Jump to content

Feste av gummibåt på hekken

Arnstein

Recommended Posts

Jeg har gått til anskaffelse av gummibåt, en Aquaquick MS-265. Spørsmålet er hvordan jeg best fester denne til hekken? Kan muligens bruke lasstropper, men det ser litt lite permanent ut.  Har tenk på Snap Davits, men tror avstanden fra plattformen og ned til sjøoverflaten blir litt stor ca. 65 cm).  Er det noen som har et godt forslag?

Bilde

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Har tenk på Snap Davits, men tror avstanden fra plattformen og ned til sjøoverflaten blir litt stor ca. 65 cm).  Er det noen som har et godt forslag?

Er du sikker på at snap daviter ikke går? Vanlig pongton-diameter på en liten gummibåt er vel ca. 40cm. Med 65cm ned til vannet når den da ikke ned på siden mot båten. Men det gjør ikke så mye så lenge du løsner gummibåten fra davitene før du belaster den med noe. Jeg har samme problemstilling på Hannah II (Windy 32), dog er det ikke så langt ned til vannet som hos deg.

Jeg vet ikke hvor bred båten din er (rundt 3m?). Gummibåten vil da ta nesten hele badeplattformen, men kanskje kan du feste snap davitene litt over mot babord og ha baugen på gummibåten mot styrbord. Hvis du i tillegg lar gummibåten "henge" litt utover har du kanskje passasje ut via badeplattformen på styrbord side ved ombord/ilandstigning?

For å unngå at flaggstanga di knekker kan det i tilfelle være en ide å bruke avstivningsstenger for å holde gummibåten i fast avstand fra båten i overkant. Jeg bruker bare et tau, men det betyr jo at gummibåten av og til legger seg inn mot båten. Da knekker nok flagget ditt. Du får kjøpt slike avstivere i syrefast.

Bildet viser hvordan vi har gjort det - festene for gummibåten er trukket litt over mot styrbord for å få bedre plass ved utgangen til badeplattformen som er på babord side. Baugen på gummibåten er lagt mot styrbord pga. ankervinsjen. Moderskipet er 3,25 bred og gummibåten 2,50 lang.

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Er du sikker på at snap daviter ikke går? Vanlig pongton-diameter på en liten gummibåt er vel ca. 40cm.

Takk for svaret.  Snap daviter kan hende går.  Har faktisk ikke blåst opp båten enda, så jeg vet i grunnen ikke helt hvordan den vil ligge på sjøen i fohold til "moderfartøyet".  Har også utspringet på luken over badestigen å ta hensyn til.  Ville tro denne vil komme litt i veien når gummibåten vippes opp og ned. Det blir uansett trangt på plattformen. Båten er 3 m bred på det bredeste og ca. 2,5 på plattformen.

Har tenkt å installere ankervinsj på pidestallen med tiden, så jeg tror baugenden på gummibåten må peke mot babord. Da vil den også komme i minst konflikt med flaggstangen.

Har du påhengs, i tillelle hvor gjør du av denne?

mvh Arnstein

M/B JAVA

hvis du går for snap-daviter, må du velge typen som festes enten i underkant eller vertikalt på endeflaten av plattformen. Jeg har nå i en sesong prøvd den andre varianten med montering oppe på plattformen. Det som skjer når du drar båten opp i sistnevnte tilfelle, er at du trekker båten inn mot plattformen og det blir nesten umulig å dra båten opp. Hvis du da ikke er usansynlig sterk i rygg og armer. Vinkelen mellom tau og båt blir svært liten, og kraften til å løfte blir det følgelig ikke mye igjen av. Det skal legges til at jeg ikke er av de som rager høyest.

I et lite hjertesukk til slutt. Er det mulig å få fjernet smilefjesene fra denne siden  før det klikker for noen. Det er et utrolig misbruk av denne type enkle gimmicks på denne siden. Hvis noen må bruke de, bør de kunnne hentes fra et hjelpevindu.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

hvis du går for snap-daviter, må du velge typen som festes enten i underkant eller vertikalt på endeflaten av plattformen. Jeg har nå i en sesong prøvd den andre varianten med montering oppe på plattformen. Det som skjer når du drar båten opp i sistnevnte tilfelle, er at du trekker båten inn mot plattformen og det blir nesten umulig å dra båten opp.

Er det den typen jeg har (se link i innlegg lenger opp - bildet viser snap davitene såpass at du ser dem) du mener er vanskelig? Jeg forstår ikke helt det. Det er lite "dødgang" i selve innfestingen, hvor du hekter på gummibåten. Jeg har et tau festet i gripetauet på den ytterste pontongen, og drar opp gummibåten med det. Bruker deretter tauet til å feste gummibåten i pulpiten. Jeg har ikke opplevd noen problemer med dette.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

til KOB:

Årsaken til problemene med den typen feste, er at plattformen er svært høyt over vannet. Du må derfor løfte gummibåten opp av vannet for å få bøylene tredd innpå krokene. Dette kan gå noenlunde bra om bøylene på gummibåten er festet midt på siden utenpå fenderlisten. Står de limt på kl.2 som er mest naturlig og enklest, blir det klem mellom gummibåten og plattformen inntil båten er løftet 30 grader opp fra horisontalen. Dette kan og skyldes fasongen på plattformen på min båt, siden det virkelig er et problem hos meg. Så inntil båten er så høyt at den kommer klar av plattformen, er det et slit (men kanskje god trening). Jeg skal derfor skifte mine nå før sjøsetting.

hvis du går for snap-daviter, må du velge typen som festes enten i underkant eller vertikalt på endeflaten av plattformen.

Takker igjen for gode forslag. Hvilke fabrikat/type er dette?  Som du ser av bildet mitt stikker luken på badestigen litt bakom.  Må jeg fore på daviten for å gå klar denne da, eller bygger den såpass at gummibåten går klar?  Ellers tror jeg at ved å feste davitene på endeflaten vil jeg få bedre plass på plattformen, samt at gummibåten ikke trenger å smette inn på plattformen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

såvidt jeg vet finnes det bare to typer snap-daviter; de originale og kopien(med hvit plast på låsen). Jeg har pt kopien siden forhandler ikke hadde på lager den originale da jeg kjøpte i fjor sommer.  Kopien leveres bare i en utgave for montering flatt på plattformen. Disse er en del billigere enn originalen, men de ruster.

Originalen leveres også for montering både på endestykket og i underkant på plattformen. I sistnevnte tilfelle benyttes et eget beslag som snap-stykket skyves inn i (kan imidlertid være vanskelig å feste på noen plattformer).

Noen plattformer er for tynne på enden til at det lar seg gjøre å feste daviten direkte. Har derfor sett at noen har fått laget seg et tilpasset beslag som passer til fasongen på plattformen, og som de så fester daviten til. Daviten bygger ca. 10cm i høyden, og må i de fleste tilfeller smyges under fenderlisten på plattformen om slik finnes.

Skal du komme klar med den type badestige som du har, vil jeg tro at dette går bra om du har båten montert med baugen mot denne.

Snap daviter gir store muligheter for bruk av plattformen selv når gummibåten er på. Den virker også som sikring når plattformen benytes til fiske. Spesielt siden jeg har en stor og praktisk plattform som benyttes til alt fra fiske og sløying til solterasse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...