Jump to content

Ny dynamo-hvordan kople

Arve

Recommended Posts

Så var det ikke helt uventet slutten for min org. dynamo. Motor er Mercruiser 4,2 d-tronic (250hk) og batteribanken er på 430 ah totalt. Ikke så rart at org. dynamoen på 65amp. tok kvelden. :smash:

Ny 110amp. dynamo er innkjøpt, men har nå en liten utfordring med tilkopl., da tilkoplingsklemmene er færre. :crazy:

Så til spørsmålet.

Gammel hadde punktene S og Exe, noe ny ikke har. (kun B+ og L2 i tillegg til klemme til gods som jeg tenker er det samme som B-) Hvordan skal jeg nå kople S og Exe på ny dynamo. Bruke rele? Eller kan jeg se bort fra disse to punktene. Vil motoren starte/stoppe uten disse to punktene tilkoplet?

Jeg er ikke kyndig på dette og trenger råd fra mine bp venner.

Noen som kan hjelpe?

Arve

Du hadde sikkert en dynamo somhet Mando. Disse dynamoene har to terminaler som du beskriver. S betyr batteri pluss sense og den andre betur Exitation som skal kobles til en utgang på tenningslåsen. (det er denne som forteller at motoren går og at dynamoen skal lade).

Dette er i grunnen ikke så interessant når du har byttet dynmo type, for nå handler det mer om merkingene på den nye dynamoen enn meringen på den gamle.

Ja stemmer bra det du beskriver Ole Petter. Betyr det at jeg fortsatt må kople til både S og Exe via ett rele for at motoren skal starte/stoppe? :crazy:

På panelet hvor nøkkel er plassert er det også flere kontrollamper og bl.a en lampe med batterisymbol.

Med et unntak av en idiotisk fabrikkløsning hvor man på grunn av manglende D+ (Ladelampefunksjonalitet) ble nektet restart av motoren, så kjenner jeg ikke til andre tilfeller hvor svikt i ladningen skal føre til at motoren ikke vil starte. (Hvis det er dette du mener og som er problemet).

Hvis du ikke er så bevandret i dette, så er det noen motorer som sperrer for å engasjere startmotoren hvis motoren allerede sviver. Man kan som designer i et svakt øyeblikk tro at å bruke signalet fra dynamoen er en god ide til dette formålet, noe som viste seg å være særdeles uklokt for det tilfellet jeg var borti oppe i nord.

Mando dynamoen er svært enkel å koble opp, men for å svare deg på resten av det du spør om så må jeg vite hva den nye dynamoen du har ervervet heter.

Har du forresten drivreim kraftig nok på motoren til å dra rundt en større dynamo?

Hvilken kabeldimmensjon du trenger til den nye dynamoen avhenger av hvor lange ledningene er mellom dynamo og batteri. Som en tommelfinger regel regner jeg ca 3 ampere pr. kvadratmillimeter kabel opp til ca 3 meter ledningslende. (Totalt 6 meter frem og tilbake).