Jump to content

fm radio og VHF antenne


bliss X

Recommended Posts

Hei

Vet ikke hvilken dings som det her er snakk om, men inntil videre vil jeg fraråde en slik løsning, en VHF antenne er tilpasset de maritime frekvensområder og ikke minst dette er en antenne som er beregnet for sending inntil 25watt og ikke bare mottak. Jeg vil tro at du vil få bedre forhold ved å benytte en ordinær FM.antenne til radioen.

Jo Eirik Vee

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha koblet antennene sammen på noen måte men en lur løsning jeg har hatt tidligere er å bruke en reserve fastmontert VHF antenne til FM radioen. Funker godt som radioantenne og da har jeg en reserve VHF antenne som jeg kan plugge i VHFen om nødvendig. Koaxen må da være lang nok til å rekke fram til VHFen.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse, jeg kjöpte denne duppedingsen selv for et par måneder siden men jeg er kronisk på etterskudd med alt som har med båt å gjöre så jeg har ikke fått testet den ennå.  Shakespeare lager to varianter, en for den standard 8 fot lange glassfiber-VHF-antennen, og en for såkalt "base-loaded" 3 fot lang rustfritt stål-antenne.  Jeg har sistnevnte antenne (som har mindre rekkevidde) fordi jeg kun bruker båten på innjsöer.  Jeg ble fortalt av selgeren at denne duppedingsen reduserer rekkevidden på VHF'en med ca. 10%, men at den selvsagt også fungerer etter hensikten mht. å bruke VHF-antennen for FM-mottakelse.

Here er en link til West Marine's beskrivelse:

 

http://www.westmarine.com/webapp/commerce/...br=2382&outlet=

 

Legg merke til West's pris; $55.  Jeg kjöpte identisk del fra Boatfix for $35.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker Kåre.

Det var nok denne "dingsen" jeg tenkte på. Blir litt betenkt på at den tar 10% av effekten men...

 

I reklamen står det "without interfering with VHF performance" men det er kanskje ikke helt sant?

 

Min antenne er av glassfiber typen men den er  ikke 8 fot lang. Vil tippe den er et sted mellom 100 - 120 cm.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...