Godværseileren Startet 22.Juli.2008 Del på Facebook Startet 22.Juli.2008 (redigert) Jeg har kjøpt ny dynamo og prøver å installere den, noe som har vist seg vanskelig. Både visuelt (sammenlignet med den gamle dynamoen), ved måling av diode-dropp og gnistene som oppstår når batteriet kobles til etter at dynamoen er satt inn peker mot at dynamoen er feilmerket. Altså at det står - på plusspolen og + på minuspolen. Er dette i det hele tatt tenkelig? Eller er det noen som har andre forklaringer? Redigert 22.Juli.2008 av bjornzim (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Bytter du om minus og pluss, brenner viklinger og dioder opp rimelig kjapt. Har gjort den tabben en gang. Etter 20 sekunder er alt håp ute Feilmerking har jeg ingen tro på. Sitér dette innlegget Link to post
Godværseileren Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Bytter du om minus og pluss, brenner viklinger og dioder opp rimelig kjapt. Har gjort den tabben en gang. Etter 20 sekunder er alt håp ute Nemlig. Og når jeg kobler pluss på det som er merket pluss og minus på minus så går polene varme etter svært kort tid, etter at det kom gnister fra batteriet når strømmen ble tilkoplet. Når jeg har prøvd motsatt i bare noen sekunder kom det ingen gnister... Feilmerking har jeg ingen tro på. Ikke jeg heller, men skjønner ikke hva det ellers kan være Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Uten at jeg er helt sikker - er det ikke noen båter som har pluss i gods og minus som leder? dvs. at det kan være lett å miste oversikten over hva som er pluss og minus..? Hvis det er tilfelle og du måler med amperemeter mellom "gods" på motor" og ledning fra batteriet så vil polene tilsynelatende se feil ut på dynamo.. mener det var slik på en eldre båt vi hadde i familien før.. Redigert 23.Juli.2008 av buckley (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Godværseileren Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 ...er det ikke noen båter som har pluss i gods og minus som leder? Ja det tror jeg nok det er. Men vi har koplet det slik det var, altså den som gikk til minus på dne gamle dynamoen går til minus på den nye, og tilsvarende for pluss. Dette burde jo stemme uansett hva som går til jord. (og på båten min går minus til jord) Dette skjønner jeg svært lite av, rett og slett ubegripelig Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Eg har ein gong opplevd ein feilmerkt dynamo. Den var dog ikkje ny, men nyoverhmalt. Eg trur det er lurt å rekna med at når det har gått so mange gnistar at du oppdagar kva som har hendt, er dynamoen hinsides redning. + til jord fanst på nokre engelske motorar frå 70-talet, so vidt eg veit. Magne Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Kvalifisert gjetning blir normalt en langvarig meningsutveksling. Den enkleste måten å finne ut om dynamoen din er skadet som følge av feilkobling er å måle slik som på bildet. Hvis du har et multimeter med dioetest slik som vist på bildet så er det relativt enkelt. Hvis du ser hvor bryteren på mitt multimeter er innstilt, så vil du se et symbol som liggner en pil med en sperrestrek. Still brytern på ditt multimeter på det samme symbolet og koble til målepinnene som på bildet. Hvis diodene i dynamoen er i orden vil du med minus fra plusspol tilkoblet pluss terminal måle ca 0,9 volt. Dette kommer av at du måler motstanden gjennom to dioder koblet i serie. Dette er i så fall et bra tegn så langt. Så bytter du om målepinnene på dynamoen, det vil si kobler den røde målepinnen til plusspolen og den sorte til minuspolen. Du skal da lese av i displayet den samme verdien som multimeteret ditt viser når det ikke er tilkoblet noe i det hele tatt, betyr dette at diodene etter å ha bestått den første testen er i orden. Om du ikke vet polariteten på dynamoen så betyr ikke dette så mye på dette tidspunktet, for det er forskjellen vi er ute etter. Hvis du får de måleresultatene som jeg har beskrevet, så er plusspolen den terminalen som minus måleledningen er tilkoblet når instrumentet viser 0.9 volt. Ikke heng deg opp i hvorfor den terminalen tilkoblet den sorte ledningen er pluss, for dette har kun med symboltegning å gjøre. Elektronene går motsatt vei av slik vi skjematisk fremstiller det. Så en info til Bjornsen. Vi kan ikke koble pluss til motorblokken i en båt slik som enkelte gamle Engelske biler ble koblet. Det ville i så fall bli en kortvarig glede hvis man fikk en aldeles liten kontakt (Feil) mellom minus og sjøen et annet sted i båten, for da ville båten med stor sannsynlighet blitt hybel for fiskene. