jumbo Startet 21.Juli.2008 Del på Facebook Startet 21.Juli.2008 Jaja... så var det min tur... Jeg nevnte det vel muligens såvidt i den andre tråden min, at jeg hadde fått litt motorproblemer, og at motoren ikke ville gå skikkelig på en sylinder. Vel hjemme har jeg begynt å nøste opp i dette. Foruten at pluggen i den aktuelle sylinderen ser ut til å ha sett sine beste dager, var pluggen også full i vann. litt kinning med pluggen ute gav tydelige bevis på at det var mer en nok vann inne i sylinderen også. Av annet kan jeg si at oljen er helt fin. Det bekymrer meg en smule, all den tid det kommer rene dråper med vann på oljepåfyllingslokket. (til min motors forsvar må det nevnes at den far full i grått kaup, som jeg tørket av før jeg kjørte motoren og fikk rent vann... ) ok, først litt grining; og så over til bildene: Det hører forøvrig med til historien at jeg skiftet pakning mellom albuen og manifoilen i vår. Og det ble tilsynelatende tett. Og her kommer bildet som gir meg håp om en utett pakning, det er den midterste sylinderen det er vann i. Oversiktsbilde, merk rustrenna over det midterste hølet: her viser det bedre: Rust på eksosventilen, det var det ikke på de andre ventilene: Manifoildelen til den aktuelle sylinderen: merk rusten for referanse, tilsvarende for sylinderen ved siden av: riseren i sin helhet, mye av rusten her er sikkert et kvart århundre gammelt, jeg tok ikke av manifoien i vår: toppen av manifoil, mot albuen. ikke vakkert. men det ser ut til å ha vert tett mellom vannkanalene og eksosbiten. tilsvarende på albuen. trøst, peanøtter og konstruktive forslag til hvordan jeg skal få greiene tett mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Det er en kjent sak at V8erne drar inn vanndråper gjennom eksosen fra kjølevannet ved tomgangskjøring. Det anbefales derfor å kjøre motoren på ca 1500 rpm de siste 5 minuttene av turen. Det ville vel være naturlig at det samme skulle gjelde for V6ere. Eksosdelene dine ser forøvrig veldig Mercruiser ut. Ga bort et sett feilkjøpte (de kom som en del av en pakke) 3 toms albuer sist høst.... Om pakningene er utette kan det være at anleggsflatene er ujevne, eller at boltene har blitt trukket til med feil/ujevnt moment. Slik så det ut da jeg byttet mine manifolder/risere/albuer. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
jumbo Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 takk for svar, jeg hadde faktisk ikke hørt det om v8'ere. men det er ikke unaturlig at det i såfall gjelder 6ere også. jepp, eksosdelen , drevet, og ledningsnett er mercruiser. Blokken er volvo... varmeveksleren er jeg usikker på, (herlig blanding). Pakningene såg i utgangspunktet ut til å være tette, kunne ikke se spor av vann mellom kanalene og eksos på pakningen. Har riktignok ikke skrelt av pakningen enda, så jeg er ikke sikker. Det store spørsmålet er,Hvor mye gjør jeg ut av dette. Jeg kommer til å ta en kompresjonstest. og den vil vel kanskje gi noen svar. men ellers, nye pakninger skru det sammen å la det være som det er? eller bør jeg skru enda mer frahverandre? greier jeg å få det så tett at det holder uten å skifte hele mølet? overlever den ventilen? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Mine motorkunnskaper begrenser seg stort sett til det å bytte deler.... så her får noen som plukker slike ifra hverandre kime inn. Forøvrig anbefales det vel å bytte eksosdelene med 5-7 års mellomrom. Komplette sett ligger på 6-8 tusen inkludert pakninger og bolter. Mercruiserpakningene (metallinnlegg) kostet for to år siden nesten 400,- pr stk..... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
