Trygve Ottersen Startet 23.Juli.2008 Del på Facebook Startet 23.Juli.2008 hei eg har en cyber 370 me 25 hk mariner som bare går 31 knop e d någe eg kann jørr for og få merre fart som f. eks. heve mottor , eller stål propell hvor mye jelper dette ?? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 hvordan har du tiltet motoren, hva er turtallet, hvordan står motoren i forhold til bunnen? prøv først med å tilte:) Sitér dette innlegget Link to post
Trygve Ottersen Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 har kje turtall måler. har prøvd alle tiltene. motoren står slik at "vingene" nederst på mottoren er flush vet noen ca. hvor mye d jelpe me stål prop. og heving av mottor , og vilken stål prop. cleaver?? og hvor mye ska eg heve mottoren?? Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 hvor fort forventer du at båten skal gå? Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Divemaster Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Var ikke Cyber 370 testet av Autofil tidligere? Synes å huske at den ble solgt som "opp til til 37 knop med Ny 25 Hk, to takter"..... men det regner jeg med er muligens litt "oversalg" ... så la oss si at vi burde få 35 knop her. Hvis maskinen er en 4 takter, så er saken annerledels.... Hvis det er 31 knop med to personer, så er det realistisk Hvis båten har ligget på sjøen, og er litt grodd, så er 31 realistisk Hvis maskinen er litt "trøtt" og ikke "in tune", så er 31 realistisk Hvis båten går i ferskvann, så er 35-37 knop optimistisk uansett.... Trenger flere svar her, vedrørende båt og motor samt deres tilstand før en går for drastisk til verks.... all IMHO selvsagt... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Droll Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 (redigert) har kje turtall måler. har prøvd alle tiltene. motoren står slik at "vingene" nederst på mottoren er flush vet noen ca. hvor mye d jelpe me stål prop. og heving av mottor , og vilken stål prop. cleaver?? og hvor mye ska eg heve mottoren?? Turteller er et must, det mest viktige instrumentet en har i en slik båt, nr 2 ville vært et vanntrykks meter ( måle trykket på kjølevannet ). Med turtelleren ser du hvordan du ligger an ang turtallet på motoren, dette er viktig for oppsettet da du kan hente ut maks ifra motoren ( får du ikke nok turtall mister du mye effekt, for mye turtall og du presser motoren over grensen ) Vanntrykks metret bruker du for å forsikre deg om at du har nok kjøle vann, du har da muligheten til å heve motoren maksimalt ( en vanlig temp måler er ALT for treeeg ).... Ang propell.....hva har du idag og hva oppnår du med den ( hastighet ca 31 Knop ( GPS eller logg ?? ), ditt maks turtall på full gass ??? ) Rett oppsett består av mye prøving og feiling, lag deg gjerne ei loggbok der du noterer hva som blir gjort og hvordan det fungerte, prøv EN ting om gangen. Skal du gå virkelig vitenskapelig tilverks bør du notere vann temp/vær/og hvor . Eneste snarvei du kan ta er å finne en med samme oppsett ( båt /motor ) for så å kopiere dette..... For optimalt oppsett bør du begynne med båten, hvordan er den ?? sår/bulker/støpe feil gir redusert toppfart, samme med motor/propell Arne Kjetil Redigert 24.Juli.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Kosmix Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Prøv å bytte tennplugger. Det tjente jeg 2-3 knop på en gang i tiden. Det var en 55hk 2-takter. Kan hende det er både mer eller mindre å tjene på det, avhengig av hva du har fra før... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
ADNOH Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Kjenner en med Cyber 370 med Yamaha 25hk 2takt med stålpropell og hevet motor. Denne gjør nøyaktig 30 GPS knop med 1 person i ferskvann. Tipper denne gjør 33 knop i saltvann. Han kjører allikevel fra de fleste kjente speebåter i str.13-14 fot med opptil 50hk. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
csvirus Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Han kjører allikevel fra de fleste kjente speebåter i str.13-14 fot med opptil 50hk. Ikke puma Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Jeg er redd for at Pumaen blir nødt til å se hekken på Cyberen. Han jeg kjenner kjørte nettopp i fra en Shakspear 12fot med 50hk Mariner 4takt. Det er mulig Shakesparen hadde nok holdt følge på helt flatt vann, der de kjørte var det litt hekkbølger. Cyberen er utrolig stabil i bølger under 1m, du kan holde full gass over slike bølger uten at båten begynner å plaske! Jeg tror dette har noe med tyngdepunktet (lett motor) og den skarp V bunnen i Cyberen. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Noflow Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 en puma med 50 hk kan jo få rundt 40 knop på en god dag... Sitér dette innlegget Link to post
Trygve Ottersen Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 båten er en cyber fra fabrikk og mottoren er helt ny to takter eg målte 31 knop me gps på silke sjø og burde vell egentli fått 37-38 knop siden det er ingen bulker eller lingnene.. turtalle kann eg dessverre ikje måle siden eg ikje har turtalls måler mn skal prøve å få tak i d snart. litt usikker på hvordann man monterer d noen som har montert en turtalls måler på mariner 25 2 takt før?? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 På turteller siden har du flere valg, vil anta at den greieste på små motorer er TinyTach. Er det El-start på motoren, eller har den lading kan du antagelig kjøpe hvilkensomhelst turteller som kobles til stator uttaket på motoren . Siden du ikke har turteller vet du heller ikke om du får brukt alle 25 hestene, får du for lavt turtall kan det være at du har 5 > 10 hester på stall...ubrukte. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Trygve Ottersen Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 har ikje lading fra motor mn har batteri e d mulig å ha turtalls måler forde?... kann d verr at bare mariner 25 e "slappere" en andre 25 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 På turteller siden har du flere valg, vil anta at den greieste på små motorer er TinyTach. Denne har innebygget batteri . kann d verr at bare mariner 25 e "slappere" en andre 25 hk? Hvor gammel er denne motoren ??, har du noe serie/modell nr, er den nyere en 1983 så er den målt på samme måte som alle andre motorer på markedet....hvilket vil si at den yter 25 hk på propell akslingen +/- noen % . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Chipsrederx85 Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Denne har innebygget batteri . Hvor gammel er denne motoren ??, har du noe serie/modell nr, er den nyere en 1983 så er den målt på samme måte som alle andre motorer på markedet....hvilket vil si at den yter 25 hk på propell akslingen +/- noen % . Arne Kjetil Han skrev at motoren var helt ny :D En kompis av meg har en 13" speedbåt på 130 kg med en ny 50 hk med powertilt. Han klarer 37 knop så da er vel 30 knop realistisk med kun 25 hk uten powertilt, uten stålpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.