Ryger Startet 21.Juli.2008 Del på Facebook Startet 21.Juli.2008 Lurer litt på å importere brukt båtmotor ifra sverige. Har lest litt rundt uten å bli helt sikker på regla. hvis jeg f.eks kjøper en 80hk ifra 1998 i sverige. så må jeg betale det samme i HK avgift som om jeg hadde kjøpt en ny en? og den avgifta er på kr 143,50 per hk om dagen? så jeg må da betale 80*143,50 = 11480 ? må jeg betale moms av den summen i tillegg da? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 U bet. Strengt tatt skal du betale moms på kostnaden med å frakte varen til Kongeriket også. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Zach Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hei og velkommen til båtplassen! Flott forum for oss "båtfrelste". Dette emnet er diskutert X antall ganger her på BP, f.eks. her: Import av motor fra Sverige. Bruk søke-funksjonen, og du vil helt sikkert finne svar på spørsmålene. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Kjøpspris+hk avgift+stipulert frakt og MVA på toppen av dette. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hansi Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Alternativet er å gjøre som mange andre, ta inn motoren på en pickup / henger / båt og la være å betale avgifter. Sitér dette innlegget Link to post
sveiners Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Alternativet er å gjøre som mange andre, ta inn motoren på en pickup / henger / båt og la være å betale avgifter. og betale avgiftene X 5 hvis du blir tatt, det er det som er bota mener jeg og ha lest Sitér dette innlegget Link to post
Eone Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Blir man tatt mister man høyst sannsynlig motoren. I tillegg blir man anmeldt og får et forelegg for smugling. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Spørsmålet blir da, hvor stor er sjansen for å bli tatt. Lik null spør du meg. Er et utall forskjellige måter å arrangere en slik transport på. Det mest redelige er selvfølgelig å følge loven å betale avgiftene. Noe som nok de aller fleste gjør også. Vet bare at noen har importert uten å betale avgift både på båter og motorer. Så et lite gråmarked eksisterer nok på dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Eone Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 (redigert) Man skal ha en god porsjon uflaks for å bli tatt selvfølgelig... Meeen.. jeg kjenner til folk som har blitt stoppet på grensen med bilmotor. Noe som ikke gikk spesielt godt i dems favør.. Redigert 22.Juli.2008 av Eone (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ryger Svart 22.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 men hvordan er det å forsikre en motor som ikke er tollet og momset inn til norge?? det går vel heller dårlig det.. og det er jo nesten håpløst å få ha en båtmotor i fred over tid Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Å forsikre en båtmotor er pr dags dato frivillig. Hvis en tar sjansen på å ta en båtmotor inn til landet uten å betale de avgifter som kreves har en vel is nok i magen til å kutte ut hele forsikringa. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 (redigert) Og bli stoppet med en bil motor er da ingen problem... er ingen hk avgift på dette.. kun MVA og dette kan fullt lovlig gjøres på tollkontoret hjemme.. så jeg tviler på at vedkommne har fått problmer rundt dette.. hvis han ikke begunnte og svette og innrømte mva unndragelse da Motoren min er fra finland. Jeg stoppet ikke på svinesund.. pga at de er vannsklige og ha med og gjøre samt at de tar gebyrer for ditt og datt som ikke gjøres i SFJ.. ordnet det med mitt lokale kontor.. samme med biler jeg har tatt hjem.. Ang forsikring så er ikke dette noe problem om den er tollet eller ei.. Det finnes ingen kobling mellom tollmyndigheter og forsikring.. samme med båten. Tidligere så var det heller ingen koblinger med utlandet hva det gjalt bil og det ble importert mye stjålet bil til landet og lovlig registert her hjemme Nå er dokument konntrollen skjerpet på dette.. Ang båt så er det ikke registrerings plikt derav heller inen kontroll på om båten inklusive motor er tollet. Redigert 22.Juli.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Ryger Svart 22.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 veit at det er frivillig men jeg vil jo gjerne forsikre den... men når Thorlyn sier at det ikke er noe problem så ser ikke jeg vitsen med å tolle inn motoren... takk for all hjelp, så får vi se om det blir noe motor kjøp i utlandet Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Husk på da at hvis du blir tatt så blir det dyrt.. hk avgift + MVA på en 80 hester som i utgangspunktet har en hygglig pris hadde jeg aldrig gjort meg til kjeltring for Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mouche Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Alternativet er å gjøre som mange andre, ta inn motoren på en pickup / henger / båt og la være å betale avgifter. Men absolutt ike noe man bør anbefale eller oppfordre folk til å gjøre, hverken her på forumet eller forøvrig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 En fin leveregel er : Jeg gjør meg ikke til kjeltring for mindre enn 30 Millioner ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bearded Beast Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Meeen.. jeg kjenner til folk som har blitt stoppet på grensen med bilmotor. Noe som ikke gikk spesielt godt i dems favør.. og det blei det problemer av fordi....? Sitér dette innlegget Link to post
