MortenD Startet 21.Juli.2008 Del på Facebook Startet 21.Juli.2008 1. Jeg vet ikke om jeg har innebygd regulator. Det eneste som står på dynamoen er E og BAT. Samtidig har dynamoen to flate korder som stikker ut like ved siden av hverandre og som jeg antar skal gå til ladelampe og signal. 2. Hvordan kobler jeg ladeledning. Kan denne gå via hovedkabel som går inn på starter eller må den gå direkte til batteri. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig kobling av dynamo .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hei! Er du sikker på at du har lest nøye nok etter? - hva heter dynamoen din? Du burde normalt finne D+ og B+. Det er ganske vanlig at det går en relativt tykk kabel bra + på starter (den fete kabelen fra batteriet) og til B+ på dynamo. Inn på D+ skal ladelampen kobles. Sitér dette innlegget Link to post
MortenD Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Dynamoen er en Hitachi. Typebenevnelsen er visket helt bort. Jeg har lest veldig nøye. Det står kun E (som jeg antar er jording)og BAT Som jeg tror skal gå til batteriet som ladeledning. Jeg har prøvd å ta en ledning mellom BAT og hovedkabel inn på starter. Ladelampen slutter da og lyse, men Dynamoen blir så varm at jeg ikke kan ta på den etter bare 5 min. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hvis du legger ut et bilde finnes det mange kloke hoder her - tror det vil gjøre susen! Personlig ville jeg åpnet dynamo bak slik at jeg faktisk så hvor de forskjellige kablene gikk. Hva viser voltmeteret når den "lader"? - jeg vil ikke tro den gjør det. Når du f.eks har koblet BAT rett på batteri - skal du kunne tilføre strøm slik at den begynner å lade ved å gi strøm til normalt D+. Synes det skurrer at du ikke har kontroll på hva som tilsvarer denne. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hei MortenD. Hvis du har kontorfingre så tåler disse ikke mer enn 55 grader C. som er en ganske normal arbeidstemperatur for en dynamo som går med relativt liten belastning. Dynamoene er ratet forskjellig, men en arbeidstemperaturen på dynamohuset kan være mellom 90 og 125 grader Hvis ladelampen slukker så skal man ikke se bort fra at dynamoen din virker når du kobler den opp slik du beskriver oppkoblingen. E = Earth og betyr batteri minus. Bat betyr batteri +, og man kan forvente at denne da har kontakt med batteri pluss via startmotoren slik du har koblet. Du må ikke koble fra og koble til ledningene som er merket med E og Bat mens motoren går for du kan sprenge likerettediodene som ofte ikke tåler mer enn 48 volt i en standard dynamo. Spesielt viktig er det at du ikke kobler fra ledningen merket med Bat, for da går det som regel galt. Konsekvensen er noe mindre hvis du kobler fra E mens motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
MortenD Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hei Ole Petter Kan jeg da anta at det er innebygd regulator? Trenger jeg ledning fra E til jordingspunkt eller jorder selve dynamoen rett i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Det er ikke så godt å si noe om for meg som sitter i stuen, for noen dynamoer har forbindelse mellom batteri minus og huset på dynamoen mens andre har isolert hus. Uansett så vil det kunne oppstå dårlig kontakt mellom dynamoen og batteri minus hvis dynamofestet er den elektriske lederen i den elektriske kretsen. Det beste er derfor uansett å montere en minusledning fra E og til batteri minus eller alternativt motorblokk hvis motoren er enpolt. Man unngår da at du mister kontakten mellom dynamoen og batteriet hvis du strammer viftereimen og det er rust på festebraketten. Ja. dynamoen din har innebygd regulator hvis du har ladning. Sitér dette innlegget Link to post
MortenD Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 HeisannHer er bildet av dynamoen. Som du ser er det ikke noe som står skrevet under BAT som tilhører de to kordene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.