Jump to content

VP AQ175A /(og litt mercruiser) : vann i sylinder


jumbo

Recommended Posts

Hei jumbo.

Det skal ikke være enkeldt å ha båt.

Pass på å sett motor slik at ikke noen stempler er på topp og fyll diesel i sylinderene, det hjelper got for at motor ikke skal sette seg fast en gang til og påse at der hvor dieselen forsvinner (ned i bunpannen) har du på ny diesel.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Vel.. Da har jeg røsket ut et par ventiler..

 

dette er versting-sylinderen. Midterste på babord side:

 

For å begynne med innsuget:

bbminnsugsventilsete.jpg

bbminnsugsventil.jpg

 

Og så eksossiden. Det er gjennom her nordsjøen drar når det blir fjære...

bbmeksosvintilsete.jpg

bbmeksosventil.jpg

 

Har også tatt ut en ventilene på sylinderen bak, det såg meget bedre ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det beste for deg nå er og ta ut resten av motoren slik at du kan bygge opp alt på nytt igjen , dine topper bør sendes bort til overhaling (sliping av ventilseter , planing + sjekkes godt for evt sprekker ) blokka fortjener nye ringer, honing og lager.

 

 

Helt enig! Sikkert mye avleiringer innv i blokka også. Bygg den opp skikkelig fra bunnen av, så har du motor i mange år :flag:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Vel overstått påske alle sammen.

 

Vinteren har gått og fint lite har skjedd siden siste post. Jeg bestilte noen deler på sensommeren som aldri kom. Men jeg har ikke tenkt mer på det heller, annet en at jeg har vert og godsnakket litt med motoren og turnet den med jeve mellomrom så den ikke skal stå seg i hel.

Men nå har jeg bestemt meg får å få orden på sakene. Motoren skal ut, sprettes opp og settes i god stand dersom den ellers er reddendes. Jeg ser for meg at det fort ryker en måned eller to når deler skal bestilles og ventes på... men når det nermer seg ferietid bør den være på vannet igjen.

 

Første steg er å få båten på land. Og i den sammenheng håper jeg alle i Bergensområdet som har hatt båten ståendes på henger i hagen i vinter lesere denne annonsen:

https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=3570

Det var reklamen..

 

Prosjektets stillstand vil selvsagt bli dokumentert med bilder og bannskap... ;-) :cheers:

 

 

Her er forøvrig en liten snutt fra en tur rundt bjorøy den gang motoren enda virket.... (mimre mimre)

Link to post
Share on other sites

Blokk får man til rundt 15 lapper. Men siden motoren er sjøvanns kjølt må manifoiler og risere byttes i samme slengen.

Ikke mye av det gamle som kan brukes, dynamo, starter og forgasser.

 

Jeg hadde samme problem på en av 5.7L Mercruiser motorene i båten der en ventil rustet fast i løpet av en uke. En riser var tett og sjøvann hadde kommet inn i en sylinder via eksos ventil. Ble en tur den sommeren pluss retur til krana.

 

Jeg har en god 1988 mod motor til salgs, gått 750 timer og går som ei klokke, men risere bør byttes på den. Samt Alpha1 drev og transom.

 

Byttet ut begge bensin motorene med dieselmotor og ferskvanns kjøling.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Sånn.. Back in bussiness.

 

 

Lørdagen kom båten på land. Takk til Catano og alle innvolverte for meget god hjelp.

 

img_0818.jpg

faktisk årets første tur.

 

 

Motoren ble heist ut av båten og satt på planet. Dereter ble båten forsøkt plassert i hagen til modern.

Vel, det gikk ikke så bra. Det var litt i trangeste laget, så vi fant en annen plass i hagen til brodern.

 

I dag har jeg skrudd nesten fra hverandre motoren, tatt ut alle stempler og slikt.

 

img_0837.jpg

Lemen på bilen er en helt super arbeidsbenk..

 

img_0839.jpg

Litt rust.

 

img_0861.jpg

Stempel nr 2

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag har jeg send en ny mail til Auto 23 om pris på deler og noe arbeid. Sendte en i forrige uke til de som stod som kontakt personer på motorverkstedet, men de svarte ikke, så nå har jeg brukt respons-skjemaet. (Jeg er litt rar sånn, hvis du vil ha bussiness med meg må du svare på mail. jeg ringer ikke.)

 

En litt nøyere gjennomgang av veiven avdekket noen groper, jeg håper disse lar seg fylle i/slipes ned, alt etter som. Jeg har bilder av de hjemme, så det skal jeg laste opp så dere får se.

 

Det viser seg at det å stikke innom på en jernvare å kjøpe bolter i tommestørrelser ikke er bare bare. Med så mye yankee'r trillendes rundt her i Byn burde tomme-deler være lett å oppdrive. men nei.

Hvis noen av forumets eminente vet om et lurt sted der det er mulig å handle skruer og bolter i tommestørrelser, og som gjerne holder åpent mer en bare "ti til tre" så hadde det vert helt snop å få et lite vink.

Link to post
Share on other sites

Hei, hadde tatt en telefon til Sarpsborg motor

Dette er suverene gutter som har masse deler på lager, tror ikke prisen er helt håpløs heller.

 

Enig, god erfaring.

