Jump to content

Ror i syrefast stål - hvordan behandle / beskytte?

Walter_S

Recommended Posts

1 - På en bruktbåt jeg vurderer, sitter det et nytt ror, helt i syrefast stål. Det ser nokså glattpolert ut. Vil bunnstoff sitte på det eller må man bruke en slags ets-primer først. Holder det med "vanlig" epoxi-primer som grunnlag? Vil den sitte? Er det i det hele tatt noe vits i epoxi-primer?

2 - Hvordan er det med galvanisk tæring på et slikt ror? Hele roret, hælen, rorflensen (overgang mellom ror og rorstokk) og selve rorstokken er i syrefast metall. Skal roret beskyttes med offeranode?

Bilde

Noen tips omkring dette? Takknemlig. :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg hadde samme situasjon på mitt ror. Helt bart syrefast ror, ikke behandlet i det hele tatt. Det var endel rur på overflaten når jeg to båten opp i fjor høst.  Pusset over roret med smergelpapir, syrevasket hele greia. (Syre-gele som sveisere bruker på syrevask av syrefaste sveiser) Lot syre-geleen stå på hele natta. Tok så og påførte et strøk med International ets primer, og så bunnstoff opp på det.  Gjenstår å se hvordan dette holder men jeg har god tro på denne behandlingen. Dette med syrevask er et must, man kan formelig se at overflaten blir helt ren.

Anode må  monteres. På mitt ror sitter en toppmontert lus-anode på toppen av rorbladet  og en akselanode på rorets nederste stevn stag.

Lykke til med behandlingen. :confused:

1 - På en bruktbåt jeg vurderer, sitter det et nytt ror, helt i syrefast stål. Det ser nokså glattpolert ut. Vil bunnstoff sitte på det eller må man bruke en slags ets-primer først. Holder det med "vanlig" epoxi-primer som grunnlag? Vil den sitte? Er det i det hele tatt noe vits i epoxi-primer?

Sikker på at det er syrefast? Hvis du er sikker gjør så her: Vask med saltsyre, skyll. Tørk hurtig. Kan godt pusse over med en eller annen "slipegreie" som ikke inneholder silisium carbide eller jern. Smergel inneholder dette stoffet, finn noe annet. Dette bare for å få ripet litt i stålet. Mal med primer deretter bunnstoff. Gjør det i rekkefølgen som beskrevet. Som kuriositet kan nevnes at ARAMCO (arabisk oljeselskap) for syrefast stål alltid spesifiserer sandblåsing og malingprogram.

2 - Hvordan er det med galvanisk tæring på et slikt ror? Hele roret, hælen, rorflensen (overgang mellom ror og rorstokk) og selve rorstokken er i syrefast metall. Skal roret beskyttes med offeranode?

Det er ikke nødvendig med offeranode. Hvis du etter en sesong finner korrosjon (rustrenning eller groper) der eks. roraksling ikke er malt, klin på en anode. Anoder vil vise "galoperende tæring" når de er festet til krom- og nikkellegeringer (eks. syrefast). Bruker selv anoder på Hulda for å beskytte invendige rørsveiser.

Noen tips omkring dette? Takknemlig. :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...