bib_ak Startet 23.Juli.2008 Del på Facebook Startet 23.Juli.2008 (redigert) I dag satte jeg på min gamle 25hk Yamaha motor på båten. Vi skal på tur en uke fra i morgen av, så du kan jo si jeg er sent ute... Og så starter ikke skiten :( I fjord høst var jeg sen med å ta opp båten (15 fot askeladden, åpen), og jolla lå med hekken mot været - en del saltvann har garantert skylt inn over(på) motoren. Jeg kjørte den i ferskvann etterpå, og regnet med det hadde gått greit, siden den startet som normalt. Dagen i dag: Da jeg skulle dra igang motoren var ikke snora til å rikke. Akkurat som når den står i gear. Jeg tok av lokket, og brukte litt fysisk vold ved hjelp av hammer og skrujern, for å tvinge hjulet rundt. Dette fungerte bra. Jeg dro og dro, og ingen tegn til tenning. Skrudde ut pluggene, de var svært rustne, og smakte salt!!! Skrekk tenkte jeg, nå er'n ferdig. Fylte ren bensin inn i tennplugg hullene, og dro mange ganger uten plugger, for å rense ut den værste (rust)brune suppa. Satte inn nye plugger, ingen tenning. Skrudde ut forgasseren (bare 1 forgasser), og demonterte den. Herregud, det er det værste jeg har sett. Salt og korrosjon over alt! Lukkespjelet inn mot motoren satt bom fast, i lukket posisjon, og dysa for bensintilførsel var potte tett. Vaska i bensin, skrapa og trykkluftblåste, monterte sammen forgasseren og satte den på. Jaggu - den tente da i hvertfall litt :) Fikk i gang motoren etter mye sliting i snora, men måtte ha forferdelig høyt turtall for at den ikke skulle stoppe. Mannet meg opp, og smalt den i gear i for høyt turtall etter min smak, men jeg fikk i hvertfall båten i gang. Kjørte på kryss og tvers på full gass i 30 minutter. Så begynnte jeg å slakke av på gassen, håpet at motoren var blitt varm og snill... Men nei, litt lavt turtall, og båten stoppet. Med litt lavt mener jeg halv fart! Misstenker at dette skyldes for lite bensintilførsel, eller for mye/lite luft i blandinga. Men hvorfor? Prøvde å justere luft tilførselen (kun luftregulering, ikke bensinregulering slik jeg kunne se), men dette gjorde ingen endring overhodet. Edit: Motoren oppfører seg nesten som om det bare er en plugg i funksjon - den går like dårlig med en plugg av gangen, uavhengig av hvem det er - så de fungerer begge to... Det skal også nevnes at i en kortere periode fungerte motoren bortimot normalt, aner ikke hvorfor. Tips? Båten er ubrukelig for morgendagen med kone og barn ombord... Redigert 23.Juli.2008 av bib_ak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Velkommen til BP! Huff og huff, ifølge det du beskriver kan det høres ut som om hele motoren har vært gjennombløt både inn og utvendig, litt snodig igrunn når du fikk kjørt den før du satte den vekk, men antar den ikke har blitt kjørt tilstrekkelig for å få ut all fukt, her kan det være det "meste" som er galt, siden tilstand i luft/bensininntak var så grabset kan feilen ligge fremdeles her, men i og med det var rust og gørr også i sylindre, er det jo også fare for problemet ligger her, sylindre/stempelringer og lagre har mulig satt fast grunnet irr og salt, så kompresjonen her er sannsynligvis "så som så", videre kan også problemet med at den "satt" ligge i svinghjul, rust og slikt her kan få svinghjulet til å "sitte" problemet kan enten ligge her eller der liksom siden tilstanden generellt er dårlig?? Siden den mulig bare går på en sylinder, tror jeg jeg ville begynnt med tenningsystemet, sjekk begge plugger for gnist er det det så burde det være å utelukke, sjekk også membranene som ligger innenfor forgasser, dette er løvtynne metallplater som lett ruster... Ikke får å være enda mer pessemistisk en hva jeg allerde gjerne har hørt ut som, men om det har vært saltvann i sylindre og lagre under vinteren, med all den gørren du beskriver som resultat, bør du nok ta dine forholdsregler om at motoren har så store innvendige skader på vitale deler at den vil havarere før eller siden om du får den til å svirre igjen, om den virkelig er så dårlig som den høres ut er det vel egentlig bare å la det stå til å prøve på gjennopplivning, da førstehjelpen trolig har kommet for sent, alternativt plukke hele motoren for å få en oversikt om den er noe å redde eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Joda, er forberedt på det verste. Men motoren går jo faktisk flott på