Jump to content

Valg av batteriladeroppsett for batteribank og startbatteri


Flemastro

Recommended Posts

Hei,

ser at spørsmål rundt batteriladere har mange tråder, men fant ingen som passet for mitt spørsmål.

Har i dag en Waeco 2512 batterilader som har en maks batterikapasitet på 300 Ah. Denne fulgte med båten når jeg kjøpte den.

Det var da kun montert 2 batterier. Et for start og et for forbruk. Skal nå utvide til 3x110 Ah forbruk, og beholde et

100Ah til startbatteri. Vet at Waeco'n har egen utgang for startbatteriet (1A), men regner med at denne inngår i de 300 Ah som er maks.

Når jeg leser spesifikasjonene til andre ladere med tilsvarende ladestrøm(25A) har de større batterikapasitet.

 

Noen som har tips for hva jeg skal gjøre?

Vurderer å kjøpe en liten lader for tilkobling til startbatteriet. Noen som eventuelt har tips til lader?

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Startbatteriet regnes ikke med i den totale battribanken som skal lades med landstrømsladeren, for startbatteriet er alltid bortimot fulladet i en båt. Du er da så nære spesifikasjonene at det neppe har så stor betydning.

Det er ikke noe problem å sjekke hvor godt systemet virker til din bruk med noen enkle kontroller for å se om batteriene dine blir toppladet med laderen.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Er litt usikker på dette med to utganger + startbatteri.

Tror du jeg kan droppe startbatteriutgangen og legge startbatteriet til en av de vanlige utgangene og de 3 forbruksbatteriene på den andre?

Hvis jeg deler opp forbruksbanken med 2 batterier på en utgang og et batteri på den andre er jeg redd for at jeg tar knekken på den interne diodebroen i laderen. Alle de tre forbruksbatteriene blir jo parallellkoblet gjennom batterivelgerbryteren som har 1(start), 2(forbruk), begge og av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...