Jump to content

Trøbbel med elektrisk boks til Engbo ankervinsj


Hansb

Recommended Posts

Hei!

 

Var en tur ute på fjorden i går og nøt godværet. I godt driv utover begynte det plutselig å bråke noe forferdelig bak i båten. "Shit! Nå har jeg fått noe i propellen" var første tank. Men etter å ha slått av motoren, så fortsatte bråket. Det viste seg å være ankervinsjen som gikk amok. Den forsøkte å trekke opp ankeret....som selvfølgelig var oppe på plassen sin. Fikk koblet strømmen av batteriet, og vinsjen stoppet.

 

Etter litt sjekking fant jeg en elektronisk boks koblet til kabelen for vinsjen. Og jeg regner med det er her feilen ligger. En eller annen tidligere eier hadde puttet den oppi en tupperware boks, skåret hull til ledningen, og lagt den i bunn av båten. Nå hadde det kommet litt vann inn i boksen, med kortslutning som resultat. Det dryppet av den da jeg løftet den ut.

 

Er det noen som vet hvor følsomme disse boksene er for vann? For meg ser det bare ut til å være en eller annen form for koblingsboks, men jeg aner egentlig ikke hva det er. Vil den være i orden igjen når den får tørket, eller inneholder den følsom elektronikk som må byttes?

 

Ankertauet står også spent som en buestreng. Finnes det noen triks for å slakke på dette? Har tatt en titt på vinsjen. Kan ikke se at det er noen form for frikoblin e.l. Gode forslag mottas med takk :confused:

 

Ankervinsjen er av type Engbo. Under er ett bilde av den mystiske boksen..

 

dsc00771.jpg

Link to post
Share on other sites

Førstehjelp her er å fjerne dekselet, skylle godt med ferskvann, og deretter dusje rikelig med fuktfortrengende middel (CRC). Videre behandling er avhengig av innholdet i "den mystiske boksen", men det er viktig å ta førstehjelpen FØR ting begynner å korrodere. Bilder av innholdet vil være nyttig.

Link to post
Share on other sites

Gjorde ett par forsøk på å åpne boksen i går, men det gikk ikke. Virker som den er limt. Er redd for at jeg ødelegger den hvis jeg blir for ivrig. Men dersom jeg ikke åpner den så vil den kanskje gå istykker pga irr uansett? Jeg skal rett ned i båten etter jobb idag. Får være litt mer brutal med den da, så får jeg heller finne frem limtuben selv når/hvis jeg får den til å fungere. Skal passe på å ta ett par bilder av innholdet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sjekk at det ikke er en kortslutning mellom. Det står et tall på denne boksen. Hvis du kortslutter mellom 1 og 2 vil vinsjen går opp. Dette gjelder for 32-vinsjene. Ellers vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Engbo. Jeg har opplevd de som meget hjelpsomme.

 

Redigering: Når det gjeldet å få løs tauet kan du hvis det er en 32-visjon bare løse på hjulene, alstå skru ut mutteren som huldenen samme.

Redigert av sigmundh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til noen frigjøring dersom ikke elektronikken virker. Fortsatt hvis dette er en 32-vinsj skal de gå ut hvis du kortslutter med en tynnledning mellom ledning 1 og 3. De gangene jeg har vært borti dette og det har kilt seg fast har jeg løsnet trekkhjulene og på den måten fått løst tauet

Link to post
Share on other sites

Dette er styringsenheten til vinsjen og inneholder et kretskort. Har du fått vann inn i den er det grunn til å anta at den er ferdig.

Jeg har akkurat byttet ut en slik boks (i alle fall ser den helt lik ut) med en ny enhet, fordi jeg ville ha trådløs kontroll, og da må denne byttes med en som har radiomottaker. Du kan godt få den gamle boksen jeg tok ut, men jeg kan jo ikke gi noen garanti for tilstanden på den eller hvor lenge den holder.

Bytte til mottaker med trådløs kontroll koster ca. 3000 og er greit å montere selv. Eneste ulempen er at du da ikke kan kjøre vinsjen på step - med grønn knapp slik du kan med gammelt panel med 3 brytere.

Forøvrig har jeg fått svært god service hos Engbo i forindelse med dette.

mvh
Terje
Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.
For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette
Link to post
Share on other sites

Du skal ikke prøve å åpne boksen annet enn for å få ut aggresjon ! Og forrige eier av båten har ikke tenkt så dumt han. Pust dypt inn 2 ganger og ta deg en kopp kaffe, dette er ikke noe problem.

 

Dreggen får du ut ved hjelp av en skrutrekker og litt banning. "Fisk" tauet ut av kabelaret med en svær skrutrekker. Værre er det ikke. Og en slik boks som du har fått vann har jeg i garasjen- jeg kan ikke garantere at den er OK men det er overveiende sannsynlig at den er god som gull. Kan leveres i rimelig nærhet i Tønsberg området i morgen hvis ønskelig. En av de små koblings skruene mangler så den må taes fra din druknede boks. Har også ny,ubrukt endestopper hvis du trenger det.

Muligens en hurtig løsning i disse ferietider ? (Og ikke bekymmre deg for betaling-det tar vi hvis dritten virker, og det tar vi senere hvis nødvendig)

Link to post
Share on other sites

prøver igjen da mitt forrige svar ble slettet av moderator

 

Dette er styringsenheten til vinsjen og inneholder et kretskort. Har du fått vann inn i den er det grunn til å anta at den er ferdig.

 

Jeg har akkurat byttet ut en slik boks (i alle fall ser den helt lik ut) med en ny enhet, fordi jeg ville ha trådløs kontroll, og da må denne byttes med en som har radiomottaker. Du kan godt få den gamle boksen jeg tok ut, men jeg kan jo ikke gi noen garanti for tilstanden på den eller hvor lenge den holder.

 

Bytte til mottaker med trådløs kontroll koster ca. 3000 og er greit å montere selv. Eneste ulempen er at du da ikke kan kjøre vinsjen på step - med grønn knapp slik du kan med gammelt panel med 3 brytere.

 

Forøvrig har jeg fått svært god service hos Engbo i forindelse med dette.

Redigert av BAG049 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...