Jump to content

Trøbbel md vP TAMD 41B Impeller i tusen biter


SandAnker

Recommended Posts

I dag/kveld var jeg på vei for og starte ferien...

:headbang::headbang:

 

I det jeg legger ut fra brygga virker motor og alt greit, men etter ca 200 meter, dabber motoren av og jeg ser det ryker noe infernalsk... jeg prøver og stoppe motoren men får ikke skrudd av motoren med nøkkel,

får stoppet motoren ved og kutte drivstoff tilførselen.

 

Når røyk og alt har lagt seg skrur jeg opp impeller, den er borte... eller smuldret opp,

det skal sies at jeg sjekket impeller i går, den var myk og fin og heller ikke morken på noen måte...

 

Jeg ser videre at et par plast benn i plastikk for eksos var smeltet, det var dette som ga røyken.

 

Så da er spørsmålene som følger...

 

1. hvorfor fikke jeg ikke stoppet motoren med nøkkelen, hvor kan evnt feilen for dette ligge?

2. Har en ny impeller... et dumt spm. sikkert , men hvem vei går den rundt eller skal belgenne rettes?

3. Hvor kan ben for eksos evnt kjøpes?

4. Hva kan evnt motoren fått av skader, og hva bør sjekkes?

 

:seeya::cryin:

Link to post
Share on other sites

1: Antagelig fordi du vred nøkkelen for raskt av. Stoppmagneten aktiveres bare i stillingen mellom tenning på og av.

2: Det spiller ingen rolle hvilken vei bladene ligger, de retter seg etter første omdreining.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

På 30 og 31 motorene så er det en posisjon som nøkkelen kan taes ut og motoren fortsetter å gå. Kanskje det er sånn på motoren din og ?

Også lurer jeg på hva du mener med plastikk bend for eksos ? Er det eksos slange du mener så er det å få kjøpt "overalt" .

Link to post
Share on other sites

takk, for hjelpen så langt, flere tips tas i mot med takk :seeya:

 

Erfaringen jeg har er at impellerfeil skjer på to måter:

 

Impeller mister vingene, og vingene ligger hele i belgen/innløpet til veksleren!

Årsak: Normal slitasje

Forutsetning: Normalt smurt med vanngjennomløp.

Du får ingen brutal oppvarming av motoren fordi det merkes på eksoslyd at det brummer og bråker mer også.

 

Impeller "moses" og det ligger svart pulver i hele impellerhuset og nærleiken!

Årsak: Impelleren har ikke fått vann.

Forutsetning: Luftlekkasje i sjøvannsfilter eller stengt bunnkran.

Motoren blir brutalt oppvarmet og kan risikere ødelagt toppakning og rådelager i første omgang.

 

Hva tror du er sannsynlig?

Link to post
Share on other sites

Når du sjekket impelleren har du vel stengt igjen sjøvanns-inntaket, og muligens ikke åpnet denne igjen. Impelleren går da tørr og vingene brennes av pga. friksjonen som oppstår. Bladene går da videre i kjølesystemet som jeg tror går først til oljekjøler, så til intercooler, så til varmeveksler og til eksosen. Eksosbendene vil smelte uten kjøling, pass på sjøvannsintrenging om det er hull i disse. Stopperen sjekker du først ved å veksle på tenningslåsen mellom tenning og stopper-posisjon. Det skal da klikke i stopperen som ligger oppå dieselpumpa. Disse kan av og til henge seg opp og ikke fungere, det vil da ofte hjelpe å kun løsne det noe og stramme igjen. Like ved el-stopperen ligger en manuell stopper-arm som brukes om ikke el-stopperen fungerer. Om motoren ikke har sjøvanns-kjøling har den fortsatt ferskvanns-kjøling og om motor-tempen ikke ble for høy vil du nok ikke ha fått noen motor-skade.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...