Eone Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 (redigert) På bemannede tollstasjoner må man vel innom og deklarere godset når man passerer, på ubemannede kjører man forbi og deklarerer dagen etter eller første virkedag på eget eller nærmeste tollsted. I dette tilfelle forsøkte man å kjøre forbi en bemannet tollstasjon uten å deklarere. Det ble det problemer av. Motoren ble inndratt til fordel for staten og han som hadde kjøpt den ble anmeldt og måtte i avhør. Det endte med en bot, også ble motoren solgt på tollauksjon :) Kan tenke meg at ståa blir ganske lik om man blir tatt med en påhengsmotor.. Riktig som THORLYN skriver at det kun er mva på en bilmotor, men uansett ble det problemer. Han forsøkte seg med at han var på vei hjem og at han skulle på tollkontoret på sitt hjemsted dagen etter (da dette var i 2 tiden på natta). Behandlingen de da fikk var nogenlunde lik hva man kan forvente om man har tatt inn 10kg heroin og ikke en bilmotor til SEK 10.000,- :) Kjører du bare forbi tollstasjonen på Svinesund og deklarerer i Sandefjord, eller er du innom og melder ifra på Svinesund, THORLYN? Redigert 22.Juli.2008 av Eone (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 husk at du ikke får refundert svensk mva på en brukt motor, dette får du derimot på en ny motor. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Men absolutt ike noe man bør anbefale eller oppfordre folk til å gjøre, hverken her på forumet eller forøvrig! Har ikke anbefalt og vil heller aldri anbefale noen til å smugle. Har kun opplyst om et mulig alternativ som flere har benyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 På bemannede tollstasjoner må man vel innom og deklarere godset når man passerer, på ubemannede kjører man forbi og deklarerer dagen etter eller første virkedag på eget eller nærmeste tollsted. Jaså, er det slik? Det var noe annet som gjaldt da noen for et år eller to siden kjørte over gamlebrua på Svinesund med noe som skulle ha vært fortollet. Det å kjøre eller gå over grensa/tollgrensa med noe som skulle vært deklarert, uten å deklarere det, blir det samme om passasjen skjer på grønt felt på bemannet tollstasjon eller over grensa et sted uten tollstasjon. Da jeg innførte bil til Norge i forbindelse med flytting fra utlandet, stoppet jeg på Svinesund, fikk med dokumenter på at jeg hadde meldt fra om bil mv, og fortollet dagen etter på tollstedet i Sarpsborg eller Fredrikstad. Men blir du stoppet av tollen i sjøen, så kan du deklarere der i stedet for å seile til nærmeste tollsted. Du har ikke innført noe før du legger til land. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Honduras Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Men blir du stoppet av tollen i sjøen, så kan du deklarere der i stedet for å seile til nærmeste tollsted. Du har ikke innført noe før du legger til land. Javel, jeg mener å ha fått med meg at dersom man krysser tollgrensen med varer som skal fortolles skal man heise ett spesielt flagg som viser at man har varer til fortolling, eller melde ifra til tollvesenet. Hvis man blir stoppet i sjøen uten dette har man smuglet. Men jeg vil gjerne få dette bekreftet/avkreftet av noen som har peil. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sleipner93 Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Noen som kan hjelpe meg , jeg er på vei til Sverige nå får å hente en gammel volvo Penta md11c som står delvis demontert til den nette sum av 2500 svenske kr. Må jeg betale noe toll for dette ??? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 mulig noe sent men du må vel betale 25% mva + hk avgift på alt over 10 hk hk avgift er 141 kr pr hest hvis jeg ikke husker feil Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sleipner93 Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Vel dette var noe jeg kom på å huske på båten til Sverige så var ingen vei utenom, fant ut at det gjerne var like greit å ta bilveien til Norge får da å prøve å unngå tollen men ble stoppa . Svarte at jeg hadde kjøpt motoren i Sverige og at jeg var på vei hjem til stavanger. "har du virkelig kjørt så langt får det gamle dritet spurte tolleren å så mistenksom ut , ja sa jeg. Så sjekka ha en tax free pose å slapp oss videre , så hvor kresne de er på disse gamle vet ikke jeg , han var ihvertfall ikke det. Jaja 8 timer kjøring igjenn .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.