fullt turtall, så så gale kan det vel ikke være? Som jeg skrev, det er gnist i begge pluggene - motoren går på begge to, èn og èn. Det finnes ikke irr på membranen inn mot motoren. Jeg håper (og tror) at rust i sylinder og salt/irr/gørr i forgasserern har to forskjellige årsaker. Om stempelet står i øverste possisjon kan vel kanskje noe saltvann komme inn bakveien, men ikke lenger inn en til selve sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Tror en kompresjons test kan gi deg noen mindre pene tall, fukt i sylindrene bety også fukt på ringene, antar ar en eller flere av disse sitter ( rustet fast i stempelet = liten eller ingen spenst = lav komp.. ). Motoren kan antagelig reddes, men det kreve litt jobb + noen nye deler ..... Hvis veiva har overlevd kan du antagelig slippe unna med nye lager ( bære/råde )+ honing av sylindrene ( eventuelt boring ), nye ringer ( eventuell stempler hvis boret ) + et pakning kit. Men før du avskriver motoren helt.... ta av forgasseren + innsuget, sjekk reed ventilene, hvis det er rust på disse vil de ikke tette, noe som igjen gir dårlig eller ingen tomgang ...... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
SeaRaymond Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Hvis du på noen måte har vinklet motoren slik at evt. vann i stammen kan ha rent inn i sylindre, f. eks da du tok motoren på land for vinteren, kan dette vannet være årsak til resultatet du nå sitter med. Motorer som nylig er tatt utav vannet må aldri vinkles med stammen pekende opp, noen ganger syndes det på dette området ved at man løfter av en motor på en slik måte at man presser stammen litt opp i luften, da vil evt. vann som ikke har rukket å renne ned og utav stammen, finne veien til sylindrene via eksosportene, eller eksosventilene om det er en 4-takt. Dette står også under "viktig" for enhver brukerhåndbok for utenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Da er jeg tilbake fra båttur :) For et vær! Motoren går som en klokke, men ikke pokker om den går på tomgang... Den tenner som normalt på 3 drag, men stopper igjen. Mer choke, så er den i gang. Men det er jo et rent h***** å få den i gear, uten å ryke noe pga. for høyt turtall. Dog, når man er i farta maler den som en katt. Merker heller ingen antydninger til dårligere hastighet enn før, så da er vel kompresjonen OK. Men før du avskriver motoren helt.... ta av forgasseren + innsuget, sjekk reed ventilene, hvis det er rust på disse vil de ikke tette, noe som igjen gir dårlig eller ingen tomgang ...... Arne Kjetil Jeg er veldig usikker på hva "reed ventiler" er? Sitter de inne i forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Slike motorer har vel tenningsforstilling som varierer tenningen i forhold til gasspådrag. Består av et stag fra gasshåndtaket som vrir hele platen som tenningsdelene er montert på. Sjekk om denne sitter fast, evt om staget rett og slett har falt av! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rago63 Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Ny bensinpumpe, og rens tomgangdysen i forgasseren som en start. Membranen i pumpa er utsatt på gamle motorer, sjekk også fuellinjen for falsk luft.... -Bytt (lån) tank som en prøve... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
bib_ak Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Slike motorer har vel tenningsforstilling som varierer tenningen i forhold til gasspådrag. Består av et stag fra gasshåndtaket som vrir hele platen som tenningsdelene er montert på. Sjekk om denne sitter fast, evt om staget rett og slett har falt av! Kan ikke se noen tenningsforstilling eller hendel. Skal ta bilder i morgen. Ny bensinpumpe, og rens tomgangdysen i forgasseren som en start. Membranen i pumpa er utsatt på gamle motorer, sjekk også fuellinjen for falsk luft.... -Bytt (lån) tank som en prøve... Alt som satt på forgasseren er omhyggelig renset, derav også tomgangsdysen. Selv om jeg synes det er merkelig at denne tomgangsdysen ikke ser ut til å utøve noen forskjell, uansett hvilken stilling jeg justerer den til. Og det virker som om den er ment å justere lufttilførselen, ikke mengden bensin. ? Ny tank og bensinslange er allerede kjøpt før ferien. Som sagt - bilder kommer i morgen kveld. Kanskje det hjelper :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.