pantzatt Startet 21.Juli.2008 Del på Facebook Startet 21.Juli.2008 Har ligget til kai noen uker og nyttet tiden til enkle reparasjoner etc. Men nå begynner jeg å gå tom for prosjekter. Det ene leder ofte til det andre sies det, og det er nok noe i det.... På båten er det montert et VP 280 drev, singel prop. Hva må gjøres for å konvertere til Duo-prop, og hva vil det koste sånn cirka? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Spør heller om det er noe poeng i å gjøre det. Du får kansje bedre aks, mest sannsynlig lik eller lavere fart på båten og det var det. Min erfaring er at båten min ble lettere å manøvrere med bravo1 som er singel enn den var med Volvo DP-S drev som var duopropp. Når jeg bakket med duoproppen så gikk båten sidelengs i tillegg til å bakke når jeg ville svinge, nå svinger jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pantzatt Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hmmmmm den der tok en interessant vending.. Har liksom blitt overbevist av forståsegpåere at duo er beste oppfinnelse etter motor. Faktisk ble det fortalt at det var rundt 6 knop å hente. Men ingen har sagt noe om kjøreegenskapene da. Vel, er det flere som deler din erfaring, skal jeg ikke ha dette installert?! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 6 knop å hente kan du i hvert fall glemme, jo færre blader en propell har jo mer effektiv er den. Den effektive propellen har et blad men pga. ballanse så er ikke dette mulig. Med duopropp så har du 6 blader i vannet noen som gir mer flate som skal gjennom vannet, ergo mer motstand. Et annet argument for å la være er dyre propeller, med singel så kan du handle masse forskjellig i fram mange produsenter. Min erfaring med dette er med en liten båt på 25 fot, windy 7800. Kan være dette med manøvrering som jeg beskriver vil bli annerledes med større og tyngre båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pantzatt Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Colvicen er bare på28 føtter, så den er ikke så stor den heller.... Men har nok feil prop. Ihvertfall om jeg skal tro anonnsene på båter med lignende skrog og oppsett av motor og gear. De fleste oppgir 20+, men min går maks 17 under optimale forhold. Vet ikke hvilken prop som er montert nå (skal snart ta båten opp og inspisere), men det fulgte med ekstra. Antar derfor at forrige eier har byttet litt frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Med duopropp så har du 6 blader i vannet Nå er det vel 7 blader på de nye drevene fra VP. Fire på den fremste og tre på bakre propell. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
ultra1 Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Båtmagasinet hadde en artikkel om dette noen for noen år tilbake. Husker ikke helt artikkelen, men var vertfall en del bedre resultat med DP kontra SP. Ville ha fått tak i den artikkeln vertfall, før eg hadde tatt en endelig avgjørelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 (redigert) På 290 DP har man både 3+3 blader og 3+4 blader, vanligst er 3+3. Å få så enormt mye mer hastighet tror jeg ikke noe på, men ut fra teoriene, så skal det bli mindre "slipp" i vannet med DP, så noe er det å hente i hastighet/forbruk, men om det er verdt pengene et slikt hus koster, vet jeg ikke. (unvervannshuset koster gjerne rundt 15.000). Konkret hva som må gjøres. 280 DP finnes med er utrolig vanskelig å kommer over. 290DP derimot er langt lettere. Et 290 DP undervannshus passer perfekt på en 280 drev, eneste er at man må benytte en overgangsadapter på akselen (akselen på undervannshuset til 290 er 3-4 cm kortere enn på 280 drevet.) Denne "akselforlengeren" får du kjøpt hos en VP forhandler og sist gang jeg kjøpte det, kostet det rundt 400,- 5 skruer, to o-ringer og litt tetningsmasse og en skjøtehylse, thats it. Har selv en 2 x DP installasjon og er veldig fornøyd med det og ønsker med slett ikke SP. Men om jeg hadde hatt 2 x SP og skulle brukt 30.000 på å gå over til DP er jeg litt usikker på om jeg hadde gjort. Ikke umulig det hadde blitt noe annet snadder isteden. Redigert 22.Juli.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pantzatt Svart 22.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Så om jeg forstår det rett er det kun undervannshus og propper som byttes, eventuelt adapter til aksling om det er 290hus... Tror konklusjonen må være at det kunne være interessant å prøve om jeg finner brukte deler til rundt 5-8000,-, men ike særlig smart om det koster mer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Khamsin Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Sent men kanskje godt! http://www.marinepartsexpress.com/cobraconversion.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Velkommen til baatplassen kjære Khamsin. Godt å se flere Windy båter bli representert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Khamsin Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Takk takk :-) Stian Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sofa Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 (redigert) Hei En duopropp er jo mere retnings stabil, den vill jo ikke dra til ene siden pga rotasjonskreftene og litt mere fart blir det jo. Ihverfall etter de testene jeg har lest. PS. Har et 280 dp undevannshus med utveksling2.3 til 1 til salgs + et komplett 280 dp drev med bakplate og hele rusket. Og 2 sett med B1 proppeller Redigert 26.Januar.2009 av sofa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.