vinsj Startet 23.Juli.2008 Del på Facebook Startet 23.Juli.2008 (redigert) Hei. Har nettopp gått til anskaffelse av en Albin Viggen som første seilbåt. Genoaskjøtene (Håper jeg bruker rett terminologi her, er i allefall de tauene som trimmer genoa/forseil) var noe slitt på denne, og etter kort tids bruk har begge to røket fremme ved snapsjakkelet som fester disse til seilet. Har som en midlertidig løsning festet sjakkelene til skjøtene med knute, og dette fungerer greit nok forutenom at knutene lett henger seg fast i riggen ved kryssing. Har derfor tenkt å gå til anskaffelse av nye skjøter. Hvordan bruker dere å feste snapsjakkel til disse tauene? Utvalget i ferdigspleisede tau er begrenset, og de fleste virker å være beregnet på større båter, da de er ganske lange. Å begynne og spleise disse ser jeg på som uoverkommelig. Er det ev. mulig å feste disse på en annen måte, som samtidig sørger for en "glatt" overgang mellom tau og sjakkel som sklir lett over riggen? Redigert 23.Juli.2008 av vinsj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 hej vinsj skit i sjakkeln.........skaper bare problem pålstek rett i sejlhornet er enklere......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Førstemann som får sjakkelen i hue, kan forklare hva Gunga Din mener. Gjør som han sier. Fest hvert skjøte i genoaen med et pålestikk. Sitér dette innlegget Link to post
vinsj Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Takk for respons. Er det slik at det er vanlig å ikke benytte seg av sjakkel for å feste forseilet? Ser for meg at det kan bli tidkrevende og tungvint å bytte seil i en hektisk situasjon med mye sjø når en må slå knuter hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Ta med en stump av det gamle skjøtet hjem. Øv på pålestikk mens du ser dagsrevyen. Etter å ha slått det et par hundre ganger så går det på få sekunder; vil påstå at det knapt tar lenger tid enn å feste snapsjakkelen Når skjøtet da blir slitt er det bare å kappe 25 cm og fortsette å bruke det. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Gunga Din Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) för en 20-30år sedan så brukte man mye sjakkel..... men idag har de allre fleste bare en pålestikk (mange har ju oxo rullgenua!) i ditt fall som skall skifte sejl....så ja, visst er det enkelt med en sjakkel..... men det tar ikke mange sekunder extra o slå en pålestikk! men det er en liten risiko o brottas med ett sejl i litt vind....med denne 'metalldingsen' farande frem o tilbaks... det finns dom som fått seg en 'karamell' ....... jag skulle gått för pålestikk ! Redigert 23.Juli.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilaren Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Hum... En ting er å knytte en pålestikk. Men en må jo tre sjøtet på nytt hver gang også. Nei, jeg holder meg til sjakkel Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
knutza Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Clas Ohlson har poly ropes med ferdige kroker til en ok pris. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Er det slik at det er vanlig å ikke benytte seg av sjakkel for å feste forseilet? Ja, men har selv hurtigsjakler på spinnakersjøtene, som jeg vurderer å kappe av... Ser for meg at det kan bli tidkrevende og tungvint å bytte seil i en hektisk situasjon med mye sjø når en må slå knuter hver gang. Neeida. Pålestikk skal du kunne slå bak på ryggen med en hånd i mørket og med bind for øynene. Du får sette deg i hamocken med en taustump og be konemor dytte på den mens hun spyler deg med vannslangen, så kan du øve... Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Gunga Din Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Neeida. Pålestikk skal du kunne slå bak på ryggen med en hånd i mørket og med bind for øynene. Du får sette deg i hamocken med en taustump og be konemor dytte på den mens hun spyler deg med vannslangen, så kan du øve... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.