Jump to content

mercury 135hk 2 takt sluttet å lade

ola dunk

Recommended Posts

Hei. mercuryen gir ingen lading lenger. merket litt av dette igår og idag trengete jeg starthjelp når vi skulle hjem igjen? motoren er 98 modell. det er vel ikke bare batteriet som er gåent? når jeg måler så senker bare volten. noen gode tips om framgangsmåte til feilsøking her?

Tekker for alle svar.

Du har en 40 A stator med 2 regulatorer ??

Du kan begynne med å sjekke alle koblinger, eventuelt pusse rent disse.

Neste punkt blir å måle statoren, har ikke noe data på denne men regner med at det bare en noen få ohm .

Deretter kan du prøve å måle om du får strøm INN på regulatorene ( AC ), mens motoren går .

Har dessverre ikke noen sjekkliste på regulatorene, men regner med at du kan koble bort en om gangen for å se om det ble noen forskjell ( koble bort ALLE ledningene på den regulatoren som IKKE skal testes )

Har du vekselstrøm INN på regulatorene, men ikke ut.... da er antagelig disse modne for utskifting ( regner også med at en defekt tar med seg nr 2 kjapt :nonod: )

Du skal ha :

Ifra Mercury :

• 883072T REGULATOR-VOLTAGE 2 stk.
  • 398-9610A19 STATOR ASY 1 stk 40 Amp .

Eller ifra CDI ( regnes av mange som bedre en originalt )

• 194-8736K1 (40 Amp) Regulator Kit
  • 174-9610K2 STATOR ASY 1 stk 40 Amp .

Arne Kjetil

sliter litt med hva du mener nå. aldri skrudd noe på slike påhengere? hvor ligger disse statorene? er det slikt som pleier å gå fløyten når disse problemene kommer. kikke litt under dekselet og fant fort ut at jeg måtte ut her å få råd.

ac inn er jo greit men hvilke av de ledningene er det. er nok ganske sikker på at det er 0 lading. men gjør det mer skade å lade batteriet og tute å kjøre i morgen uten at jeg får fikset det??

Glad for infoen din

Statoren består av flere spoler som sitter under svinghjulet, på svinghjulet er det plassert magneter som når de passerer spolene generere strøm.

Strøm ledningene ut ifra statoren er 2 par gule ledninger, hvert par går til hver sin likeretter/spennings regulator, ut ifra denne kommer det likespenning som går rett inn på ditt batteri.

Du kan kjøre uten lading da tennings systemet er helt selvforsynt med strøm, men uten lading kommer du til å gå tom for strøm etterhvert ( motoren stopper IKKE ).

Arne Kjetil

flotte greier. da skal jeg få se om jeg kan få målt ut noe i morgen.

takker for svar.

Hvorfor heter noen mercurymotorer "saltwater" forresten???? noen som vet?

droll- når du sier at tenningsystemet er selvforsynt med strøm. og ikke jeg har noen annen forbruker. da tappes vel ikke batteriet før jeg evt har forbruk... (tar selvfølgelig med ekstra strømforsyning i morgen)

Hei igjen `Droll`,dette var litt interessant. Har selv en 2004 Optimax hvor det står "Saltwater" på motordekselet. På nyere modeller er dette utelatt. Fikk en gang opplyst fra Brunswick Marine i Belgia, at det kun var et "stainless steel pick up tube" fra vanninntaket som var forskjellen. Kunne vært interessant å få info om hvilken kvalitet det er på de nyeste utgaver. :yesnod:

en annan ting droll. det står på stammen at max rpm er 5600. jeg får tyna 5200 rpm. det "skal være orginal propell på motor og båten er av typen uttern 5502 18f og vekta ligger vel på ca underkant av 600. men kanskje det hjelper å gjøre den glatt under vannlinjen også. er jo en -94 båt.

Takker nok en gang for god hjelp droll.

droll- når du sier at tenningsystemet er selvforsynt med strøm. og ikke jeg har noen annen forbruker. da tappes vel ikke batteriet før jeg evt har forbruk...

Korrekt .

en annan ting droll. det står på stammen at max rpm er 5600. jeg får tyna 5200 rpm. det "skal være orginal propell på motor og båten er av typen uttern 5502 18f og vekta ligger vel på ca underkant av 600. men kanskje det hjelper å gjøre den glatt under vannlinjen også. er jo en -94 båt.

"Original" propell er i de fleste tilfeller veldig missvisende, forhandleren skal montere en propell som passer båten, og siden motorprodusenten ikke vet hva slags båt motoren skal på......

Propellen har nok stemt sånn passe, det har sikkert kommet på et par lag med bunnstoff, båten har sikkert også lagt på seg et par kg + motoren er ikke ny lenger.

Rengjør båten, rydd bort alt unødvendig ekstra utstyr, hvis det ikke hjelper bør du se etter en annen propell som bringer deg nærmere 5600.

Skal heller ikke se bort ifra at forhandleren som solgte båten ikke kunne jobben sin, propellen var "nære nok" :nonod: ....

fra Brunswick Marine i Belgia, at det kun var et "stainless steel pick up tube" fra vanninntaket som var forskjellen. Kunne vært interessant å få info om hvilken kvalitet det er på de nyeste utgaver.

