Jump to content

Gammel diesel innebordsmotor - erfaringer


Guest M. Bertelsen

Recommended Posts

Hei, er ikke dette dieselmaskin levert gjennom Marna-moror i mandal, danskprodusert og rødlakkert, i så fall vil de kunne hjelpe deg der.

Lykke til

eller blander jeg med en type Sole'

Noen som har erfaring med BUKH 36-motor:

 

Motor merke: buch  

HK pr. motor: 36 HK

Drivstoff: Diesel

Motorinst.: Innenbords  

Kjøling: Saltvann  

Produksjonsår: 1982  

 

Morten B

Link to post
Share on other sites

Vil tro at en slik motor som har passert 20 år synger på siste verset. Jeg har aldri hatt Bukh, men av omtale skårer den ikke høyest i popularitet.

Hvor har du det fra???

 

Bukh nevnes f.eks. ofte i jordomseilerkretser som en usedvanlig robust motor.

 

De 20 årene du er redd for blir altfor kategorisk.., synes jeg. (hvis du ikke er vant med nær 20 år gamle ...olvo ..enta  da!)

 

mvh

 

Barsk II :confused:

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med BUKH 36-motor:

 

Motor merke: buch  

HK pr. motor: 36 HK

Drivstoff: Diesel

Motorinst.: Innenbords  

Kjøling: Saltvann  

Produksjonsår: 1982  

 

Morten B

Min kjennskap til Bukh er at det er robuste og pålitelige motorer. Som andre danske diesler har de forholdsvis mange kg/HK, noe som også gjør at de har en hel del ekstra å gå på når det gjelder tæring og annen elendighet.

 

Ellers finner du en del mer opplysninger her: http://www.bukh.dk/dk/mainframe.htm

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Uten å kjenne Bukh-motorene selv, bortsett fra at naboen min har en Bukh 20hk i sjarken sin som er like gammel og motormessig "er som ny", må jeg bare komme med et litt mere balansert innlegg, enn noe av de første som har svart deg, gir uttrykk for.

 

Det er selvfølgelig enklest å si "fingerne av fatet" når det gjelder en dieselmotor som er 22 år gammel. Ideellt sett så burde alle ha en ny dieselmotor. Men, verden bare er ikke slik! Det sviver mange gamle diesler rundt omkring i beste velgående. De fleste marine-dieseler er bygget for å vare. Godset i blokka er dimensjonert til en viss levetid, også med saltvannskjøling. Mye avhenger av tidligere bruk og vedlikehold.

 

Etter min lille amatørmessige tenkning har du 2 ting du bør være oppmerksom på:

 

- 1 = Kjøling: Gjennomstrømming av kjølevannet i den "indre" kjølesløyfen. Den som vanligvis er (nesten) stengt av termostatet og hvor kjølevannet kan bli "het" hvis kjølekanalene er igjengrodd av slam, rust, saltavleiringer.

 

- 2 = Mekanisk slitasje på lager, stempel(ringer), etc. Noe som forholdsvis enkelt lar seg kontrollere av en fagmann.

 

Har selv hatt en saltvannskjølt dieselmotor fra 1979 og har hatt full glede og utbytte av den i et helt år, med nesten daglig bruk. Er nå i ferd med å kjøpe en båt med en Sabb 2H fra 1972 - det blir 34 år!!! - uten å miste nattesøvnen av den grund.

 

 

Problem 1 kan kontrolleres ved å måle temperatur under hardt gange, høy turtall, over tid. Er kanalene i ferd med å bli tett, kan disse stakes opp manuellt ved å ta av toppen. Alternativ er å kjøre en SystemRens-metode, noe jeg selv har gjennomført på min motor med godt resultat.

 

Problem 2 kan en fagmann kontrollere ved å foreta kompresjonstest på hver sylinder, høre etter uvanlig "bankelyd", osv. ved en audiotest. Det er utrolig hva en dreven fagmann kan fortelle, bare ved å sette en skrutrekker mot øret og avlytte visse strategiske steder på motoren! Har sett dette med mine egne øyne.

 

Så er det ting som vedlikehold. Der må du bare stole på tidligere eier - om du synes han er en kar man kan stole på. Hva er det som er blitt gjordt med motoren? Hvilket vedlikeholds-program har blitt fulgt? Har toppen blitt tatt av noen gang? Når og hvorfor? Har tidl. eier vinterpreparert motoren ordentlig før opplag, osv. Finnes det Offeranoder i kjølesystemet? Er motoren og båten forøvrig i en slik visuell stand at det tyder på et omsorgsmenneske som har stelt med den? O.s.v.

