøyter som mest sannsnylig har vært på skøytefestivalen i Assen.... tok et bilde fra terrassen men kaffen trekte....

 

Forøvrig så er det en meget flott gest de har her i havnen, med at hver kveld klokken 21:00 så spilles det fra tårnet på kaien(litt til høyre for midten i bildet)... Er vel 3 blåsere som spiller vakkert i ca. 10 minutter og mottar selvsagt velfortjent applaus... Det er faktisk noen som firer flaggene også.... De jeg har sett er tyskere, danskene gjør det ikke.. En tysker firte også sitte danske gjesteflagg.. En del tyskere har virkelig "Ordnung an Bord"

 

25072008.jpg

 

La til et par bilder som jeg tok av disse seilskutene som var fra Holland når jeg var ute og kjøpte "morgen brød" til kjærringen

 

dscf5535.jpg

dscf5536.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nattens båter er nå i ferd med å bli skiftet ut, og på min vandring utover den ene piren kom jeg over denne lille seilbåten ved navn Lilly Marie.... så ikke så allerværst ut den etter mitt syn..

 

250720081.jpg

25072008001.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...