 

Men, husk at du sannsyneligvis har en 3,8 liter IKKE en 4,3 liter som de andre og Nyere VP motorer er!

Mye lar seg flytte over, men vær obs på toppakninger som stort sett er til 4,3 liter, også de originale!

Det er tynt med pakning mellom sylinder og kjølekanaler fra før....

Jeg kjøpte pakninger til Buick 85' de var til 3,8 liter

Tror også at svinghjulet og starter er anderledes..

 

Ville absolutt fått tak i en brukt motor du har historikk på. Nyere SV-kjølt eller eldre FV-kjølt.

Hvis du setter i stand den gamle vil du nesten garantert dra over gjengene i blokka til topplokksbolter...da er verden urettferdig!

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for tilbakemelding.. Jeg skal abslolutt sende avgårde en mail over fjellet til sarpsborg motor.

De har nok god peiling på slikt.

 

Jeg liker godt motoren min, og har mest lyst til å sette den i stand, hvis jeg får det til. Det meste er ganske bra på den.

 

Jeg kan nevne igjen at maskinen min er ferskvannskjølt. Saltvannet som har kommet inn er fra manifoilen på babord side.

 

Jeg skal måle sylindrene mine med skyvelær, ingen dum idé.

 

Takk igjen.

Link to post
Share on other sites

Veivaksling, kam og topper er levert inn til Auto 23 sitt motorverksted. Ved første øyekast såg det vist nok bra ut, men de skulle sjekke grundig og komme tilbake til meg med priser på ting og tang. De hadde veldig overkommelige priser på lagre og stempelringer etc..

 

For ordens skyld: det er nå brakt på det rene at blokken er 229 cid mens toppene er fra en nyere 4.3 liter.

Ekte GarasjeMekk (GM)

 

Så nå er lille jumbo mer positiv en noen gang.

Redigert av jumbo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tip of the day: ikke stå i T-sjorte og sandblås....

 

 

I går sandblåste jeg blokken. Brukte godt over en halv sekk med sand. og i dag skal jeg se om jeg får tatt manifoldene. Så skal vaskes med høytrykkspyler for så å blåses tørt.

 

Det er en del helligdager. Jeg hadde tettet igjen inn til motoren med planker så det ikke skulle komme sand inni. Og de stakk litt ut så jeg ikke kom til langs alle kantene. Så det får jeg ta med stålbørste og drill.

sandblaast.jpg

Link to post
Share on other sites

Har fått igjen alle delene mine, og mange av delene jeg har bestillt.

All ros til auto 23 for tilsynelatende utført arbeide til edruelige priser. De er utrolig kjappe til å skaffe deler.

 

Det er Ikke bare bare å ha motor som er satt sammen av deler til overs.. Fort gjort å få feil deler, Stempelringsettet jeg fikk var til 4.3 literen, Og det kan se ut som om bunnsettet ikke passer helt, (bunnpannepakningen stemmer ikke på to av hullene..) Dessuten var ikke veivaksel-tetning med i bunnsettet.. så jeg må ta en ringerunde i morgen og se om noen har noe slikt på lager. Nå venter hele prosjektet på en liten gummiring.... GRRR! vil så gjærne bli ferdig og se om den starter.. hvis alt går som det skal blir det prøvestart neste helg (hadde egentlig håpet denne helgen.. men men).

 

Fant ut at ama trading hadde rimelige mainfolder. så der spares nesten 2 båtlapper på manifold og riser på ene siden.

Link to post
Share on other sites

Veivakslingen og kamen er kommet i. I går skulle jeg begynne å sette i stempler da de nye stempelringene var kommet.

Da viste det seg at de nye rådelagrene er for store ( de var til 4.3l). Så de er levert inn igjen, og nye kommer i morgen.

Det var 2 dager set-back. Jeg håper fremdeles jeg greier en prøvestart på søndag, men da skal alt gå smertefritt fra nå.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg endelig funnet noen som har bunnpannepakning til meg, så et par dager til. Jeg fikk et telefonnummer fra den lokale chevy-pusheren. ...At ting skal være så vanskelig. Hos alle forhandlerne i Byn, både for bil og båt, var ikke pakningen en gang i delelistene. Ok. mulig aq175a ikke lenger kan betegnes som kurrant motor.

 

To dager igjen til ferie, og prøvestarten som skulle skje på søndag er enda noen dager unna. Har fått manifold og riser, men hadde fått feil riser, så den er sendt i retur. Som den evige optimisten jeg er jobber jeg fremdeles for å bli klar til uti neste uke.

I helgen blir det støping i motorrommet, det skal vist nok bli bra vær til helgen. Skal prøve å få dokumentert det (det bra været altså). Må handle meg noe mer værnegreier, pusse glassfiber med pussemaskin krever litt mer en t-sjorte.. :-)

 

Omtrendt slik ser motoren ut nå. Her er eksosmanifoldene kommet på og laderen. Den ser sinnsykt bred ut når jeg ser den live. Jeg gleder meg til å kunne sette den ned på en pall når bunnpannen og starteren er kommet på.

268919_m.jpg

 

Jeg er muligens dum som en sekk med ris, men jeg ser fremdeles for meg at om en uke driver jeg innkjøring i det våte element.

 

 

håper den starter..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...