jumbo Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Takker og bukker. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 I og med at du ikke har mye vann i oljen kan du hatt flaks her. Ut i fra bilder, hadde det vært min motor: 1. ta en komp-test, hvis ok på alle se neste 2. Skift olje 3. bytt både manifold or riser på begge sider. 4. Bytt samtlige plugger 5. Hold øye med oljeforbruket, det kan ha øket noe. Hvis OK, smil og vær glad:-) Du sier du har en aq175. Den er en 3,8liter kun laget 1985-86 mener jeg (eller 85 Buick bil) Ut i fra bildene (nye toppdeksler) har du en 4.3 liter.... er den original? (Har du en 3.8l si ifra om dette hvis bestilling av deler. Toppakning er forskjellig uansett hva forhandler sier!) Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Jeg har hele tiden gått utifra at jeg har en 229 cid motor, og at det er en AQ175A fra 84. jeg kan selvsagt ta feil, skulle ikke forundre meg et sekund. jeg skal grave litt i rusten og se hva jeg finner ;-) Nye plugger er forøvrig på vei, og nye pluggkabler ligger i båten.... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 (redigert) en kompressjonstest sier lite og intet om du har sprekke i blokka. MEN ettersom eg forstår så har du du har saltvannkjølte manifolder og ferskvannskjølt motor. da er det igrunn det veldig enkelt. er vannet som spruter ut sylinderen salt eller ikkje... da har du svaret på om det er manifoldane dine eller motoren som lekker. lykke til på min havarerte V8 var det en knapt synlig sprekke i sylinderveggen som vannet kom inn... lykke til Redigert 21.Juli.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 22.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Korsnes: vil ikke da vannet være kjølevann-farget? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 en kompressjonstest sier lite og intet om du har sprekke i blokka. Den vil avdekke hvor alvorlig rustangrepet på sylinder og ventiler er. Er komp. på over 6-7 så går det seg til :-) Når jeg ser bildene av manifolder er det mest trolig her feilen ligger. Etter det jeg vet er Ford V8`ere mest plaget med sprekker i sylinder. Men selvfølgelig det kan jo skje alle. GM topper og toppakninger ryker gjerne først, hvis ikke motor er frosset i stykker da....men da pleier etter egne erfaringer sylindre å bli ovale og motor tungstartet samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 vil ikke da vannet være kjølevann-farget? jojo om vannet ditt e sterk farge på så ser du det vel. da har du svaret da på om du trenger skru sundt meir.. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Det enkelste for å finne ut om det er kjølevann eller saltvann er å smake på det. Holder med en dråpe og du kjenner tydelig forskjell. (ikke drikke en liter eller to... det frarådes). Er det gamle manifoildere/risere så bør disse byttes. Jeg synes hvert 5-6 år er en gyllen regel. Veldig ofte at det begynner med små lekasjer som gjør at saltvann renner inn. Alternativt kan du fylle kjølekanalene på manifoild/riser med bensin. Dette trekker inn i de minstre sprekkene og du vil kunne se om det trekkes noe gjennom og inn til eksoskanalen (ved bruk av litt speil og slikt). Men best resultat får du at å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 vil ikke da vannet være kjølevann-farget? Jo, det vil være kjølevann-farget .... ..Nå vet jeg det. En liten oppdatering... Har vert å myst litt mere nede i motorrommet. Styrbord: bak: sot på plugg, men ellers tørr og fin. komptest: gode 10 Bar. midt; sot på plugg, og en mini dråpe med grønt vann, lett å se at det var kjøleveske... komp nesten 10 bar. framme: sot og saltkrystall på plugg komp nesten 10 bar babord: bak: sot på plugg komp: over 10 bar midt sot på plugg, og store mengder sjøvann. komp godt over oppunder 11 bar. framme: sot på plugg komp nesten 8 bar. Dvs, at jeg uansett må av med toppene (tar begge når jeg først er i siget). så er det jo skummelt med tanke på hva en finner videre... og kansje en ventil som ikke tetter helt... Så sliter jeg med å få av styrbord manifold, det er en bolt der store deler av hodet falt av på (rustet i stykker). Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Så sliter jeg med å få av styrbord manifold, det er en bolt der store deler av hodet falt av på (rustet i stykker). Om du har mulighet, bor av hodet på bolten, når du får av toppen, så kan du bruke en god tang (rørleggertang) til å skru ut ren gjensittende pinnebolten. Men vær litt obs, det er ikke alle motor-fabrikater som anbefaler å bytte boltene uten å evt. bytte alle (de strekker seg litt og med noen brukte og noen nye så kan dette får innvirkning på hvordan toppen skal trekkes til. Konf verksted bok. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Jeg fikk den ut.. Fikk banket på en ett nummer mindre pipe.. Hammer er undervurdert mekkeverktøy ;-) kommer til å bestille nye toppakninger i morgen. Mercruiser henter forøvrig ut 185 gamper av denne maskinen, er det noen som vet hvor disse hestene er gjemt? sånn, siden jeg likevel er å skrur... Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Det er mulig de siste hestene ble dratt ut med Vortec topper som ble introdusert på 90 tallet en gang. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Seacrest Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Det er nok riktig Whistler, hadde for et par år siden en 1998 mod Volvo penta 4,3 på 190hk med vortec topper... Meget bra motorer med blokk fra chevrolet... Anbefaler deg å bytte vannpumpe også jumbo, når du første er i gang... Lykke til!! Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 (redigert) Lite spørsmål: Hva kan jeg lese ut av serienr på motoren det står et i bakkant på innsugsmanifolden : 6269732 og så står det et nr på en brakett i framkant på styrbord side : T12222JA burde det ikke stått noe om volum ett eller annet sted på blokken? Edit: fant forøvrig et nr til bak ved svinghjulet, over starteren, 28063. Redigert 29.Juli.2008 av jumbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Jeg var vist litt kjepphøy når jeg konstaterte at det ikke var mye vann i oljen. Når jeg holdt opp denne akslingen, rant det vann utenpå oljen. Videre har jeg nå tatt av innsugsmanifolden. Regner med pakningsettet mitt kommer uti neste uke.. skal ta av toppene også Legg merke til at det er grå olje bare i bakkant av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Rudis Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 hadde samme problem med en lik motor, da var det toppen som var sprukket. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Je je.... I serien, Jumbo plukker frahverandre ting han helt sikkert ikke får sammen igjen, er vi nå kommet til selve toppene. Mangel på tommepiper gjør at toppene fremdeles sitter på, var for sen til å rekke biltema i går. Fy skam til mekk, chlasen og jernia som ikke har verktøy i tommer. Tok av toppdekselet for å prøve med mm-piper, men det gikk selvsagt ikke. men tok et par bilder, er blitt mye rust oppi her.. steike så fort ting ruster. Det som bekymrer meg mest nå er at motoren har satt seg, og jeg kan ikke trekke den rundt med skralle. bøttet på med 556 inni sylindrene i går. og skal prøve igjen i dag med litt mer moment på og riktig pipie... skal ikke vere lett Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Bruker denne tråden nå mest som dokumentasjon for meg selv og andre spesielt interesserte, men setter stor pris på inspill, tips og råd. Stb -topp er tatt av. Rust rundt innsugsventil på den sylinderen som hadde kjølevann på pluggen, de andre ventilene ser bra ut fra innsiden. Denne sylinderen hadde også rust på sylinderveggen. Rusten på vippetøyet ser brutal ut, men kan stort sett tørkes av med papir. styrbord rekke og vippetøyet på babord side: Sylinder og innsugsventil til midtre styrbord sylinder... Det bekymrer meg at motoren står bom fast, for bare halvannen uke siden startet den så lett så bare det og jeg kunne dra den rundt med liten biltema-skralle. nå vil den ikke rikke seg med latmansarm med padleåreforlenger... Er usikker på om jeg skal prøve å dra den rundt med starteren nå som jeg har pellet av topper og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 hvor kom vannet inn da? er pakningen ødelagt eller rusta hull noe sted ? Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Det kan ha kommet igjennom pakningen. Selve ringen skal ikke ruste. Krever nok mer inspeksjon før jeg kan fastslå hvor vannet har kommet fra. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 Good news, etter at begge toppene var av greide jeg å rikke litt i motoren, prøvde og å dra den rundt på starteren og det gikk fint. Bad news, jeg trakk over bolten på reimhjulet i forsøket.. Her er ser vi resultatet av saltvannskjølte sylindre... ser ut som jeg har aldrig så lite kose arbeid foran meg.. Tok ikke bilde av den smørjen som møtte meg når toppen kom av, men du ser restene av det på sylinderveggen.. Har fått vekk det meste av guggen nå. Og har tenkt å prøve meg på en hobby-honing der jeg kjører stempelet i bunn, legger olje og papir i bunnen og honer sylinderene med stemplene i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.