Jump to content

Yamaha P450 25HK 2 takter stopper etter kort tid

Landlubber

Recommended Posts

Hallo folkens.

Jeg har pusset opp min første båt en hjemmelagd et eller annet fra tidlig 70 tall.

Det fulgte også en Yamaha P450, en totakts, 25HK outboard motor (tro meg den er vanskelig å google) som visstnok skal være like gammel som båten.

Motoren har alltid blitt godt tatt vare på, et eksempel på dette var at motoren startet på første drag etter 10 års lagring for noen år siden. Motoren har ikke gått på 4 år ca. Vi renset forgasseren, byttet alle slangeklemmer osv. Et litt draging så startet motoren men den ville ikke gå så lenge. Vi skiftet bensinfilter og vi har også skiftet plugger. Etter at dette ble gjort ble motoren litt annerledes, den starter nå på andre drag i snitt, og det går veldig jevnt og fint. Det som er problemer er at etter at vi har kjørt ca 100-200 meter så stopper motoren. Da er det bensinpumping, choke og draging, så starter den og går like fint, 200 m ca så stopp. Den tåler heller ikke når jeg gir full gass, så bare hoster den og harker så stopper den.

Vi holdt på nede på vannet i 3 timer og justerte og herja og ordna for å få skikk på dette, og til slutt ville ikke motoren starte mer i det hele tatt. Tenker at den gikk sur eller noe.

1. Er det noen som vet hva dette kan være?

2. Er det noen som har peil på disse justerings skruene for tomgang og blanding skal være? kan hende at det er dette som er på viddene.

På forhånd takk for all hjelp :flag:

Det er en ting som slår meg. Flotørkammer og flotør. Det er noe som tyder på at du pumer kammeret fult og så vil det ikke fylle seg igjen. Kan også være bensinpumpa, jeg antar det er en membran pumpe på siden av motoren. Gummimembran kan være sprukket.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

ok, er dette noe som lett kan repareres? Motoren er tross alt eldre enn meg hehe

Hvis du får tak i deler er det ikke noe problem, kjenner ikke så mye til Yamaha men deler burde kunne skaffes

( er sikkert brukt på flere modeller over mange år ).

Hvis ikke så det her snakk om en tynn gummi duk, kan sikkert taes ifra andre motoren, hvis en trenger.

Hvis det kun er bensinpumpa som er problemet....med litt modifisering kan sikkert pumper ifra andre modeller/merker brukes.

Arne Kjetil

Ville også prøvd med annen bensinslange / tank. Kan feks være en liten lekkasje som gjør at det suges inn falskluft, eller at noe er tett (f.eks silen i slangen inni tanken)

Nå bruker vel så gamle Yamaha andre type kobling på motoren, iallefall gjorde vår 77mod 25hk det.

Som Droll sier, som membran kan brukes f.eks en bit av en "oljetrøye" dvs regntøy av den tykke, gule typen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er ny bensin slange og tanken er renset så jeg tror ikke det er problemet.

Jeg har skrudd av en dings som jeg tror er bensin pumpa, den sitter på siden. Jeg tror at dette kan være problemet for at det virker som at det har vært en sprekk i slangefestet på den fordi den knakk når jeg forsiktig prøvde og ta av pumpa etter at jeg hadde skrudd den av. Legger ved et bilde, av den så kan dere gi meg beskjed om hva det er. Kan denne tappen limes på igjen med superlim eller må jeg kjøpe en ny.

Det er både en inn og ut "port" på denne dingsen til bensin. Jeg blåste forsiktig i den ene enden og det virket som at det var åpen vei tvers igjennom. Dette gjelder begge veier faktisk:)

24072008.jpg

24072008001.jpg

Kan denne tappen limes på igjen med superlim eller må jeg kjøpe en ny.

Muligens....men ikke anbefalt, tror du kommer bedre ut av det med ny pumpe, eller en pent brukt en ( ny koster ca 600 hos Euro Fritid ).

Det er både en inn og ut "port" på denne dingsen til bensin. Jeg blåste forsiktig i den ene enden og det virket som at det var åpen vei tvers igjennom. Dette gjelder begge veier faktisk:)

Burde vel egentlig kun vært mulig å blåse EN vei, sitter enveis ventiler som leder bensinen FREM til forgasser .

Er det et hull imellom de 2 feste skruene på bilde 2 ??, med matchende hull i motor blokka ?? eller brakett ??

Arne Kjetil

Det er et hull ja, men den skal bare ligge på blokka tror jeg. Hele sulamitten er skrudd fast til blokka med bolter.

Jeg får heller ikke skrudd opp herligheten siden ALLE skruene har rustet fast hehe. Da skal jeg se om jeg får bestilt en ny. Det kan hende at det er denne som er problemet?

En liten tanke:

Kan man ikke bruke hvilken som helst bensinpumpe til Yamaha så lenge det er til 25HK? Tror at det å finne en bensinpumpe til denne modellen kan være som å finne nåla i ti høystakker :lol:

"I teorien kan du bruke ei pumpe ifra hvilken som helst motor uansett merke 15 > 250 hk .

MEN du må ha ei pumpe som passerover det hullet du har i blokka ( pumpa drives av trykk/vakuumet i veivhuset på motoren ).

Skulle ikke forundre med om denne kan passe ??

Link til et bilde.

Passer mange modeller ifra 25 > 85 hk."

Takker:) jeg har også sett på den skjønner du.

Jeg ringte denne nettbutikken for et par dager siden og ble behandlet direkte dårlig av den personen som tok telefonen. Jeg la frem problemstillingen og fikk bare beskjed tilbake at de kunne ikke hjelpe og at de ikke hadde deler til Yamaha motorer. :confused:

Har også funnet akkurat samme del på en amerikansk nettside og den koster 210 kr, med dagens valutakurs iforhold til 615 kr som det koster på denne nettsiden.

Denne delen ser også så og si identisk ut bortsett fra at de to tappene hvor man fester slangene sitter litt annerledes.

Tror jeg nesten må bestille en sånn og krysse fingrene og håpe på at den passer.

En liten oppdatering: Nå har jeg ved god hjelp fra mekanikeren på et sted som heter la-sa, faktisk klart å finne en bensinpumpe som passer :smiley:

Den er bestilt og da håper jeg at jeg får tatt en tur ut snart. Skal også spandere :cheers: på mekanikeren som takk for god service hehe