Jump to content

cyber 370 med 25 hk kun 31 knop :-(

Trygve Ottersen

Recommended Posts

Var ikke Cyber 370 testet av Autofil tidligere?

Synes å huske at den ble solgt som "opp til til 37 knop med Ny 25 Hk, to takter"..... men det regner jeg med er muligens litt "oversalg" ... så la oss si at vi burde få 35 knop her.

Hvis maskinen er en 4 takter, så er saken annerledels....

Hvis det er 31 knop med to personer, så er det realistisk

Hvis båten har ligget på sjøen, og er litt grodd, så er 31 realistisk

Hvis maskinen er litt "trøtt" og ikke "in tune", så er 31 realistisk

Hvis båten går i ferskvann, så er 35-37 knop optimistisk uansett....

Trenger flere svar her, vedrørende båt og motor samt deres tilstand før en går for drastisk til verks.... all IMHO selvsagt...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

har kje turtall måler. har prøvd alle tiltene. motoren står slik at "vingene" nederst på mottoren er flush

vet noen ca. hvor mye d jelpe me stål prop. og heving av mottor , og vilken stål prop. cleaver?? og hvor mye ska eg heve mottoren??

Turteller er et must, det mest viktige instrumentet en har i en slik båt, nr 2 ville vært et vanntrykks meter ( måle trykket på kjølevannet ).

Med turtelleren ser du hvordan du ligger an ang turtallet på motoren, dette er viktig for oppsettet da du kan hente ut maks ifra motoren ( får du ikke nok turtall mister du mye effekt, for mye turtall og du presser motoren over grensen )

Vanntrykks metret bruker du for å forsikre deg om at du har nok kjøle vann, du har da muligheten til å heve motoren maksimalt ( en vanlig temp måler er ALT for treeeg )....

Ang propell.....hva har du idag og hva oppnår du med den ( hastighet ca 31 Knop ( GPS eller logg ?? ), ditt maks turtall på full gass ??? )

Rett oppsett består av mye prøving og feiling, lag deg gjerne ei loggbok der du noterer hva som blir gjort og hvordan det fungerte, prøv EN ting om gangen.

Skal du gå virkelig vitenskapelig tilverks bør du notere vann temp/vær/og hvor :smiley: .

Eneste snarvei du kan ta er å finne en med samme oppsett ( båt /motor ) for så å kopiere dette.....

For optimalt oppsett bør du begynne med båten, hvordan er den ?? sår/bulker/støpe feil gir redusert toppfart, samme med motor/propell :yesnod:

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Jeg er redd for at Pumaen blir nødt til å se hekken på Cyberen. Han jeg kjenner kjørte nettopp i fra en Shakspear 12fot med 50hk Mariner 4takt. Det er mulig Shakesparen hadde nok holdt følge på helt flatt vann, der de kjørte var det litt hekkbølger. Cyberen er utrolig stabil i bølger under 1m, du kan holde full gass over slike bølger uten at båten begynner å plaske! Jeg tror dette har noe med tyngdepunktet (lett motor) og den skarp V bunnen i Cyberen.

2015 Mazda

2016 US Ford

båten er en cyber fra fabrikk og mottoren er helt ny to takter eg målte 31 knop me gps på silke sjø og burde vell egentli fått 37-38 knop siden det er ingen bulker eller lingnene.. turtalle kann eg dessverre ikje måle siden eg ikje har turtalls måler mn skal prøve å få tak i d snart. litt usikker på hvordann man monterer d noen som har montert en turtalls måler på mariner 25 2 takt før??

På turteller siden har du flere valg, vil anta at den greieste på små motorer er TinyTach.

Er det El-start på motoren, eller har den lading kan du antagelig kjøpe hvilkensomhelst turteller som kobles til stator uttaket på motoren .

Siden du ikke har turteller vet du heller ikke om du får brukt alle 25 hestene, får du for lavt turtall kan det være at du har 5 > 10 hester på stall...ubrukte.

Arne Kjetil

På turteller siden har du flere valg, vil anta at den greieste på små motorer er TinyTach.

Denne har innebygget batteri .

kann d verr at bare mariner 25 e "slappere" en andre 25 hk?

Hvor gammel er denne motoren ??, har du noe serie/modell nr, er den nyere en 1983 så er den målt på samme måte som alle andre motorer på markedet....hvilket vil si at den yter 25 hk på propell akslingen +/- noen % .

Arne Kjetil

• 1 år senere...

Denne har innebygget batteri .

Hvor gammel er denne motoren ??, har du noe serie/modell nr, er den nyere en 1983 så er den målt på samme måte som alle andre motorer på markedet....hvilket vil si at den yter 25 hk på propell akslingen +/- noen % .

Arne Kjetil

Han skrev at motoren var helt ny :D En kompis av meg har en 13" speedbåt på 130 kg med en ny 50 hk med powertilt. Han klarer 37 knop så da er vel 30 knop realistisk med kun 25 hk uten powertilt, uten stålpropell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...