Jump to content

Status Telemarkskanalen?


Geir

Recommended Posts

Med den flotte værmeldingen som er for de neste dagene, setter vi kursen mot Telemarkskanalen i kveld eller i morgen tidlig.

 

Noen som er der/har vært der de siste dagene?

 

Hvordan er trafikken?

Hvordan er vanntemperaturen?

Er det steder å fylle diesel oppover ? (Dieselanlegg ved brygge?)

Annet?

 

 

Geir

Redigert av Geir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Desverre så er jeg ikke der , men har vært et par ganger . Var ca 600 båter sist vi var der og null kø noen steder , men mye båt og folk på Norsjø ferieland .På Norsjøferieland er det diesel, men dyrt , vi fikk også diesel i Lunde på bil ned fra Statoil.Kjempe service uten ekstra kostnader , men er vel lurt å fylle opp i Langesund eller Helgeroa før dere starter på kanalen. Fikk foresten diesel i Dalen også hørte jeg,har ikke vært så langt oppe før da det er litt langt opp til ei brygge og et gammelt hotel .Mener det er ca 6 timer fra siste sluse opp til Dalen i 7 kn, god tur skulle ønske det var oss .Kom oss ikke opp i fjor pga været , men neste år kansje .Det er en kjempe tur .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hallo hallo, jeg tok turen helt inn til Dalen for noen uker siden og var omtrent alene i alle slusene. Ventet nesten ikke noen steder. Diesel fant jeg ikke i Porsgrunn eller Skien, men det er iallefall en pumpe i Ulefoss før elven.

 

Hadde bare en dag med dråper i luften, men ka e no det :wink:

 

Bildet er fra Vrangfoss:

picture_333.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi kommer derfra nå. Dvs vi dro fra Ulefoss igår formiddag og er nå på Bolærne.

Men uansett var det en kjedelig tur fra Brevik til Skien, men veldig artig mellom Skien og Løveid.

Men turen fra Løveid til Ulefoss var kjedelig. Ulefoss var et greit sted, men langt til landstrøm og vann for oss seilbåter som lå på den ytre bryggen. Lite båter og ingen kø noested.

Vi dro ikke lenger enn Ulefoss pga bgrenset høyde lenger opp mot Dalen. Vi tok heller ikke turen til Norsjø ferieland som skal være et bra sted.

Men konklusjon vår blir:

Been there, done that :smash:

Link to post
Share on other sites

Satte kursen mot Telemarkskanalen i går ettermiddag, ca 1730 fra Mostranda på Tjøme.

 

Akkurat det var litt lite gjennomtenkt, da det var noe solgangsbris og litt rufsesjø ved Rakke, og forbi Tvistein fyr, og inn mot Langesund.

Gikk først til Brevik og fylte opp tanken, da jeg ikke var sikker på hvordan mulighetene var oppover.

 

På vei innover fant jeg ut at vi skulle prøve oss i Gunnekleivtunnelen som en oppvarming til kanalfart.

Var litt spent på om vi kom gjennom pga. høyden, men det gikk med 10 cm. klaring.

 

Mor måtte frem på fordekket å holde masta med vhf antennen.

img_6401.jpg

 

Tunnelen er relativt lang.

img_6411.jpg

 

Godt begrodd på begge sider.

img_6417.jpg

 

Kanal i tunnel er:

Høyde: 2,5 meter

Dybde: 2,2 meter

Bredde: 3,3 meter

 

Det kan være fordel med liten båt en gang i blandt :smiley:

 

 

img_6418.jpg

 

Ligger nå i gjestehavna i Porsgrunn.

Da vi ankom her i går kveld ca halv 9, var alt i gjestehavna låst.

Ingen adgang til toalettfasiliteter, dusjer etc.

 

 

Fortsetter i dag oppover i kanalen.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Vet at det jobbes med en bedre løsning på gjestefasilitetene i Porsgrunn. Om det blir klart i år er ukjent. Ha god tur oppover og legg gjerne inn noen flere bilder. Vi har faktisk snakket om Telemarkskanalen mange ganger, men enda ikke blitt noe med egen båt, kun kanalbåtene. Telemarkskanalen kan dere lese mer om her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...