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Uten at jeg er helt sikker - er det ikke noen båter som har pluss i gods og minus som leder?Jeg hadde dette på min gamle perkins fra 1960. Dette var typisk engelsk og forsvant vel på tidlig 60-tall. Tviler på at dette finnes på "relativt nye" motorer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Godværseileren Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Den enkleste måten å finne ut om dynamoen din er skadet som følge av feilkobling er å måle slik som på bildet Dersom dynamoen ikke er feilmerket så har den ikke blitt feilkoblet noen gang, og følgelig skal den ikke være skadet. Spørsmålet blir følgelig om den er feilmerket, i såfall regner jeg med å få ny hvis den er ødelagt pga "feilkoplingen" Som jeg skrev i første innlegg så har vi målt diode-droppene i dynamoen, og sammenlignet dem med tilsvarende målinger på den gamle dynamoen. Alle målingene tyder egentlig på feilmerking. Jeg har bare veldig vanskelig for å tro at det kan være tilfelle, det høres jo mildt sagt usannsynlig ut... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Dersom dynamoen ikke er feilmerket så har den ikke blitt feilkoblet noen gang, Ut fra det du beskriver i innlegg 3 så tolker jeg det slik at du har koblet dynamoen "begge veier" om ikke mer enn i et lite øyeblikk. Hvis du måler med voltmeteret på pluss og minusledningene uten at disse er tilkoblet dynamoen og sjekker polariteten på disse, så kan vi jo få avklart om ledningene er riktig koblet i andre enden bare for sikkerhetsskyld. Kobler du rød mot rød og sort mot sort og voltmeteret ditt viser et minustegn foran tallet er ledningene koblet feil i andre enden. Sitér dette innlegget Link to post
Godværseileren Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Ut fra det du beskriver i innlegg 3 så tolker jeg det slik at du har koblet dynamoen "begge veier" om ikke mer enn i et lite øyeblikk. Det stemmer forsåvidt. Vi koblet dynamoen motsatt av det som står på dynamoen, og "touchet" borti minus-polen på batteriet for å se om det kom gnister da. Hvis du måler med voltmeteret på pluss og minusledningene uten at disse er tilkoblet dynamoen og sjekker polariteten på disse, så kan vi jo få avklart om ledningene er riktig koblet i andre enden bare for sikkerhetsskyld. Kobler du rød mot rød og sort mot sort og voltmeteret ditt viser et minustegn foran tallet er ledningene koblet feil i andre enden. Dette er testet, og ledningene er koblet riktig. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Hvis det er kun spørsmålet om dynamoen er riktig merket du er ute etter, så foreslår jeg at du måler akkurat på samme måte som på bildet. Som du ser vil den terminalen med den sorte målepinnen være dynamoens pluss terminal hvis du kan lese spenningsfallet likt som på mitt instrument. Sitér dette innlegget Link to post
Godværseileren Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Jepp, alle tester viser at polene er merket feil. I dag turde jeg endelig å stole på dette og koblet minus på pluss og pluss på minus. Nå er dynamoen på plass og lader som bare det. Importøren av dynamoen vil få rapport på hva som er gjort og hva vi har funnet ut, så får de velge å gjøre hva de vil med saken. Jeg synes fremdeles at hele feilmerkingen høres merkelig ut... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Hvilket fabrikat/type dynamo er det snakk om? Er merkingen påklistrede lapper eller preget inn? Nesten like merkelig som feilmerking er det at ikke diodebrua takket for seg.... Sitér dette innlegget Link to post
Godværseileren Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Hvilket fabrikat/type dynamo er det snakk om? Er merkingen påklistrede lapper eller preget inn? Dynamoen er av merket elstock, et dansk firma. Merkingen er preget inn i plast. Nesten like merkelig som feilmerking er det at ikke diodebrua takket for seg.... Det skal sies at den aldri var lenge tilkoblet på noe vis før i går, når vi koblet den "feil". Vi hadde tross alt en misstanke om at noe var galt helt fra starten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.