Jump to content

speciel Wiking 28


Wiking 28 dk

Recommended Posts

Hei i Norge. :flag:

Jeg har før fået hjælp af jer i dette forum. Jeg har selv en ældre Wiking 28 men så i sidste uge en model som jeg aldrig havde set før. Den lignede en Wiking 28 men uden agterkahyt og med Z drev. Den sejlede med norsk flag og blev set i Årøsund her i Jylland.

Dette er min første hele sæsson med min Wiking og jeg er meget godt tilfreds. Jeg var meget spændt på dieselforbruget og har regnet frem til at jeg med en march fart på ca 10 kn bruger 1,7 L pr sømil ? Har nogen af jer kendskab til om det er godt eller skidt. Motoren er en go gammel Ford Sabb 2704ET på 183 Hk.

Håber at i atter kan hjælpe.

Venlig hilsen Wiking 28 dk :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv vært eier av en Wikingboat 28" med Fordsabb 150HK den masjet med 14 knopp og var en veldig god sjøbåt.

Forbruket husker jeg ikke men jeg var veldig godt fornøyd med båten bortsett fra en ting og det var at det var kalesje over hele båten fra vinduene og akterover. Dette passet ikke inn i våre forhold på nordvestlandet i Norge.

Link to post
Share on other sites

Hei Geirh.

Jeg er ikke utilfreds med forbruget men ville bare høre om nogen vidste om det var normalt da den "gamle" Ford ryger en del også når den er varm. Efter en hel dags sejlads er den meget sort på agterspejlet.

Jeg har før sejlet i en JodaTur 24 med en Volvo MD17C som vi havde i 17 år men havde brug for lidt mere plads, man er jo ikke 20 år mere :wink: og det har vi jo fået i Wikingen. Jeg er godt tilfreds med den store kalesje for så har man da mulighed for rigtig at nyde de få sommerdage som er.

Venlig hilsen Wiking 28 dk.

Link to post
Share on other sites

Jeg var meget spændt på dieselforbruget og har regnet frem til at jeg med en march fart på ca 10 kn bruger 1,7 L pr sømil ? Har nogen af jer kendskab til om det er godt eller skidt. Motoren er en go gammel Ford Sabb 2704ET på 183 Hk.

Håber at i atter kan hjælpe.

Et forbruk på 1.7 L pr sjømil på en Ford 2704 ET som går i 10 knop anser jeg som ganske normalt. Når det gjelder Wiking 28 uten akterkabin er jeg noe usikker, kan ikke huske å ha sett noen. Legger ved en link til Wiking klubben så kan du evenetuelt sjekke med de.

Link to post
Share on other sites

Hei Hansi,

Tak for svaret. Jeg regnede det også for et rimeligt forbrug. Med hensyn til den Wiking uden agterkahyt og med Z derv så har jeg heller aldrig set en magen til og jeg har ellers set på mange her på nettet for at få gode ideer til forandringer.

Tak for linket. Jeg har skrevet til Jon Peter flere gange her i foråret men intet hørt og jeg kan se at det er længe siden at hans hjemmeside er blevet opdateret......er han ikke aktiv mere.

Venlig hilsen wiking 28 dk.

Link to post
Share on other sites

Heisan,

Jeg har en Fjord 880 AC som deler skrog med Wikingboat 28. I min sitter en Ford 2708T på 200 hk. Denne motor er meget lik din 2704 ET. Jeg har et snittforbruk på 2 L/nm i 16-17knop. Jeg vil også tro at jeg ligger på ca 1,7 ved 10knop. Dette er ikke noen økonomisk hastighet for verken din eller min båt. Hvis man reduserer hastigheten til "Skrogfart", rundt 7-8 knop vil du nok krype ned mot 1 liter/nm.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når du får med mye sot, går du da på 10 knop? Noen motorer, både nye og gamle soter endel før de får nok turbotrykk. Jeg har selv hatt en 222 hk Yanmar 2003 modell som sotet mye mellom 1400 og 2500 o/min. Så mye at jeg i praksis ikke brukte fart mellom 7 og 11 knop. Noen ganger i dårlig vær måtte vi gå i denne farten og da ble det frytkelig mye sot... Kan det være så enkelt hos deg også?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Disse motorene kan få blåaktig røyk når de er kalde, men am du har et sotproblem når du går i 10 knop, ja da må du ta ut og trykkteste dysene. Samtidig bør du også demontere og vaske/rense turbo. Motoren får antagelig for lite luft/mye diesel.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Vann Tro og bjoris.

Tak for jeres svar. Jeg har et omdrejnings max på 2350 omdr og når jeg sejler 10 kn går motoren med ca 14 - 1500 omdr.

Jeg har endnu ikke fundet den mest økonomiske hastighed. Kan godt være at jeg skal op på 12 - 13 kn = 17 - 1800 omdr for at få turbo trykket op.

Det kan også godt være at turboen er beskidt da båden før i tiden har sejlet på de tyske kanaler hvor man max må sejle 5 kn.

Ligeså har luftindtaget sat direkte på turboen men det har jeg flyttet ud af motorrummet så dem får køligere luft.

Nu har jeg noget at forsøge med og da vi skal afsted her de næste 4 - 5 dage vil jeg forsøge at sejle lit hurtigere.

Mange tak for jeres svar.

Venlig hilsen Wiking 28 dk :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Ligeså har luftindtaget sat direkte på turboen men det har jeg flyttet ud af motorrummet så dem får køligere luft.

