Jump to content

Lokal 5 kn begrensning. Gjelder det alle?


2nd Trikker'n

Recommended Posts

Nyttetrafikken gjør som de alltid har gjort, ignorerer det meste av fartsgrenser. I noen tilfeller har det kanskje noe med styrefart / strøm i sjøen å gjøre også.

Fartsgrensa gjelder da vel farten gjennom vannet, ikke over bunnen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ved Brevik har du et typisk elsempel på at nyttetrafikk må ha en viss fart for å beholde styringen, men 5 knop burde holde for de fleste. Når det gjelder fart gjennom vann kontra over bunn så blir det litt annerleges med en stor fraktebåt enn en liten fritidsbåt. Tanken om at bare man har fart "gjennom vannet" så beholder man styringen, men det kan fort bli så trangt at strømmen i vannet setter deg i vanskelige situasjoner. Det beste eksempelet er Svelvikstrømmen inn mot Drammen og "Bilbåtene" som går der. De fyller opp det meste av leia og kan fort komme på tvers om de beveger seg for sakte i forhold til land. Dette er spesielt kritisk der leia svinger tett opp mot Svelvik sentrum. (for de som er kjent)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fartsgrensa gjelder da vel farten gjennom vannet, ikke over bunnen.

Derom strides de mer eller mindre lærde, men fartsbegrensninger i sjøen har vi hatt siden før GPS ga oss lett tilgang til fart over grunnen. Det bør være logisk at når fartsgrensen er satt pga båters manøvrering i forhold til hverandre og for å begrense bølger fra båtene så må vi måle farten gjennom vannet. Når farvannet derimot er så trangt at det er fast grunn og brygger som utgjør en fare så er det nok mer hensiktsmessig å se på fart over grunnen, men det kan ikke være slik at et fartøy som går medstrøms mister styringen fordi strømmen er for sterk.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fartsgrensa gjelder da vel farten gjennom vannet, ikke over bunnen.

Som nevnt av andre i tråden spiller lokale strømforhold inn. Da må en se bort i fra hastighet / fart enten det er gjennom luft eller vann. Teori og praksis er gjerne to forskjellige ting har det vist seg.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke diff. mellom hastighet gjennom vann og SOG jeg snakker om.

 

Det er hastighet på ca 10 kn i leia.

 

Jeg forstår at store båter trenger styrefart.

 

Jeg vil gjerne vite om lokale, kommunale hastighetsbegrensninger også gjelder nyttetrafikk i leia.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke diff. mellom hastighet gjennom vann og SOG jeg snakker om.

 

Det er hastighet på ca 10 kn i leia.

 

Jeg forstår at store båter trenger styrefart.

 

Jeg vil gjerne vite om lokale, kommunale hastighetsbegrensninger også gjelder nyttetrafikk i leia.

Ihvertfall i vår kommune gjelder fartsbegrensningene all trafikk.

Om det er kommunen eller kystverket som fastsetter grensene, er avhengig av om det er et havnedistrikt eller ikke.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Tak for svar:)

 

5 knop er største tillatte hastighet i en avstand mindre enn 150 meter fra land langs hele kommunens kystlinje i Bunnefjorden til Nesodden grense og mot Oslofjorden fra Nesodden grense til Elveskjær og langs samtlige øyer beliggende i Frogn kommune, såfremt ikke andre og strengere fartsgrenser gjelder.

 

Dette betyr at der leia er mindre enn 150 m fra land så skal også nyttetrafikk holde 5 kn også. Det gjør de ikke alltid.

 

Det må bety at de har fått dispensasjon. Vet noen hvor dispensasjoner kunngjøres?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...