Vet ikke mye om dette, er for nytt for meg men ser at noen modeller er merket med SW i dele lista ??

Fant dette etter litt søking, mulig det stemmer ??

a flushing attachment on the back of cowl, blue decals, XL or XXL shaft... SALESMEN will tell you that there is differences in the metal makup witch is UNTRUE there are 20" Saltwater available in the 200 EFI and smaller sizes but there again the difference is decals...if you have a blue boat and want it to match order a 20" saltwater.. otherwis just get a red one and order a set of blue decals...

Arne Kjetil

men uansett så skulle jeg kunne måle ladespenning om batteriet er dårlig/gåent eller bra?

Ladinga på disse motorene er stokk dum, den bare forer på, så ja du burde kunne måle en lade spenning høyere en batteriets spenning (ifra høy tomgang og opp... )

Arne Kjetil

vil det si at den ikke lader på ca 1000 rpm og under eller for den saks skyld under 1500? for det er vel høy tomgang? fikk ikke fulladet batteriet i natt så derfor lurte jeg på om spenning på lading falt bort når det ikke var noe som ville ta til seg lading.

Takker fortsatt så mye,

vil det si at den ikke lader på ca 1000 rpm og under eller for den saks skyld under 1500? for det er vel høy tomgang? fikk ikke fulladet batteriet i natt så derfor lurte jeg på om spenning på lading falt bort når det ikke var noe som ville ta til seg lading.

Ordnet ladinga på min rekke sekser akkurat nå...14 V på tomgang, spratt for opp på 17 V ( er uregulert lading på den ).

Er du usikker på batteriet, sjekk ut det før du investerer penger i deler du kanskje ikke trenger, hvis du trenger deler så antar jeg at det holder med regulator/likeretterene .

og hva koster evt disse delene. stator og regulator???

Du skal ha :

Ifra Mercury :

* 883072T REGULATOR-VOLTAGE 2 stk._____$161.58 trenger 2

* 398-9610A19 STATOR ASY 1 stk 40 Amp .__$437.52

Prisen er US priser, gang med ca 7 for norsk pris ??.

Ta gjerne en telefon til Ravn's Garage for pris på deler ( tror de fører deler ifra CDI )

( burde snart få rabatt derifra, så mange jeg har sendt dit... :lol: )

Arne Kjetil

• 1 month later...

tar opp litt igjen her jeg.

båt og motor er på land nå.

disse likeretterene? er det de to som ligger bak plata som coilene står på?

evt måle dette? hvor mye V prater vi om i ac før likeretterne?

Takker igjen :smiley:

disse likeretterene? er det de to som ligger bak plata som coilene står på?

Kjenner ikke mye til V6 modellene, men ifølge deletegningene kan det stemme ja .

Skal komme 2 par ( 1 par til hver boks ) med gule ledninger ifra under svinghjulet som er AC som går til regulatorene.

images_mer_6177.jpg

Ser slik ut, er en kombinert likeretter og spennings regulator ( kan muligens se litt anderledes ut da den originale er erstattet av denne ) .

evt måle dette? hvor mye V prater vi om i ac før likeretterne?

Har ingen gode data på dette, men vill anta imellom 10 og 20 V AC, med regulatorene tilkoblet, uten last på ledningene kan det bli veldig mange volt....( IKKE koble ifra ).

Men du kan koble ifra ledningene og måle resistansen imellom disse ( har ikke data på denne ), vil gjette på 5 > 200 ohm, kortslutning eller åpen krets betyr defekt stator ( motoren skal IKKE gå ).

Arne Kjetil

På nyere optimaxmotorer har jeg måtte bytte strømkabelen som går fra dynamo en rekke ganger. Det er en integrert sikring i denne kabelen, så hvis du har flaks er det noe slikt på din motor også. De jeg byttet på var endel nyere, men vi fikk plutselig inn et parti med båter hvor de hadde blåst denne sikringen på minst 20 motorer. Vet ikke hvorfor de hadde røket, men tror det har hatt med feilmontering av de som rigget motorene. Dersom sikringen er gåen må du bytte kabelen. Tror ikke den er noe dyr heller.

sikringen kan du knapt nok se. Den er inni kabelen. Mener å huske at det er en liten krympestrømpe over kabelen akkurat der sikringen sitter. Denne siikringen kan ikke byttes. du må bytte hele kabelen. Hvis du måler at det er kontakt i begge ender av kabelen så finner du fort ut om det er kontakt eller ikke. Jeg er som sagt ikke sikker på om det er noe slikt på din motor

virker nok ikke som det er noen sikringer i ledning fra stator tol likerettere!!!! ledninger er "støpt" inn under svinghjulet.

måler 22- 33 acV uten å ha for høyt turtall. dcV etter likeretter viser det samme som spenning på batteriet. burde vel vist 13,6 dcV minimum vel????? eller???? regner da med at likerettere er kapputt!!!!! eller er det noe mer som burde sjekkes først?????? :confused: