Jump to content

Hvor kan jeg få tak i denne delen til bommen på en Albin Vega?


kentandresen

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne delen på bommen til en Albin Vega eller vet hva den heter? Er ikke sikker på hva merket mast og bom er da det er den orginale fra 1969. Det er kansje flere seilbåter som bruker samme patent eller noe lignende?

 

img_0403.jpg

 

Har også prøvd å løsne bolten som står der, men den sitter dønn. Har ikke turt å prøve så trekke så hardt da jeg ikke er sikker på om den kan skrus rett ut eller om det er noe på baksiden. Er det noen som har skrudd på samme type som har noen tips?

 

Hvis ingen butikker har denne delen er det vel en smal sak for et mekanisk verksted å fikse dette, problemet er å finne et som har tid nå i ferien.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om ikke det var Seldén-rigg på de gamle Albin-båtene fra 60- og 70-tallet? Mulig at de kan hjelpe deg videre?

 

Seldén

 

Seldén Masts AB

 

Angående denne bolten, så lurer jeg på om ikke godset den sitter i er aluminium, og i så falll så får du den aldri ut / av. Syrefast bolt i aluminium det blir fullt av slik hvitt pudder som er en ordentlig gjenge-låser!! :smash:

 

Én måte å gjøre det på er jo (nå bare synser jeg, vet jo ikke nøyaktig hvordan dette ser ut og henger sammen...) å borre ut naglene som dette alu-endestykke er festet inni enden på bommen - så ta ut "alu-klumpen" fikse bolt og mutter - for så å poppe den tilbake. Husk bare på å bruke rustfrie popnagler.

 

Ellers ø- en midlertidig løsning, så er det å få tak i en dreven sveiser. Det er jo bare å legge en par "fluer" utenpå bøylen, så holder det lenge.

 

Lykke til, kentandresen

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du har trolig en "procter" mast, ikke en selden, tror det ble selden etter ca 70. Beslaget du har er beregnet på rullerev rundt bommen, hvilket du forhåpentligvis ikke lenger bruker. Dermed kan du anvende et hvilketsom helst annet beslag. Siden det kun er den ene delen som er røket kan du droppe bomopphaleren og feste sjakkelen til skjøtet i den gjenværende, og seile videre, mens du kan fundere på å flytte skjøtepunktet fremover til bridgedekket. En langt bedre plass å betjene skjøtet fra. Har ikke lenger mine gamle vegablad så jeg kan ikke scanne inn gjeldende artikkel, men en kontakt med vegaklubben vil sikkert kunne hjelpe deg videre.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...