 

Verden er ikke sort hvit! Det finnes mange grånyanser ute og går. Ville ikke bare avskrevet denne motoren som "problembarn", men beholde en sunn skepsis. Det er noe også båtselgeren vil forstå og gå med på en pasus i kjøpekontrakten om at motoren må prøvekjøres / kontrolleres av en fagmann, osv. - hvis det kan hjelpe deg med å ta en avgjørelse.

 

Lykke til med valg av båt og motor!

:cheers:

Regner med å få en del "pepper" etter dette innlegg - men tar gjerne imot berettiget kritikk - "correct me if I'm wrong"!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Walter_S har peiling! Nemner at eg sjøl har ein 10 hk Sabb frå 1966 i mi lille snekke som går som ei klokke. Den er i bruk heile året. Den er ferskvannskjølt. Måtte få ny topp i 1984, den gamle sprakk mellom ventilane. Har ellers ikkje hatt plage og har ikkje bytta andre deler enn generatoren, som egentleg er ekstrautstyr.

Trur at ein slik enkel, grovbygd motor kan vare så lenge vi vil (nesten).

Motoren har gitt meg mykje glede.

mvh

Link to post
Share on other sites

Som du ser Morten B., mesteparten av erfaringen med gamle motorer skriver seg fra dem som har ferskvannskjøling.... Man kan vel si, og der tror jeg (ikke) at de fleste er enige: Siden Rudolf Diesel har motoren hatt noen hovedtrekk i evolusjonen: Semidiesel med lavt turtall, totaktere, saltvannskjøling og enormt svinghjul. Mange av disse motorene kunne gått fremdeles, men de gjør det ikke. Så kom firetakterene som kunne sveives igang, men som også hadde selvstarter. Representanter for disse kan være Petter og Lister. Motorene ristet som et helvete selv med tunge svinghjul. Et lite hakk etter kommer, ja nettopp: Bukh og VP av den gamle typen kan være representanter for disse motorene. Moderniseringen fra Lister & Co er i hovedsak at turtallet økes en del. Men fremdeles er vel svinghjulet nær halve motorvekten. Så kommer vanlige hurtigere Yanmar, Merchedes, Perkins, Mitsubishi og alle de andre. Nå har svinghjulene tilnærmet blitt borte. Detroiten til Hulda er benkkjørt til 164 hk og har totalvekt på under 400 kg og har 25 kg svinghjul, men kan greie seg fint uten hjulet. Siste utvikling er elektronikstyring og common rail. Nå kommer det naturligvis an på hva slags båt motoren skal drive. Men uansett, jern blir borte i saltvann. Korrosjonen bygger seg opp i vannkappen og isolerer. Motoren går varmere, det sirkulerer mindre vann. Enda mer varme og scale begynner å bygge seg opp (salt og kalk). Ventiler begynner å henge og topper sprekker. Lagerene er det siste som går på disse motorene, i hvert fall så lenge oljen holder seg under oksidasjonstemperaturen. Hulda hadde ikke betalt mange hundringene for en 20 år gammel Bukh, eller hvilken som helst annen motor av denne alder med saltvannskjøling. Det hele koker ned til kroner og øre. En ny motor på 36 hk kommer vel fort opp i 60.00 kroner.

Link to post
Share on other sites

har hatt bukh 10 hk i to båter og har ingen dårlige erfaringer. Og når eg skulle selge dei, og når det var gamle sjøfolk som ringte som sikkert hadde litt peiling, så sa dei når dei hørte at det var en buck motor at dette var en driftsikker og grei motor...

Link to post
Share on other sites

Guest M. Bertelsen

Takker for flott respons på spørsmålet mitt. Har forresten vært å sett på denne motoren og den stor til absolutt godkjent av en motorkyndig mann jeg hadde med meg.

 

Men det har ikke blitt båtkjøp ennå. Får ta tiden litt til help her tror jeg.

 

Mvh

Morten B

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har selv en Bukh dv-10m diesel som er 29 år gammel. Gløder den ca. 10 sekunder og da er motoren i gang på andre omdreining. Aldri stoppet eller hatt noen problemer og har kun vanlig service slik det er beskrevet i orginalboken til motoren

Redigert av Sten Thorstensen (see edit history)

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Jeg har en VP MD11C, som ifl. enkelte skulle vært skutt og lagt under torven for leeenge siden. Men den går fortsatt som en klokke, og den er heller ikke rusten og stygg...

Noe oljesvetting må jeg innrømme det er, slik at det alltid ligger en fin beskyttende oljehinne over motoren...ellers hadde jeg smurt den inn selv med samme sausen :yesnod:

(Den er ferskvannskjølt)

 

Det er hvordan den tidligere er vedlikehold som bestemmer om en motor er lur å overta :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...