Jump to content

kobling av Hitachi dynamo


MortenD

Recommended Posts

1. Jeg vet ikke om jeg har innebygd regulator. Det eneste som står på dynamoen er E og BAT. Samtidig har dynamoen to flate korder som stikker ut like ved siden av hverandre og som jeg antar skal gå til ladelampe og signal.

2. Hvordan kobler jeg ladeledning. Kan denne gå via hovedkabel som går inn på starter eller må den gå direkte til batteri.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig kobling av dynamo .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

Dynamoen er en Hitachi. Typebenevnelsen er visket helt bort. Jeg har lest veldig nøye. Det står kun E (som jeg antar er jording)og BAT Som jeg tror skal gå til batteriet som ladeledning. Jeg har prøvd å ta en ledning mellom BAT og hovedkabel inn på starter. Ladelampen slutter da og lyse, men Dynamoen blir så varm at jeg ikke kan ta på den etter bare 5 min.

Link to post

Hvis du legger ut et bilde finnes det mange kloke hoder her - tror det vil gjøre susen!

 

Personlig ville jeg åpnet dynamo bak slik at jeg faktisk så hvor de forskjellige kablene gikk.

 

Hva viser voltmeteret når den "lader"? - jeg vil ikke tro den gjør det. Når du f.eks har koblet BAT rett på batteri - skal du kunne tilføre strøm slik at den begynner å lade ved å gi strøm til normalt D+. Synes det skurrer at du ikke har kontroll på hva som tilsvarer denne.

Link to post

Hei MortenD.

Hvis du har kontorfingre så tåler disse ikke mer enn 55 grader C. som er en ganske normal arbeidstemperatur for en dynamo som går med relativt liten belastning. Dynamoene er ratet forskjellig, men en arbeidstemperaturen på dynamohuset kan være mellom 90 og 125 grader

 

Hvis ladelampen slukker så skal man ikke se bort fra at dynamoen din virker når du kobler den opp slik du beskriver oppkoblingen.

 

E = Earth og betyr batteri minus.

Bat betyr batteri +, og man kan forvente at denne da har kontakt med batteri pluss via startmotoren slik du har koblet.

 

Du må ikke koble fra og koble til ledningene som er merket med E og Bat mens motoren går for du kan sprenge likerettediodene som ofte ikke tåler mer enn 48 volt i en standard dynamo. Spesielt viktig er det at du ikke kobler fra ledningen merket med Bat, for da går det som regel galt. Konsekvensen er noe mindre hvis du kobler fra E mens motoren går.

Link to post

Det er ikke så godt å si noe om for meg som sitter i stuen, for noen dynamoer har forbindelse mellom batteri minus og huset på dynamoen mens andre har isolert hus.

Uansett så vil det kunne oppstå dårlig kontakt mellom dynamoen og batteri minus hvis dynamofestet er den elektriske lederen i den elektriske kretsen. Det beste er derfor uansett å montere en minusledning fra E og til batteri minus eller alternativt motorblokk hvis motoren er enpolt. Man unngår da at du mister kontakten mellom dynamoen og batteriet hvis du strammer viftereimen og det er rust på festebraketten.

 

Ja. dynamoen din har innebygd regulator hvis du har ladning.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...