Majali Startet 4.April.2004 Del på Facebook Startet 4.April.2004 Hei og god påske alle sammen. Etter å ha funnet MASSE vann i kryssfineren under dekket, er Jeg er nå igang med å lage nytt dekk på Majali. Hadde tenkt til å legge ned 6x45mm staver av Sibirsk Lerk i epoxy tilsatt grafittpulver. Men på West system sine sider hvor man finner leggeannvisning står det et grafittpulver brukes kun på teak.. Jeg går utifra at det kommer av at den sorte epoxyen kan trekke inn i "dekksplanken" og misfarge denne... Er det noen som har gjort noen erfaringer med sort epoxy og lyst treverk? Jeg har ikke lyst på hvite nater, så hvis det er stor fare for misfarging, så ma jeg vel kanskje bruke myk natemasse som Sika, Tec7 eller noe sånt? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Jon-Kåre Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Du får ta og lage deg en prøve, skulle være fort gjort det, tror ikke at all svart farge er grafittpulver. Den jeg har står det noe om pigment på men dette er bare etter hukommelsen så ta en telefon til WS så får du det riktige svaret og la oss få vite hva det var. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
fs Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Dersom du er redd for at sort epoxy trekker ut i listene dine, metter du først med standardblanding uten fargestoff. Min erfaring er at dette kun er problem på endeveden. Her bør du koste på flere ganger før montasje. Dette gjøres vått i vått. Smør på standardblandingen uten fyller på lister. Smør deretter på ufortynnet med fargestoff på dekk/dørk. Smør tilslutt på blanding med filler og fargestoff på dekket. Lektene (forstatt våte med uherdet epoxy legges ned i "guffa". Stram opp, men ikke mer enn at det tyter frem epoxy alle veier. Du finner mer info på Trebåten eller Westsystem sine sider (samt Njord-forum) Du bør forøvrig ikke bruke grafitt-pulver på annet enn på teak dekk. Bruk istedet sort fargemiddel, tilsett 3-4%. Dette kjøpes hos epoxy-levrerandørene og er rimeligere, gir mindre luft/blærer i blandingen, samt mindre søl/fyking. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Dersom du er redd for at sort epoxy trekker ut i listene dine, metter du først med standardblanding uten fargestoff. Min erfaring er at dette kun er problem på endeveden. Her bør du koste på flere ganger før montasje. Dette gjøres vått i vått. Smør på standardblandingen uten fyller på lister. Smør deretter på ufortynnet med fargestoff på dekk/dørk. Smør tilslutt på blanding med filler og fargestoff på dekket. Lektene (forstatt våte med uherdet epoxy legges ned i "guffa". Stram opp, men ikke mer enn at det tyter frem epoxy alle veier. Du finner mer info på Trebåten eller Westsystem sine sider (samt Njord-forum) Du bør forøvrig ikke bruke grafitt-pulver på annet enn på teak dekk. Bruk istedet sort fargemiddel, tilsett 3-4%. Dette kjøpes hos epoxy-levrerandørene og er rimeligere, gir mindre luft/blærer i blandingen, samt mindre søl/fyking. Dette er ikke mitt innlegg men tar meg allikevell friheten med å takke for utfyllende opplysninger, det med metting er jo helt elementært egentlig men å komme på tanken ja det er værre det Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Reidar67 Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Hvor får jeg tak i sånne staver med sibirsk lerk??? Har spurt rundt i trevarehandelen, men de står bare og gaper når jeg spør etter noe annet enn gran og furu. Skal etterhvert til med fordekket. -Furu er kanskje like greit? Vanlig med Sika, og lakk? Blir ikke så mye trafikk der framme. -Mest for syns skyld! Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 5.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2004 Hei og takk for godt svar fs Det blir helt sikkert løsningen ja. Når det gjelder sibirsk lerk, har jeg kjøpt fra et par forskjellige leverandører. Den ene heter tundralerk og holder til i Statelle og den andre heter Sibirs Lerk og holder til i Skeen. Begge selger "ekte" sibirsk lerk som er tettvokst pga temp på sibir. og fra regulerte hogstfelt. (vi ønsker vel ikke en ny utrydding av våre skogsområder?) Jeg har da kjøpt 2x8 skurlast som jeg må planhøvle og kutte opp i 6mm staver selv. Det er det eneste jeg har funnet, men fordelen er at det blir ganske rimelig. (tror jeg betalte ca kr 350.- for 8m av denne dim. Det blir ca 20 staver på et 8" dvs: 160 løpemeter med staver, ca 6,5 m2 eller 54 kr pr m2 ..... men epoxy koster jo det hvite PS jeg har noen tlfnr hvis det er av interesse, jeg skal forresten hente noe mer nå snart, så jeg kan jo ta med hvis det er behov? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Suzuki Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Hvor får jeg tak i sånne staver med sibirsk lerk??? Har spurt rundt i trevarehandelen, men de står bare og gaper når jeg spør etter noe annet enn gran og furu. Du bor nesten ved løsningen Reidar67. Sjekk ut http://www.nes-sledeverksted.no/trebatskole/ Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.