Jump to content

Signalhorn


tenor

Recommended Posts

) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde er ikke pliktig til å føre de lydsignalapparatene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, men hvis det ikke gjør det, skal det være utstyrt med noe annet som kan gi et kraftig lydsignal.

 

 

 

 

I henhold til punkt b,kan jeg altså bruke noe annet som kan gi et kraftig lydsignal,noe som betyr at jeg ikke behøver å erstatte mitt defekte horn,men like gjerne benytte en trompet,eller?

MVH

tenor

Link to post
Share on other sites

Du kan jo bytte horn også?

Hmm...:  Lå i ei uthavn da en annen skipper brukte en trompet ved flaggfiringen. Det var utrolig fint!     :flag: :flag:   Jeg tror ikke det ville gitt den samme fryden dersom karen hadde brukt signalhornet til dette... går ut fra at man hadde blitt litt lei tonen inntil "melodien" var ferdigspilt   :flag:. Men, dersom jeg selv skulle brukt en trompet, så ville nok de fleste sette pris på at jeg holdt meg til signalhornet i fremtiden  :nono: :nono:
Link to post
Share on other sites

Bodde i Korea i 18 måneder og hver kveld var det en koreaner som spilte trompet når flagget ble tatt ned.Utrolig fint å høre på var det.Søndags kveldene i 9 tida splite han en eller annen litt sørgmodig melodi oppe i åsiden,bare vakkert var det.

Men som signal horn til båten ville jeg nok foretrekke noe elektrisk drevet.Har forresten samme problemet som deg,hornet virker ikke.Så da er det vel bare å kjøpe nytt?

Link to post
Share on other sites

Å skaffe nytt horn, må vel være en forholdsvis enkel og billig affære...... Hos bilopphuggeren ligger det da "tusenvis" av horn som stort sett koster jobben å skru løs....?

Horn på en båt må ha en utførelse som tåler sjøsprøyt.  Er ikke sikkert at et bilhorn vil vare så lenge, men det kan være en billig løsning enn så lenge.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen plasser hvor det står hva de enkelte støt betyr, har hatt det skrevet ned men har mistet de. Synnes at det er litt stas med hornet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen plasser hvor det står hva de enkelte støt betyr, har hatt det skrevet ned men har mistet de. Synnes at det er litt stas med hornet

Det står i sjøveisreglene, se linken i innlegget til "jada" lenger oppe, der finner du dem i regel 32 - 36.

 

Men jeg vil også minne om at det står i alle lærebøker til Båtførerprøven   -   og strengt tatt burde enhver båtfører kunne disse signalene uten å måtte slå dem opp.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk poseidon det var disse jeg hadde fra tidligere, Når det gjelder båtførerprøven har jeg aldri tatt den (må vel skjerpe meg snart). Det er vel få som vet om dise signalene for når jeg bruker dem får jeg ofte bare rare blikk tilbake. Spesiet når jeg går ut av havnen som har et tyrangt innløp og en molo som gjør at du ikke ser andre en de med mesan mast før du runder enden på moloen, da syntes jeg det er kjekt med horn.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...