Jump to content

Luft i CAV filter/vannutskiller


snekkegutt

Recommended Posts

Hei

 

Har en Volvo MD17D med VP sin vannutskiller med glass.

Denne vannutskilleren har jeg hatt noen år og den fungerer utmerket.

 

I går byttet jeg filterinnsats i denne samt finfilter.

 

Lufting og oppstart og alt gikk som vanlig helt fint, men etter en prøvetur ser jeg at det ligger en luftboble mellom metall-bunnlokket og bunnen i glasset. Den kan se ut til å være 20-30 mm lang og 4-5 mm "tykk".

 

Glass-delen på denne saken har jo bunn med unntak av hullet i senter.

 

Så det jeg lurer på er om det kan være en luftboble som har blitt innestengt her når jeg har pumpet fram diesel med materpumpen. Jeg studerte ikke dette glasset nøye før etter en prøvetur, men jeg kan ikke skjønne at det skal kunne komme luft inn og ned dit ved kjøring.

 

At det skal være vann vet jeg er utelukket.

 

Men selv om det "bare" er luft så må jeg innrømme den irriterer meg litt....

 

Noen som har opplevt liknende og som har tips om hvordan jeg kan få ut denne?

(kan selvsagt gjøre lufteoperasjonen på nytt, men....kanskje en enklere løsning)?

 

Vil den kunne bli ført frem til motor og føre til motorstopp?

bilde145.jpg

 

Takker for svar og tips!

Link to post
Share on other sites

Dette er normalt, og de aller fleste motorer har et dieselopplegg som sørger for at slike luftbobler blir ført til returdieselen og tilbake til tank via returen under gange. Kjenner imidlertid ikke til detaljene på din motor. Ville ikke bekymret meg for luftboblen.

Hvis du vil ha den vekk tror jeg du er nødt til å løsne filterholderen fra veggen og holde den litt på skrå slik at boblen forsvinner opp i filtereret.

Har du overtrykk fra tanken til filteret (dieselnivået i tanken er høyere enn toppen på filteret) kan du løsne senterskruen litt og trekke glasset - ikke filteret - bittelitt ned slik at boblen presses forbi pakningen. Du får ikke inn ny luft hvis det er overtrykk.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Ok, siden utløpsslangen går nedover kan det blir vanskelig å bli kvitt lufta i filteret. Men jeg er enig med mons i at det sannsynligvis ikke gjør noe. Den luften du ser er sikkert bare et tynt skikt på undersiden av filteret.

 

Men det vil kunne stå en større boble i utløpsslangen. Skulle suget fra motoren ble så stort at denne boblen plutselig fulgte med kan motoren få problemer. Hvor mye luft motorer tåler er varierende, nye motorer er ofte helt selvluftende.

 

Skal du få luftet dette filteret må du montere en påhengsmotorpumpe foran det slik at du får brukt lufteskruen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...