Det med å montere EN lang slange på luftinntaket skal du være litt forsiktig med. Det kan være at den ikke har god nok gjennomstrømning. Jeg har lært at det er bedre med god lufting inn til rommet. I værste fall med ei vifte (Vetus har slike)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei igen og atter tak for jeres svar.

Jeg har ikke kunnet svare før nu da jeg har været på vandet siden sidste onsdag.

Hansi du skriver at jeg kan prøve at tilsætte lidt "lurium" hvad h er lurium ? Er det noget addiativ til at tilsætte

dieslen så det renser motoren ?.

Vann Tro den slange jeg har monteret på turboen har en større diameter end selve indtaget i turboen og er ca 50 cm lang, så jeg håber at den får luft nok.

Nu prøver jeg mig lidt frem inden jeg begynder at skille noget ad.

Mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen.

Wiking28 dk :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Heisan Wiking 28 dk

 

Det som Hansi snakker om finner du link til her:

QMI

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hansi du skriver at jeg kan prøve at tilsætte lidt "lurium" hvad h er lurium ? Er det noget addiativ til at tilsætte

dieslen så det renser motoren ?.

 

"Lurium" er et norsk tulleord for vidundermiddel som mange tror ikke virker. Moderne kjemi gjør at faktisk sånne merkelige produkter som motorrens, injektorrens, radiatortetning osv fungerer bra.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Du mangler 100 omdreininger på topp.... tung båt nå?

 

Fikk ellers et svar til deg fra Lancing Marine i UK.

De selger motorer, mariniseringsutstyr etc. til bl.a. Ford.

 

Black smoke under power, if associated with much under 0.8 Bar boost

pressure is one of the following:-

 

Leakage of air from intake manifold, turbocharger, charge air cooler

or hoses and connections.

Dirty charge air cooler.

Dirty turbocharger air compressor section.

Obstructed exhaust hose or fittings.

 

Engine should run clean if fully loaded right down to 2000RPM.

 

Regards,

 

Mike Bellamy,

Lancing Marine,

Web site: http://www.lancingmarine.com/

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv hadd en sesong i en Wiking 28 og er kjempe fornøyd. En utrolig solid og rommelig båt som det ikke lages maken til idag. Jeg har en 1993 mod. ny overhalt VP 200 Hk. Bruker 27 ltr./time gjør da 17/18 Knop. Når det gjelder Ford og røyk så er det hvist bare og lære seg og leve med det eller bytte, det ble min erfaring i en tidligere båt..

Link to post
Share on other sites

Jeg har tre fine sesonger i Wiking og er meget fornøyd.

Når det gjelder den spesiele Wikingen står det i min brosjyre fra 1983 at den kan leveres som patruljebåt politibat på bestilling, kanskje det er en slik du har sett.

 

Når det gjelder Ford og røyk er det en liten pris og betale for å ha en driftsikker motor.

I Wikingen er det sparsomt med motor lufting orginalt det lønner seg i forhold til drift røyk å utvide den.

Redigert av fiskekroken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle.

Rigtig mange tak for alle jeres svar. Det viser at baatplassen er et godt sted at være. Vi har ikke noget lignende her i Danmark.

Jeg har før hørt at en ældre Ford motor altid vil ryge en del men jeg vil da se om jeg kan formindske det ved at prøve nogle af de ting som er blevet foreslået mig her. Der er en ting som undre mig lidt og det er alt det som står i nogle af de links jeg har fået om rensning af turbo. Jeg vil prøve det, men jeg har aldrig hørt om en lastbil, traktor eller høstmaskine der har fået renset sin turbo. En gammel Ford som min ligger jo i flere maskiner både til transport og landbrug.

Nu vil jeg starte med at tjekke alle samlinger og slanger for til sidst at rense turboen, det skader jo ikke.

Tak for alle jeres svar.

Venlig hilsen Wiking28 dk

Link to post
Share on other sites

Det lå nylig en Wiking 28 uten AC på finn.no også. Sjekka nå, men den var borte.

Ligger på Jomfruland med vår wikingboat nå etter å ha kjørt fra Bergen. Det står en BMW/mercruiser D-636 (fabrikkmodifisert) på 180hk og vi har lagt jamnt i 13-14 kn rundt 3000 o/min og forbruket ser ut til å runde 2 liter milen. Må finregne litt når jeg kommer hjem og legger HELE ruten inn i plotteren.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Jeg har også en wiking 28 med en ford/saab 2704 ET. jeg har ved de to siste opptankingene ett gjenomsnittsforbruk på 21 liter i timen. Jeg marser i 15 knop, noe som utgjør ca 2100 omdreininger på motoren. forbruket vil bli noe mer uøkonomisk om man senker hastigheten ned til 10 knop, men det er vel flere ting som også spiller inn på det. vekt utgjør noen liter fra og til. vi er to voksne og tre barn som drar på tur. jeg velger også å etterstreve fulle tanker, både av diesel og vann, for å sette båten mer ned akter. Den har en tendens til å ville ploge en del om noen befinner seg i forkabinen under fart. jeg mener i alle fall at forbruket blir bedre med bakvekt i båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Hei!

Ser det er mange Wikingeiere her inne for tiden, er det noen av dere som kunne tenke dere å gjøre et nytt forsøk på å danne en klubb? Mitt forsøk for noen år siden strandet på at alle ville være med, men ingen ville gjøre noe.... Jeg står fortsatt som eier av domenet www.wikingboat.no

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...