Per T Kålin Startet 22.Juli.2008 Del på Facebook Startet 22.Juli.2008 For noen uker siden oppdaget jeg mye kondens i motoroljen og særdeles mye under toppdekslene. Jeg har nå tatt av topplokkene, men finner ingen synlig lekkasje i pakningene. I motorblokka er det lekkasjehull for hver sylinderforing så der kan det heller ikke være utett da det ikke kommer ut noe kjøleveske. Fargen på oljen var GRÅ. Byttet olje og kjørte varm motor. Koblet også fra kjølevannet til oljekjøler i tilfelle det var den som hadde lekkasjen. Det skulle vel nå komme ut olje her hvis denne var lekk. Allt så ut til å være OK helt til noen dager senere så var oljen atter grå. Jeg er litt overrasket over at oljen blir grå og ikke kvit som er det vanlige. Motoren er en Scania D7. Jeg monterte Webasto vannvarmer i fjor sommer med motoren som en del av kretsløpet. Det jeg har hatt mistanke om er at bruken av Webastoen i vinter har forårsaket kondens i bunnpanna. Da vil den delen av motoren som har kjølevannet være varm mens bunnen kald. Har filosofert litt over om ikke dette har kondensert den fuktige lufta inne i motor. Det har alltid vært frostveske på motoren så det er microskopisk sjanse for sprekker i blokk/ topplokk. Jeg bruker pumpe for å suge opp oljen. Finnes det noe middel for å få ut vannet som eventuellt fortsatt ligger i bunnpanna? Det har minket i kjøleveskens ekspansjonstank så det er vel nærliggende å tro det er kjøleveske jeg finner i oljen. Nå trenger jeg innspill fra "intelligensiaen" der ute. Per Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Vann i motorolje .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pantzatt Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Merker du forskjell i kraften (turtallet) i motoren? Holder motoren høyere temp nå enn før? Er motoren vanskeligere å starte nå enn før? Har eksosen skiftet farge, eller mer eksos enn før? Om du svarer ja på en eller flere av spørsmålene er det nok best å la båten stå frem til du får byttet toppakning. Om svaret er nei på alle, er det noe anna enn kjølevannet som er galt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Det ser ut til at jeg kan svare NEI på alle spørsmålene dine, men mener det må være kjølevannet som "sniker" seg gjennom toppakningen (ene) mellom kobberlagene. Pakningen er kobber/ fiber/ kobber-type. Monterte reservoar for kjølevannet i forbindelse med Webastoutvidelsen. Brukte da VW sin kulerunde til dette formålet. Feilen kan jo være at denne opererer med allt for stort trykk, og i ettertid begynner jeg jo nå å lure på om denne virkelig har overtrykksventil i påfyllingstoppa. Det kan jo være at jeg har allt for stort trykk i kjøleanlegget for Scaniaen. Jeg har ikke rukket å kjørt så veldig langt etter at jeg oppdaget vannperler på peilepinnen og den gråe oljen. I praksis har jeg bare startet opp motoren og latt den gå ca 15min. Per Redigert 23.Juli.2008 av Per Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pantzatt Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Ja er nok best å la den stå til feilen er funnet. Men all den tid du svarer nei på samtlige, kan det tyde på at problemet ikke har rukket å bli alvorlig. Jeg ville nok gått den ettermonteringen nøye i sømmene. Om du ikke finner noe der, er det vel toppakningen likevel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Ja er nok best å la den stå til feilen er funnet. Den er nok ganske "selvstående" da jeg rev topplokkene i går kveld. Tung jobb i "trangt farvann" (motorrum), og med en 500W lampe som belysning. Denne burde heller vært annonsert som strålevarmeovn. Flere jeg har snakket med sier at det skal veldig lite til før oljen blir farget av vann. Jeg spekulerer fælt på hvorfor den blir grå og ikke kvit. Jeg kjørte motoren varm med toppdekslene av etter å ha byttet oljen to ganger. Da dampet det veldig fra noen av kanalene ned til veivhuset, og der dampen traff oljehinne på topplokksoverflaten ble det farget krittkvit. Jeg heller til at det er toppakning som er røket og dette på grunn av at jeg har kjørt anlegget med for stort trykk. Finnes det en god ventil til dette formålet, eller kan jeg kjøre motoren med "atmosfæretrykk". Hadde vært en fordel kanskje hvis toppakningene er lette å "blåse". Dette skulle jeg liksom ikke holde på med nå i ferien, men jeg sparer jo til trøst noe himlandes mye svindyr diesel. Per Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Legger til at grunnen til at kjølevannet er satt under trykk er vel kanskje kokepunkt, trykkbalansering mellom oljetrykk/ kjølevann, forbrenningstrykk osv for å unngå å blåse pakninger. Noen som har tanker om dette. I forhold til kokepunkt så tror jeg at jeg kan holde atmosfære i anlegget. Kjører aldri "hardt" i min "bransje". Per Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Du må ta en streng og stikke opp sladrehulene i blokken eller en liten bår og snu runt for hånd og se om det er tette hul mest sansynligt er det tæring i foringene det er vanligt på på foringrne på Scania Redigert 23.Juli.2008 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Håper det ikke er foringene som lekker for da er det slutt på båtsesongen for i år. En kjempejobb å demontere hele motoren inne i et trangt motorrom. Tror ikke det er tæring for da skulle det ha lekket ut av sladrehullene som Liberty kaller dem. Jeg føler meg sikker på at disse er åpne. Men dette vet jeg ikke sikkert før jeg har staket dem opp og fyllt opp vann til topplokknivå. Har forresten aldri hørt om tæring på denne motortypen som forøvrig er kjent for å stable mange timer gangtid uten noe som helst tullball. En fisker fortalte at han hadde 24000 driftstimer på sin og hadde da bare byttet olje. Per Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Det er ikke uvanlig med tæring på foringene på de eldre Scania motorene .På Scania skal det benyttes tilsetningsmidel i kjølevannet inhibator utenon frostvæske for å forhindre tæring Hilsen en Scania mekaniken Redigert 23.Juli.2008 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Om det er tæring eller ikke. Dette tilsetningsmiddelet blir prompte anskaffet uansett pris. Nå er jeg livredd før jeg drar ned for å søke videre. Per Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Har nå utført lekkasjetest med vann og noen dråper zalo. Alle sladrehull er åpne og intet tegn på vannlekkasje overhode. Tar dette for god fisk og i morgen begynner jeg å montere igjen. Rundt ett av kjølevannshullene i blokka var det en bitteliten tæring. Jeg tror den ligger innenfor radien av pakningshullet, men skulle gjerne hatt tips om hvilket stoff jeg kan ha på pakningen for å være bedre sikret. Skulle også gjerne hatt tips om hvordan jeg skal få renset oljeløp og bunnpanne for olje inneholdende vann. per Redigert 23.Juli.2008 av Per Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 (redigert) Hvordan gikk det med din motor, har du fikset oljelekasjen og evt. hva var årsaken? Redigert 21.August.2009 av Naurstad (see edit history) Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.